Den tidsreisendes kvinne

Niffenegger, Audrey

| 2006

Flag from no

Clare og Henry har kjent hverandre siden Clare var 6 år og Henry 36. De gifter seg når Clare er 22 og Henry 30. Henry reiser i tid. Han kan uten forvarsel forsvinne til fortiden eller fremtiden, og reisene kan være opplevelsesrike, men også skremmende og farlige. Det er bare Clare som kjenner til Henrys forflytninger i tid. Deres liv sammen er intenst og annerledes, preget av dyp kjærlighet. Men kjærligheten er også utsatt for store prøvelser. Er den så sterk at den kan overvinne tid og rom?

Malin Johansson

2022-07-10

Spännande idé men blev tyvärr ganska platt och väldigt amerikanskt.

Safira Blom

2020-12-06

Felicia Axelsson

2020-06-20

Älskar den! En historia som stannar med en!

Mikaela86

2020-05-24

600 sidor som jag läste på en vecka. Lättläst med andra ord och flöt bara på! Jag tycker den är mysig och fin dock inget jag kommer tänka på länge efter. Idén är kul och storyn håller men saknar lite mer djup för högre betyg.

LouiseY

2018-11-08

En kärlekshistoria som jag blir rätt tagen av, och språket är trivsamt. Lite rörigt ibland med hoppandet i tiden men för det mesta fungerar det. Tyckte det bitvis gick långsamt, särskilt i början och i mitten av boken. Slutet är starkt, kunde inte hålla tårarna inne.

John C

2018-10-25

Paret Clare och Henry måste anpassa sig till Henrys genetiska sjukdom som gör att han helt plötsligt kan slängas iväg på en tidsresa. Ofta träffar han både sig själv och Clare.

På pappret är detta en bra idé och jag har länge sett fram emot att läsa den. Den har också en del tänkvärt och intressant innehåll, men är lite för lång och engagemanget för huvudpersonerna är inte lika intensivt under hela läsningen.

Sanna Carlborg

2017-05-31

Någonstans mellan en stark trea och en svag fyra. Boken som idé känns innovativ med sina hopp i tiden och mellan de två huvudpersonerna. Omsatt som roman är den ojämn; i mitten går den på tomgång. Början och framför allt slutet är dock spännande. Det är en fin roman om kärlek, det finns poetiska inslag och i någon mån är den en filosofisk frågeställning.

Nina Gustafsson

2017-01-13

En vacker kärlekshistoria över tid och rum, mellan Henry och Clare. Intressant konstruktion med tidsresor som funkar rätt ok men jag är också benägen att tycka att historien blir för lång.

Malin H

2016-06-19

läste första gången för tio år sedan och älskade den då hårt. en lång transantlantisk flygning och jag läste nonstop - som jag minns det. en omläsning senare och jag är lite mer reserverad. gillar inramningen, och delvis utförandet. men lite för lång. och kan inte gilla henry. och inte riktigt tro på clare. lite för konstruerad. men jaja, stor kärlekshistoria och jaja, tidsresor. ett favorittema.

Johanna Sand

2014-12-20

Underbar! Språket, storyn och hela känslan är alltigenom fantastisk! Jag ville aldrig att den skulle ta slut!

Camilla Hammarson

2014-04-03

Rekommenderas varmt!!

Josefine Ejebjörk

2013-08-08

Vilken underbar bok. Jag har stor respekt för författarens sätt att väva ihop alla trådar och skapa detta mästerverk.

Ulla G

2013-02-16

Den kanske nog kommer att stanna kvar lite hos mig som ett sorts tidsbudskap, carpe diem, även om det inte direkt var någon litterär höjdare

2013-02-11

Nej det här är inget för mig. Alldeles för overkligt. Det är bra skrivet och en fin kärleksberättelse men lite rörig för min smak. Stark 2:a

Minns inte senast jag stormgrät då jag läste en bok men den här rörde mig djupt och slutet var så sorgligt men ändå fint.... Gud, idag skall jag krama sönder min pojkvän!!!! Början av boken var lite förvirrande men den andra halvan så känslouppbådande så jag finner inga ord!

Charlotte Malm

2012-12-05

Denna bok har berört mig på många sätt. I början höll jag på att bli tokig på den eftersom jag inte blev särskilt engagerad i personerna och tyckte historien var irriterande rörig. Den var mest ett utmärkt sömnmedel. Efter ca hundra sidor vände det och jag blev gripen av historien och karaktärerna blev plötsligt levande. Och nu när jag läst ut boken kan jag inte sluta att tänka på den.

Jessica Lundh

2012-09-28

Lite förvirrande i början men sen klarnade det.

