Den tunna isen

Einhorn, Lena

I sin nya roman Den tunna isen ger sig Lena Einhorn i kast med sin egen historia och kärlekens livsfarliga och livsnödvändiga kraft. Det är sommar när en kvinna oväntat kommer simmande mot henne på bryggan. Vad som först liknar ett oskyldigt möte gör ett outplånligt intryck på henne. Och så inleds en förälskelse, och så småningom en kärleksrelation som ska ta henne ut på tunnare is än hon någonsin tidigare vågat beträda. Men vad är hon rädd för, och varför? Parallellt med kärlekshistorien försöker hon utforska sin egen historia, sin egen barndom. Hon trodde hon kunde den. Det gjorde hon inte. Under arbetet med modersporträttet Ninas resa finner hon efterlämnade brev mellan föräldrarna och klotter i gamla böcker som lämnats på vinden. Med hjälp av detta material börjar hon långsamt bena upp inte endast sin mors liv, utan också sitt eget livs mysterium. I Den tunna isen följer vi berättelsen...

Torbjörn Nilsson

2021-04-19

"Mina första decennier hade jag ägnat åt förälskelser på avstånd. Innerliga, passionerade, ofullbordade. Och outtalade. Objektet - han, eller hon -  fick aldrig veta vad som rörde sig i min hjärna och mitt hjärta. I alla fall inte i ord.

En utdragen och oerfaren adolescens."

Ett viktigt skäl till att jag läser böcker är att jag vill bli sedd, förstådd och bekräftad, och det blir jag verkligen av ovanstående ord ur inledningen av Lena Einhorns fantastiska bok Den tunna isen!

Boken handlar mycket om att omvärdera sina föräldrar, särskilt mamma, vilket även jag gjort, även om det i mitt fall var mer en plötslig insikt och i Lenas fall ett gediget forskningsarbete som redovisas i boken.
Hon mådde också riktigt dåligt flera år från 20 års ålder, precis som jag.

Kärleksrelationen till Nicki, som är bokens huvudtema, och beskrivs ingående, öppenhjärtigt och känslostarkt kan jag också enkelt relatera till.

Väldigt glad att jag valde att läsa denna bok!

Gripande, stark & skickligt skriven!

Solveig Andersson

2019-09-30

Einhorns prosa briljerar som vanligt. Boken berör och är enastående skriven. Läs den!