Den tionde gåvan

Johnson, Jane

| 2009

Romantiskt äventyr Som avskedsgåva från en älskare får Julia Lovat en bok som ska förändra hennes liv.  Vid första anblicken innehåller den utsökta broderimönster från 1600-talet och har tillhört en Catherine Ann Tregenna från Cornwall. Men i bokens marginaler finns bleknade dagboksanteckningar som avslöjar ett dramatiskt livsöde. ?Cat? blev bortrövad av muslimska pirater och såldes efter en brutal resa som slav i Marocko. Uppslukad av upptäckten beger sig Julia till Nordafrika för att utforska Catherines otroliga öde. Här ska Julia finna djupt begravda hemligheter och precis som Catherine gjort 400 år före henne, förlorar hon sitt hjärta under den heta marockanska solen.   Den tionde gåvan är en oförglömlig berättelse ? på samma gång ett historiskt äventyr, en magisk saga och en passionerad kärleksroman.

2013-12-19

Sövande trist bok. Bra uppläsare, men annars ett riktigt bottennapp!

Helena Almqvist

2012-12-06

Jag fattar ingenting! Den är jättesvårt läst och förvirrande, känner mig dum när jag läser den. Fruktansvärd!!! Rekommenderar inte till någon!

Laila Gullstrand

2012-10-07

det är en sann skildring från 1600-talet mycket intresant

Jessica Lundh

2012-09-30

Helt ok med bitvis ganska seg, skulle nog ge den betyget 3,7 om det fanns.

Marita Ryen

2012-04-18

Lättläst historisk och romantisk roman. Vissa delar var dock lite väl sockersöt för min smak.

Charlotte B

2011-02-13

Bra och spännande bok som sammanflätar två kvinnors liv trots en tidsskillnad på över 400 år.

2010-02-21

En romantisk äventyrsberättelse i historisk och exotisk miljö. Mycket lustfylld att läsa. Påminner i stil om Gabaldons romaner. Lämnar inga djupa spår, men vad gör det?

Annika Carlson

2009-11-07

Handlar om två kvinnor i olika tidsepoker. Men bägge kommer till Marocko. Ibörjan lite händelselöst men det blev bättre ju längre man kom in i boken.

Gunilla Jönsson

2009-11-01

Bitvis bra, men många svaga partier

Ann-Sofie Carlsson

2009-09-04

Oväntat bra och spännande.

Marie Björnsson

2009-07-03

Egentligen 3,5, men det alternativet finns ju inte. Romantik och äventyr. En bagatell, men en bra bagatell