Ethel Åslund

2012-07-19

Jag vet inte vad jag hade förväntat mig (men Boktipset trodde 4,5) men jag blev besviken. En massa förvirrande skuttande i tiden, fram och tillbaka (och jag undrar om ens författaren lyckades hänga med i svängarna). Jag vet inte vad det tillförde - viss tröst för huvudpersonerna ibland, mer förtvivlan över att inget kunna ändra, oftast. Och för läsaren=jag tillförde det inget annat än förviring och undran över vad författaren var ute efter. Huvudpersonerna engagerade mig inte. Men det var lite underhållning, och lite småspännande ibland, så betyget blir godkänt.

kristina Wåhlin

2012-07-19

Man rycks med i den smått övernaturliga handlingen på väldigt fint sätt. Relationen mellan karaktärerna är fantasiskt. Inte min typ av bok i vanliga fall, men en av de bästa jag läst.

Harriet Wensby

2012-06-25

Jag köpte boken för att jag älskar berättelser om tidsresor. Jag visste ingenting för övrigt om den. Medan jag läste framstod det mer och mer som att huvudsaken var relationen mellan tidsresenären och en flicka - kvinna - hustru, med twisten att han då och då, utan att kunna styra det, förflyttade sig i tiden. Sen var det en kul grej att kapitlen varvade mellan hans och hennes perspektiv.

Jag ville inte att boken skulle ta slut, så jag ransonerade läsandet. Den funkar nog inte för alla, men jag tyckte att den var fantastisk.

Ellenor Larsson

2012-03-02

Fantastisk! Underbar kärlekshistoria som har allt, samtidigt som den pågår i en sorts fiktiv värld, vilket gör det extra spännande.

Jenny Stenberg

2012-02-28

Helt fantastisk på så många sätt. Den har så mycket. Bode det ironiska, roliga och det tragiska helt hjärtekrossande.
Jag vill redan nu, precis när jag har läst den, att det ska vara några år senare så att jag kan läsa om den igen och återuppleva det jag har glömt under den tiden. Favorit.

Sofia E

2012-02-17

Jag trodde att jag skulle älska den här boken, men av någon anledning blev jag inte så fascinerad som jag hade förväntat mig. En orsak är kanske att jag gjorde misstaget att se filmen först. På något sätt gillar jag den bättre, kanske just för att jag såg den innan jag läste boken. Eller kanske bara för att übersnygga Eric Bana spelar Henry. Jag vet inte. Helt läsvärd bok ändå, sympatisk och annorlunda.

Väldigt bra berättat! Vill veta mer om den här författaren.

Anna Idh

2011-10-22

En av de bästa böckerna jag har läst!

Sofie Petersson

2011-10-22

Jag trivs med att författaren Audrey Niffenegger porträtterar Henry som en man med diverse problem, han dricker stundtals för mycket och behandlar inte alltid sina flickvänner särskilt bra, därmed tillförs en rejäl dos realism. Hade önskat att Clare var lite mer på det sättet, lite råare. Och att deras relation borde ha problematiserats mer, för hur enkelt är det egentligen att träffa en vuxen man som berättar för dig vid ung ålder att ni kommer vara gifta senare i livet? Lite svårt att bara, le, tacka och bocka.

Tidsresenärens hustru är en bok som berör, greppar tag om intresset och nyfikenheten och spänt håller kvar mig som läsare i en värld av tidsresor och det hela känns trovärdigt. Läs den.

emily lindqvist

2011-10-17

Ju mer böcker jag läser desto mer förstår jag hur bra denna bok är. Jag önskar att jag hade kvar den så jag kunde uppleva den igen. Detta är ett mästerverk.

Miriam T

2011-07-21

[...]Blir svårt att recensera den här boken för jag har varit otroligt kluven i vad jag tyckt. De första hundra sidorna var jättesöta och helt underbara. Hade samma smajl i ansiktet som när jag läste hennes andra bok. Var så lycklig, så här ska den vara när man läser en bra bok men sen kom cirka hundra sidor som jag tyckte var jättesega tyvärr[...]

[...]Det positiva är positivt för dem som gillar romantiska snyfthistorier, för det här är verkligen en sådan bok (och tydligen har jag börjat gilla sånt nu på senare år, vad mitt 14-åriga tonårsjag skulle skratta åt mig). Hon kan hon Audrey, att få mig att grina som en liten tonårsflicka framför the Notebook. Det var inte en kind torr när den här boken var slutläst och kändes otroligt hemskt och ensamt att [...]

Läs hela recensionen på min blogg:

Lisen Q

2011-06-22

Märklig bok!
Gillar den!

Natasha Illyés

2011-03-29

Kärlek är fint, en gränsöverskridande ännu finare på något sätt. Ändå har jag lite svårt att engagera mig fullt ut i Henry och Clare

Rebecca Birge

2011-03-29

fantastisk bok som inte går att lägga ifrån sig...

