Den svarta boken

Pamuk, Orhan

| 1995

"Han r lrd som ett troll ... en berttarnas berttare, storartat underhllande ocks nr tanken svindlar. Nr man lst honom r man inte riktigt densamma som frut." Bengt Holmqvist, Dagens Nyheter Den unge advokaten Galip kommer en dag hem och finner att hans fru, den vackra och gtfulla Rya, r frsvunnen. Han ger sig ut p ett labyrintiskt skande efter henne genom Istanbul. Romanen blir en lovsng till staden samtidigt som den r en olycklig krlekssaga och en spnnande detektivroman. Den svarta boken var Orhan Pamuks genombrottsroman. Den utkom i Sverige p Tidens frlag 1995.

Tobbe Fransson

2016-01-09

Inte min typ av bok. Mycket detaljer och det har lagts ett gediget arbete p den men storyn knns inte intressant och huvudpersonens beteende r alltfr osannolikt.

Evert Nilsson

2013-07-07

Den r fascinerande och spnnande, beskriver skert Istanbul p ett bra stt, men Istanbul verkar vara ett oerhrt rrig stad och det r boken ocks. Jag fr en lngtan efter ppet hav och friska vindar.

Lene Wissing

2012-03-29

Jeg elsker Pamuk

Lovisa Hgberg

2009-12-29

Det r en fr mig svag 3a. Jag vet inte riktigt vad han vill mig med den, hur intrikat den n m vara. Och s vill jag veta mer - hur, varfr (frsvann de)? Eller r jag fr dum fr att lsa de dolda tecknen, fr att frst den djupare meningen? Kanske hade jag uppskattat den mer om jag i frvg hrt talas om sufismen och hurufismen?