Den svarta hingsten

Farley, Walter

Walter Farley (1915-1989) var en amerikansk frfattare, som frmst skrev hstbcker fr barn. Han r srskilt knd fr den internationella bestsellerserien om Den svarta hingsten med Den svarta hingsten (1941) som frsta bok i serien. Nr den 17-riga Alec r p vg hem till USA, efter ett besk hos sin farbror i Indien, frliser bten och Alec verlever endast p grund av att han tar tag i grimman p en stor svart vild arabhingst, som drar dem bda, som enda verlevande, i land p en de . Alec och den vilda hingsten r beroende av varandra p n och lngsamt bygger de upp en tillit och en oskiljaktig vnskap mellan varandra. Den svarta hingsten litar s mycket p Alec att han lyckas f hingsten ombord p bten, nr de s smningom upptcks av ett frbiseglande skepp. Tillbaka i USA hittar Alec en stallplats t Svarten och i samarbete med Henry, en pensionerad jockey, brjar...

Anna Lindstrm

2016-04-05

Rkade p en gammal favorit och kunde inte lta bli att lsa. Jag lskade bckerna om Svarta hingsten nr jag var barn! Nja, lite gammal r den ju men mysig lsning fr ngra timmar :)

Izabela Horn

2012-03-01

Har lst alla svarta hingsten bcker, det var under min tidiga tonr lsklings bcker.

Linda slund

2010-11-22

Ajaj, man ska nog inte lsa om gamla barndomsfavoriter som vuxen ... Den hr hade jag trott skulle hlla mycket lngre. Nja.