Den tunna blå linjen

Spännande, avslöjande och närgånget uppdagas Leos bevekelsegrunder, hans samvetskval och ständigt pågående inre moraldialog på ett sätt som påminner om klassikerna Beck eller Wallander. Boken har ett väl flytande språk och särskilt fastnar skildringen av utsatta kvinnor, något som går igen från tidigare böcker om Junker.Bibliotekstjänst Det är en orolig tid. Fredagen den trettonde november 2015 exploderar det i Paris och genom Europa rör sig enorma flyktingströmmar norrut. Ryktet: en terrorist har tagit sig in i Sverige för att genomföra ett attentat i landet. Är det sant? Ingen vet. Samtidigt mottar Leo Junker ett brev. Det rör det fem år gamla, ännu olösta mordet på Angelica Reyes. Vid det laget har John Grimberg, en gång Leos bäste vän, varit spårlöst försvunnen i över ett år. I terrorns skugga jagar Leo snart en helt annan, kanske ännu farligare sanning som ställer dem båda inför...

2020-02-15

Serien om Leo Junker har blivit bättre och bättre. Denna avslutande del kanske inte är så spännande men desto mer tankeväckande. Den tunna blå linjen mellan samhället och polisen är inte alltid så tydlig. Carlsson känner ju väl till verkligheten, men inte bara Leo Junker funderar över om det är värt att träda över den. Nästan omöjligt att svara på, tyvärr. Här ges mycket bra exempel på när frågan ställs på sin spets. Ytterligare en del av det mycket läsvärda är skildringen av Leos förhållande till barndomsvännen Grim och ursprungsförorten. Mycket vackert!

Karin Johansson

2018-05-01

Tyvärr den sista boken i serien om Leo Junker. Dessa böcker har varit bra, intelligenta och varje sida har varit en njutning.

Engelska Väninnan

2017-10-29

En alldeles äkta polisroman som dessutom utspelar sig i och omkring polishuset på Kungsholmen. Aktuell, spännande och välskriven.

2017-05-18

Betyg: 4,5 av 5.

Christoffer Carlsson har gett ut sju stycken böcker, fyra i serien om Leo Junker, och tre fristående böcker. Jag har läst dom allihopa, och tyckt väldigt mycket om dom alla.

Här är en länk till hans senaste bok, ungdomsboken Oktober är den kallaste månaden. Och här är en länk till den tredje boken i serien om Leo Junker, Mästare, väktare, lögnare, vän. I dessa inlägg finns även länkar till tidigare böcker.

Den tunna blå linjen är den fjärde och avslutande boken i serien om polisen Leo Junker. Jag har verkligen tyckt om hela serien, och den sista delen gjorde mig absolut inte besviken.

Och även om det på ett sätt känns tråkigt att det inte kommer fler böcker om Leo Junker, så är ändå serien avslutad på ett bra sätt.

Och jag har ju läst att Christoffer Carlsson skriver på en ny bok, en brottsroman, så den ser jag ju verkligen fram emot.

Rekommenderar absolut alla böckerna i serien om Leo Junker, men läst dom helst i rätt ordning. Och även författarens fristående tre böcker rekommenderar jag.

Spännande, gripande och välskriven!