Maria Klamas

2011-02-23

En helt underbar kärlekshistoria där jag flätas in i en fiktiv och kanske otrolig värld, men som jag bara köper då den presenteras med en sådan trovärdighet där jag bara köper allting som hon berättar.... och man vet ju faktiskt inte.... Att vi inte hört talas om det tidigare utesluter ju inte att det kan finnas denna typ av verklighet... Karaktärerna beskrivs med sådan respekt och värme och innerlighet, att jag inte kan låta bli att älska dem alla... vill bara läsa mer om dem och mer och vill aldrig att det ska ta slut... Det är vändningar jag inte kan förvänta mig, inte kan klura ut och det gör mig så lycklig och förväntansfull... men kärlek är inte bara enkel, vacker och underbar... den är också smärtsam.... och hjälp vad mina tårar rinner... ni vet som när man är liten och hulkar fram och näsan rinner.... TACK för en helt underbar berättelse!!

Anna-Karin Marklund

2011-02-19

Det här med tidsresor är inte min grej.

Eva Pettersson

2011-02-09

Huvudpersonen i den här boken har en sjukdom som gör att han reser i tiden när han blir stressad. Jättefin kärlekshistoria samtidigt som det sätter fart på fantasin och tankarna om tid och rum.

Elisabeth E

2010-11-28

Älskar den här boken. Fantastiskt bra. Redan från första sidan hade den mig i sitt grepp.

Anna Lindström

2010-11-21

Äh, så himla märkvärdig var den ju inte... blev lite besviken faktiskt... Bara småtrevlig. Först efter ca 350 sidor blev det någotsånär intressant (dum som läser så långt i en bok - jag vet!) och historien grep aldrig tag i mig. Nåja...

Karin Löfstrand

2010-11-18

101118: Jag blir alltid förvirrad över tidsresor, det blir alltid logiska luckor som jag får svårt att smälta. Denna tidsresebok var inget undantag. Sista tredjedelen var dock mer fängslande än tidigare delar. Jag upplevde språket som ojämt och väldigt blandat. Framförallt var "kärleksbesrkrivningarna" riktigt plumpa.

Pia W

2010-09-19

Det tog tid att komma in, det far rörigt och lite segt, men efter drygt halva boken var jag fast. Historien blev vacker, romantisk och levde sitt eget liv. Gick inte att sluta läsa och boken sitter kvar länge. Stark fyra!

Johanna Lundin

2010-05-15

Henry kan resa i tiden, ofrivilligt. Han träffar Claire när hon är 6 år. De ses sedan av och till under hennes uppväxt och blir sedermera kära. Men hur ska det gå för Claire som är kvar i nuet hela tiden när hennes älskade försvinner då och då? Klump i magen, tårar på kinderna och en känsla av varför infinner sig när du läser denna bok. Och för guds skull läs den.

Johanna Lundin

2010-05-15

En mycket fin bok. Blev dock så arg över att jag fick veta hur det skulle sluta med 200 sidor kvar. Det där med att han reser i tiden är inte bara gott.

Anna Dybeck

2010-02-25

En underbar underbar bok! Rekommenderas varmt. Gud vet om den inte rent av tar sig in på min favoritlista när jag fått fundera lite till...

A Bookaholic Swede

2010-01-28

En underbar och väldigt speciell bok. Om man är intresserad av en ovanligt romantiskt bok ska man läsa denna...

Ciccis bokblogg

2009-10-24

Tyckte jätte mycket om den här boken. Den var lite rörig i början innan man kom i den och förstod hur det hängde i hop. Tror dock att boken hade varit bättre om jag läst den istället för att lyssnat på den.

FranZone c”,)

2009-09-02

Härlig historia, lite förvirrande tidsresor i början men de lösa trådarna vävs ihop mot slutet och det kan nog bli bra som film...
Minus för den dåliga översättning!

Emma Utter

2009-08-30

Börjar med att jag funderar på varför jag blivit rekommenderad den här boken av Boktipset. Tycker konceptet är banalt och lite långtråkigt. Men någonstans i mitten av boken, finner jag mig själv fast i vad som helt plötsligt är en fantastisk kärlekshistoria med mänskliga och sympatiska huvudpersoner. Språket är fint och genomtänkt, kärleken beskrivs på ett vackert, men enkelt och trovärdigt vis. Mot slutet sörjer jag att den börjar ta slut och sträckläser de sista hundra sidorna till sent inpå natten. Således går boken från en ytterst medelmåttig trea till en klar fyra.

Jane Carlsson

2009-07-28

Kunde knappt lägga den ifrån mig. Kärlek mot oddsen.

Maria Blomkvist

2009-07-01

Jag hade nog helt andra förväntningar på den här boken än jag borde haft. Det är så många som har höjt den till skyarna och trailern till filmen som kommer i höst är alldeles magisk. Jag ska inte säga att den var sämre än jag förväntade mig, men den var väldigt annorlunda. Konceptet är orginellt och väl genomtänkt men det jag framförallt älskar med boken är hur nära man som läsare kommer Clare och Henry. De är två karaktärer som är så verkliga, ärlig och mänskliga att de får mig att tro på hela tidsresandet. Trots allt så är det något som fattas för att jag ska riktigt ta den till mig och jag vet inte ens exakt vad det är. Kanske blir det en starkare upplevelse nästa gång man läser den. Jag ser i alla fall fram emot att se hur de gör filmen!

Karin Huss

2009-06-26