Den tredje rösten

Marseille. En kvinna hittas styckad och nergrävd i ett strövområde. Hon har tidigare arbetat på en cirkus som target girl för en knivkastare. Hennes död skakar om en nära vän till den före detta polisen Tom Stilton. Tillsammans åker de ner till Frankrike för att ta reda på vad som ligger bakom det brutala mordet. Stockholm. En tulltjänsteman hittas hängd i sitt hem. Polisen konstaterar snart att det rör sig om ett fingerat självmord och sätter dådet i samband med ett parti droger som tullen beslagtagit. Olivia Rönning dras ofrivilligt in i mordet på tulltjänstemannen och börjar följa andra vägar än huvudutredningen. Motivet till mordet leder henne in i kretsar som tjänar grova pengar på att mjölka det svenska välfärdssystemet. När Tom och Olivia inser att mordgåtorna är sammanflätade tar de hjälp av varann för att lösa dem. Den tredje rösten är den andra boken om Tom Stilton och Olivia...

2020-11-12

En av Sveriges bättre kriminalförfattarpar. Spännande med bra driv och karaktärer. Riktigt bra.

Helena Rasmusson

2018-12-18

Väldigt bra & spännande deckare! Intressanta karaktärer, som man vill veta mer om. Bra språk & flyt i berättelsen. Rekommenderas!!

Jenny Stenberg

2018-09-01

Lättläst bok att komma in i, spännande handling och bra huvudpersoner men jag tyckte nog springfloden var något bättre.

Inger Jonsson

2017-02-07

Spänningen hålls vid liv hela tiden. Bra gjort att lyckas knyta ihop allt i slutet av boken. Fast Olivia är en aning för dumdristig.

Katarina Nord

2016-10-14

Gillar historien om Olivia och Tom. Det växlar och tempot är bra. Och inga sockersöta präktiga huvudpersoner! Ser fram emot de senare böckerna i serien!

Lena L

2016-07-26

Spänning på högsta nivå. Stilton och Rönning är ett oslagbart team.

Eva Jacobson

2016-05-27

Maria Jacobsson

2014-11-14

Griper tag direkt och är spännande hela vägen. Personbeskrivningarna är skickligt gjorda, man blir nyfiken på att veta mer om Tom, Luna och Abbas t.ex. Väntar redan på nästa bok!

Marita Ryen

2014-09-20

Bok nr 2 om Olivia Rönning och före detta polisen Tom Stilton. Spännande och bra. Bra även som ljudbok.

Carin Lundberg Papp

2014-09-17

Den är värd en 6a i betyg för mig

Maria Larsson

2014-07-29

Jag medger att det är vågat - och nästan dömt att misslyckas - när man tar sig an en bok när man skoningslöst sågat den första i serien. Ärligt talat trodde jag inte att det skulle bli fler böcker för Börjlinds än debuten "Springfloden".

Tyvärr satte de sig återigen ner för att skriva en bok till (istället för vad de behärskar: tv-manus). Den här gången resulterade det i "Den tredje rösten". I centrum står återigen det osannolika paret Olivia och Tom. En polisstuderande som nu är klar med sin utbildning men inte vill jobba som polis och en hemlös fd kriminalkommissarie som numera hyr in sig i en hytt på en båt.

Ett iscensatt självmord i Stockholm och ett mord i Marseille ska tydligen vara sammanlänkande men vägen dit är seg, spretig, ofokuserad och babblig. "Den tredje rösten" är en kavalkad av oväsentligheter.

Måhända är det den extrema sommarvärmen som får mig att komma igenom boken. Den banala texten och nästan barnsliga språket gör boken löjligt lättläst vilket är det man mäktar med i hettan.

Fler chanser än två får dock inte Cilla och Rolf Börjlind. Det vore slöseri med tid och självplågeri att genomlida ännu en bok skriven av dem.

Maria Larsson

2014-07-29

En 1:a i betyg känns generöst. Banalt och löjligt barnsligt språk, osannolik intrig, seg och märklig.

Spännande och bra. Karaktärerna är lite annorlunda än vad de brukar vara inom den här typen av litteratur, vilket jag tycker är bra.

Kim M. Kimselius

2013-11-27

Även om jag tyckte den här boken var mycket spännande, tyckte jag ännu mer om föregångaren Springfloden. Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/11/27/den-tredje-rosten-av-cilla-och-rolf-borjlind/

Kim M. Kimselius

2013-11-27

A H

2013-11-24

Spännande och bra handling. En bok man inte vill ska ta slut och nu väntar jag verkligen på nästa bok. Tomas Bolme läser mycket bra.

Göran Waldt

2013-11-23

Recension finns på bloggen.

Camilla Ask

2013-10-28

Nja, lyssnade även på denna, men tycker inte att den håller riktigt.

2013-10-17

Betyg: 4,5 av 5.

?Den tredje rösten? är den andra boken i serien om Oliva Rönning och Tom Stilton, av Cilla & Rolf Börjlind.

Den första boken, ?Springfloden?, läste jag för ungefär ett år sedan, och jag tyckte den var mycket, mycket bra. Här är en länk till min recension av den.

?Den tredje rösten? var också mycket bra. Kanske inte riktigt lika bra som den första boken, men nästan.

Tycker mycket om huvudpersonerna i boken. Och det är ett skönt flyt i boken som är mycket lättläst.

Rekommenderar boken, men läs helst ?Springfloden? först.

Pia Stendahl

2013-10-08

Jag har läst första boken i serien om Stilton/Rönning, Springflod. En bok som jag tyckte var riktigt spännande och med bra driv. Så jag har med andra ord sett fram emot uppföljaren och blev så glad när jag såg att den nu kommit ut.

Till min stora glädje så blev jag inte besviken på nya boken. Risken finns förstås när förväntningarna är höga men författarduon levererar igen. Språket är effektivt och rakt på. Tempot är högt och karaktärerna intressanta.

Boken är relativt rå men författarna grottar inte ner sig i brutala detaljer vilket jag alltid uppskattar.

Efter denna spännande läsning väntar jag nu med spänning på nästa bok i serien och att få återse Olivia och Stilton.

Anna rasmussen

2013-10-03

Mycket bra bok. Välskriven och lättläst. Fastnar från första sidan. Längtar redan till nästa bok. Läs!

My.loved.books

2013-09-28

En Riktigt bra uppföljare till "Springfloden".