
Vid vilken tidpunkt får en idé, en produkt eller ett socialt fenomen ett epidemiskt förlopp och slår igenom? Det kan gälla ett nytt skomärke, en bok, eller ett tv-program. Och vilka faktorer är det som gör att detta plötsligt händer? Varför sker avgörande förändringar i samhället ofta plötsligt och oväntat? Malcolm Gladwells lika enkla som banbrytande tes är att idéer, beteenden, ”meddelanden” och produkter ofta sprids på samma sätt som infektionssjukdomar, dvs. epidemiskt. På samma vis som en enda sjuk person kan starta en influensaepidemi, kan några graffitikonstnärer sätta igång en våg av nedklottring i tunnelbanan, eller en nöjd restaurangbesökare göra så att en viss restaurang plötsligt alltid är fullbokad. Med utgångspunkt i exempel från skilda tidpunkter i historien - från 1700-talet till nutid - visar Gladwell på de små faktorer som under vissa omständigheter kan ge...
Visa mer
Recensioner
Betyg
En på många sätt intressant - och tänkvärd - bok, om forutsättningarna för mänsklig kommunikation. Och hur vi som människor är påverkbara, hur sammanhanget styr och ställer, och hur vi tolkar information. Vissa partier like enformiga, men som helhet en intressant bok med intressanta lärdomar om hur små detaljer kan få stora konsekvenser.
Vilket får mig att minnas följande textrader från Depeche Mode "New Dress":
"You can't change the world
But you can change the facts
And when you change the facts
You change points of view
If you change points of view
You may change a vote
And when you change a vote
You may change the world"