Den svarta opalen

McKinley, Tamara

| 2003

Miriam Strong är härskarinna på den stora egendomen Bellbird Station, där man föder upp hästar. Hon är allvarligt sjuk och har bara en kort tid kvar att leva. När hon går igenom familjens gamla papper hittar hon en speldosa, ett fynd som ger henne en förklaring till vad som egentligen hände när hennes far försvann spårlöst i en gruvort. Hon tillkallar en advokat från Brisbane, den stilige unge Jake Conner, och för honom berättar hon sin familjs dramatiska öde från 1800-talets Irland till nutida Australien – en historia fylld av invecklade och trassliga relationer. Tamara McKinley har fått en stor publik med sina tre tidigare romaner Matildas sista vals, Jakaranda och Stormblomma. Skickligt skildrar hon Australiens vildmark där romanfigurerna spränger fram till häst över de oändliga vidderna och allt ångar av hetta under den romantiska stjärnhimlen. Sorger och...

Catrin ....

2022-12-22

Spännande. Första McKinleyboken jag läst. Smörig, stereotypa könsroller.

Ellenor Larsson

2021-07-21

Bra! Många bra karaktärer som man vill veta hur det ska gå för.

Ellinor Karlberg

2012-07-30

Underhållande, som vanligt med denna författare. Lite fötursägbart men så härligt att bara förlora sig i hennes värld..

Jenny Wikander

2012-01-07

En underbar bok som iaf jag läste från pärm till pärm. Tamara McKinley kan verkligen konsten att fånga läsaren på första sidan och behålla greppet till sista sidan...

Birgitta Spele

2011-06-27

Seg historia som blir utdragen till det yttersta, och man förstod ju från början hur det skulle bli.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Alltid bra.

S S

2011-04-04

Började så bra men tappde väldigt mycket mot slutet. Detta är den andra boken av McKinley som jag har läst och dom påminner så otroligt mycket om varann. Men som sagt väldig synd att den tappar på slutet för historien är underbar.

Tina Svensson

2010-03-24

Än en gång skriver Tamara McKinley en bok med historisk anknytning, handlingen utspelar sig mellan 1894 och 1948. Historien flyter på och var intressant att läsa. I och för sig kunde jag gissa slutet ganska tidigt, men jag kan rekommendera boken.

Tina Svensson

2010-03-24

Detta var en helt okej bok, med bra handling som hela tiden fördes framåt. Men ändå ville jag bara att den skulle ta slut så att jag kunde påbörja en ny! Min känsla när jag hade läst den sista sidan var ?Äntligen!?
För fler recensioner av böcker som jag läser, se min blogg: