Den svarta katten

Poe, Edgar Allan

| 2011

Den amerikanske författaren Edgar Allan Poe levde mellan åren 1809-49. 1835 gifte han sig i hemlighet med sin kusin Virginia Clem - hon var bara 13 år gammal. Poes död är och förblir något av ett mysterium. Han hittades yrande på en gata i Baltimore, iklädd vad som tros vara någon annans kläder. Det finns många teorier om vad som kan ha varit dödsorsaken.Poe är mest känd för sina skräck- och äventyrshistorier, men räknas även som en föregångare i detektiv- och science fictiongenrerna.Den svarta katten är en av hans allra mest kända noveller. Den publicerades 1843.Lästid 10 min.Översättare: Nils Holmberg

Therese

2021-12-31

Spännande och välskrivet. En skräckfavorit.

Gabriel Andersson

2019-10-16

Älskar denna novell! Den är väldigt trevlig och mysig men samtidigt ryslig. Man kan liksom känna hur huvudkaraktären känner sig. Jag älskar groteska, rysliga noveller och böcker; detta är ett bra exempel!

Åldersgrupp 13-18. Om man tål att läsa eller höra grymma saker så är den bra för tonåringar men texten är skriven på gammal svenska. Väldigt bra, rekommenderas starkt om man gillar Poe eller groteska saker!

sannareads

2019-02-23

I really wish that I liked this short story but to me it was quite gruesome. I do like the way Poe writes but other than that this wasn’t my cup of tea. ☕️

Pernilla Lindholm

2014-03-29

Underbar novell av Poe. Jag lyckas aldrig bli skrämd av skräckhistorier (om det inte är på film), men jag gillar ändå stämningen som den här lilla berättelsen lämnar inom mig.

Sara Wall

2013-02-04

Berättelsen visar på den känslomässiga närheten mellan kärlek och hat. Alkoholen gör att mannen överbetonar ett avvisande, djurens kärlek är hans liv. Man kan hata nuet men ändå längta tillbaka när det är över. Kan man inte fly från sina handlingar? Och varför upprepar man ett beteende eller ett invant mönster som uppenbarligen inte fungerar? Att bli stämplad som något gör det svårt att bli någon annan, som man vill vara.