Den stygga flickans rackartyg

”Berättar lättsamt elegant och medryckande och lyckas göra sol-och-vårkvinnan till en människa av kött och blod … Mer än en mansdröm framstår stygga flickan som en bild av äventyret och spänningen … ja varför inte som en bild av själva fiktionens lockelse.” Helsingborgs Dagblad De är femton när de träffas första gången i Limas burgna villastad Miraflores i början av femtiotalet. Lily, ”den lilla chilenskan”, är fräck och framfusig och bäst på att dansa mambo. Ricardo, medelklassynglingen, blir handlöst och hjälplöst förälskad, men avvisas av den flyktiga Lily. Ödet vill att deras vägar korsas många gånger under de kommande decennierna, på platser runtom i världen: Paris, Tokyo, London, Madrid och Havanna. Varje gång blir Ricardo lika förälskad i Lily igen, men själv älskar Lily sin frihet och den trygghet som bara pengar och makt kan ge.

Heléne Niitsoo

2021-10-05

Den mytomaniska Raskenstamskan Lilys skönhet torde vara av den magnitud som tar andan ur en, annars blir Ricardos besatthet av henne obegriplig. Om han inte är masochistiskt lagd förstås.
Vargas Llosa har ett driv i berättelsen som gör att man gärna åker med i svängarna trots att hans beskrivning av denna kvinna känns lite sunkigt chauvinistisk på latinovis.
Hennes ytliga företräden överskuggar det som händer dem emellan på det djupare planet och ibland blir dialogen pinsamt banal, att det inte ska sluta lyckligt förstår man tidigt. Trots allt dras man in i virvelströmmen för berätta kan han och det är bitvis väldigt underhållande.
Första VL-boken för mig - kanske borde ge någon ytterligare roman av honom en chans.

Zack Simone

2016-08-26

Ett ojämnt författarskap med peaken : "The war at the end of worlds".

Britta Weiler

2014-02-21

Den här boken lyssnade jag på som ljudbok i bilen. Det gjorde att jag hela tiden längtade efter att få åka ut och köra. Förälskelsen är verkligen en psykos! Trots att Ricardo intellektuellt vet att den stygga flickan bara leker med honom, kan han inte motstå henne. Romanen visar dock med svidande tydlighet vad som är viktigt i livet och den stygga flickan inser det, när det är för sent för henne.

Gunnar Bernler

2013-10-30

Det finns de som betraktar Vargas Llosa som "gubbsjuk". De har säkert läst denna roman och missförstått den.

Izabela Horn

2013-06-19

En bok om obesvarad kärlek. Jag gillar inte kärleks romaner men detta är en bok om kärlek när den gör som mest ont. Om Ricardo som förälskar i en kvinna som ser män som ett medel att komma upp sig. Grymt bra!

Erika O

2013-01-16

Halvvägs genom boken hade jag god lust att strypa både Ricardo och den "stygga flickan". IDIOT!!! tänkte jag typ hundrafemtio gånger om Ricardo. Är man så dum i huvet så förtjänar man att få hjärtat krossat gång på gång och är man så hjärtlös som den stygga flickan så förtjänar man att leva i kärlekslösa äktenskap med kalla, skrupelfria män. Men, boken och karaktärerna växte och nyanserades för varje sida och när jag läst ut boken så var det med saknad jag stoppade in den i bokhyllan igen.

Maria Lindén

2012-02-09

Boken var inte det minsta förutsebar utan överraskade mig om och om igen. Blev verkligen positivt överraskad av både innehåll och språk och ser fram emot att ta mig an ytterligare en av hans böcker. För första gången kan jag förstå varför en författare fått nobelpriset!

Kenneth Olausson

2012-01-17

En historia om kärlekens eviga plåga och dess irrgångar, som bara den som har gott handlag om sitt språk och sin skapande fantasi kan åstadkomma. Skriven med insikt om, och med respek för, behovet av god underhållning.

Karolina Öström

2011-04-26

Den var bitvis hemsk men ändå en spännande levnadshistoria.

Pia Stendahl

2011-03-30

Äntligen har mitt bibliotek köpt in några av Llosas böcker som ljudböcker. Jag har väntat och äntligen finns dom och det är min tur att få låna dom. Jag har inte tidigare läst någt av Mario Vargas Llosa men någon bok måste ju bli den första .

Jag gillar verkligen omslaget på Den stygga flickans rackartyg. Det är snyggt, sobert och väcker min nyfikenhet.

Jag tycker att författaren gör träffsäkra skildringar av tidsandan och miljöerna. Även om språket ibland känns lite omodernt och töntigt (vilket kanske är medvetet eftersom Ricardo anses vara en tönt) så känns det någonstans trovärdigt.

Llosas karaktärsskildringar är lite anorlunda. Hans skildringar av de manliga karaktärerna är mer trovärdiga medans de kvinnliga känns endimensionella. Jag fastnar för några av de manliga bifigurerna och dessa vill jag spontant veta mer om. Det är lite ovanligt att jag fastnar så på bifigurer som jag gör när jag läser denna bok men dom tilltalar mig.

Dialogerna är trovärdiga och lite annorlunda. Det är ett annat tempo i dom än en typisk svensk dialog vilket gör att jag i tanken verkligen flyttas till Paris.

Det tilltalar mig att jag aldrig riktigt får veta varför Ricardo är så handlöst förälskad och varför han tar så mycket skit. Jag gillar när inte alla svar presenteras. Även om det finns en förklaring till Lilys beteende så tror jag inte att det är hela sanningen. Jag tror att det är mer komplext än så.

När jag läst om vad andra tycker om boken hittar jag fler som tycker att det inte är trovärdigt med en så totalt självutplånande man. En man som tar emot Lily gång på gång efter alla svek. Enligt dessa är Ricardo är en tönt och får skylla sig själv. Men jag förstår inte varför det skulle var mindre trovärdigt med en man som är självutplånande än en kvinna. Hade historien varit tvärt om, att kvinnan blir lämnad i tid och otid skulle det vara mer synd om henne och hon skulle definitivt inte kallats tönt.

Att det är svårt att förstå hur någon, oavsett kön, kan vara så självutplånande betyder inte att det är osannolikt och saknar trovärdighet.

Jag dras med i historien och blir både arg, glad och förtvivlad när jag läser. Den stygga flickans rackartyg är ingen tungläst litteratur utan en angenäm läsupplevelse som trots sin något banala historia får mig att fundera en hel del.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Bissous .

2011-01-16

Helt underbar bok! En av de där som jag längtade hem till om dagarna och sedan läste under täcket tills jag somande. Bitvis känns den lite enformig, och jag blev frustrerad över att aldrig något gick bra för dem. Men så fantastiskt vackert skrivet om livslång kärlek. En roman för dem som älskar storslagen litteratur och fantastiska kärlekshistorier.

Sara Larsson

2010-12-03

Johan Alinder

2010-11-07

Begriper mig inte på denna skildring. Berättarens levnadsbeskrivning sammanvävd med ett stiliserat kvinnoporträtt, som han älskar och hatar. Långsökt att detta skulle vara en metfor för "fiktionens lockelse". Både kvinnofigruren och boken lämnar mig ganska oengagerad.