Den tid då ljuset avtar

Ruge, Eugen

| 2016

Oktober 1989. Wilhelm Umnitzer har samlat familjen för att fira sin 90-årsdag. Wilhelm, den oförtröttlige socialisten som tillsammans med hustrun Charlotte flydde till Mexiko i slutet av 40-talet men senare återvände för att hjälpa till med skapandet av DDR. September 2001. Alexander Umnitzer har diagnostiserats med obotlig cancer. Han bestämmer sig för att lämna Tyskland och resa till Mexiko, landet där hans farföräldrar levde som flyktingar ett halvsekel tidigare. Kvar blir hans senile fader Kurt, historikern som en gång i tiden var en hängiven anhängare av de socialistiska idéerna, innan tio år i Stalins Gulag fick honom att tvivla. Genom tre generationer får läsaren under 50 år följa familjen Umnitzers liv, i en storslagen krönika fylld av humor och allvar, kärlek och hat, glädje och sorg.  Röster om boken: "Den bästa roman som skrivits om DDR:s fyrtioåriga historia, om...

Karin Nisses

2016-10-07

?Den stora DDR-Buddenbrooksromanen.?

I en veckas tid har jag nu befunnit mig omväxlande i Mexico, gamla DDR, en avlägsen by i Ryssland, öst i det förenade Tyskland och i huvudet på nästan samtliga familjemedlemmar i släkten som Eugen Ruge skriver om i Den tid då ljuset avtar. Titeln syftar inte bara på en årstid, utan även på att livet går. Och det är där han blir som allra bäst, hur han lyckas förmedla en människas tankevärld när vårt inre psykiska ljus börjar avta. I nästa kapitel driver maken med sin ryska hustrus oförmåga att fortfarande efter alla dessa år inte kunna prata tyska ? ?varför uttalade hon egentligen, trots alla rättelser, trotsigt sedan trettio år tillbaka alla långa vokaler i tyskan kort och alla korta tvärtom: ryysisk själl?? Denna ryska själ kräver sonens närvaro och kärlek, men han är ju en modern ung europé. Författarens varma humor ger många anledningar till gapskratt. Den tid då ljuset avtar är ett stycke nutidshistoria, befriad från krig och elände då den utspelar sig i individernas liv. En storartad roman, som dock kräver att du läser den rätt koncentrerat då flera medlemmar i släkten är med om samma händelser, fast på olika ställen i romanen.

Jag tyckte mycket om den.

Citatet ?Den stora DDR-Buddenbrooksromanen? kommer från baksidespärmen och kommer ursprungligen från Der Spiegel.

Om författaren
?Eugen Ruge föddes 1954 i Sovjetunionen. Hans far, som var historiker från Östtyskland, hade blivit deporterad till Sibirien, men då Eugen är 2 år flyttade familjen tillbaka till Östberlin.? Citat från baksidespärmen