Den tudelade visconten / Klätterbaronen / Den obefintlige riddaren

Calvino, Italo

| 1996

En människa väljer att efterleva en regel och följer den till dess yttersta konsekvenser eller så är hon kluven, stympad, ofullständig, sin egen fiende eller så är hon ingenting, som en tom riddarrustning - i tre romaner, Klätterbaronen, Den tudelade visconten respektive Den obefintlige riddaren, försökte Italo Calvino beskriva samtidens människa. Trilogin som skrevs på 50-talet skilde sig mycket från Calvinos tidiga, realistiska romaner: tre fantastiska historier som är som mångtydiga sagor. De publicerades var för sig, men återutgavs 1960 tillsammans i en volym. Den tudelade visconten handlar om en man som av ett kanonskott klyvs i två halvor - en ond och en god. Klätterbaronen utspelar sig på 1700-talet. En pojke klättrar i uppror mot föräldrarna upp i ett träd och tillbringar sedan hela sitt liv i trädkronorna. I romanen om Agilulf, Den obefintlige...

astro cyt

2012-01-07

Den tudelade visconten (1952) av Italo Calvino, född i Kuba 1932 & uppväxt i Italien.

Berättelsen ingår i trilogin Våra förfäder som Bonniers precis har gett ut i pocketutgåva.

Den tudelade visconten handlar om viscont (sv vikomt, fr vicomte) Medardo av Terralba som klyvs itu av en kanonkula när han krigar mot turkarna. Han delas upp i en ond & en god del, och dessa två delar utför många olika slags dåd. Den onda sidan roar sig bla med att hugga/slita frukter, växter, djur itu och avlägsna den vänstra (goda) sidan. För mig handlade berättelsen mycket om hur människan kan vara "hel", med en god & en ond sida som arbetar tillsammans. Om en av dessa sidor saknas blir resultatet katastrofalt. Även den sidan som var helt god kunde inte fungera själv, utan den var alldeles för god. Resultaten av dess handlingar blev ofta dåliga.

Jag tyckte om handlingen, budskapen, det vackra språket. Verkligen en fantastisk berättelse. =)