Den stulna romanen

El Saadawi, Nawal

| 2010

Nawal El Saadawi skriver med kraft och knsla och tvekar inte att avslja det frakt som den arabiska kvinnan nnu ibland behandlas med. I Den stulna romanen mter vi den faderlsa Zina som verges vid fdseln av sin mor, Bodour. Hon vxer upp som gatubarn, trots det blir hon tack vare sin begvning och charm en sngerska som avgudas av alla. Men nr Ahmad, ledare fr en extremistgrupp, blir frlskad i Zina, vnder hennes lycka.Bodour sin sida har aldrig hmtat sig frn det hon gjorde. Efter att ha upplevt sitt livs krlekshistoria med Zinas far, som ddades i fngelset, valde hon att stlla in sig i ledet, verge sin dotter och gifta sig med en man hon inte lskade.Att skriva p en roman r Bodours enda andningshl. Dessvrre misstnker hon att hennes man har stulit hennes roman eller r det bara inbillning? Hon fr allt svrare att skilja verklighet frn drm.Med ett slagkraftigt poetiskt...

Vacker sprk men sjlvaste handlingen var snurrig med fr mycket utdrag frn bibel, koranen. Svrt att hnga med d handlingen var hoppig.

Nike Fritz

2017-05-24

h, vilken stark och knslomssigt jobbig bok. Skriven med underbar poetisk, fldande prosa. Men den gr ont, alltfr ont. Kvinnorfrtrycket genomsyrar allt. Kylan, cynismen som gr gatubarn till lovliga bytesdjur. Korruptionen och frljugenheten. S mycken fulhet i s vacker sprkdrkt. En bok som kommer att stanna inom mig lnge, lnge.

Ulla Englund

2013-05-27

Jag blev besviken nr jag lste romanen. Alla mn - utom en dd, idealiserad ungdomskrlek - beskrivs som stereotyper, muslimska monster. Inte heller imponeras jag av frfattarens terupprepningar. Men samhllskritiken och kulturen r mycket intressanta. Drfr ger jag boken en 3:a istllet fr en 2:a.

Charlotte Malm

2012-09-13

Inte den bsta bok jag lst men den modigaste. Frfattaren verkade ha brttom att skriva boken fr den hade vunnit p att vara mindre rrig och med frre upprepningar, men andra sidan knns den trovrdig och rak. Man upprrs ver att mnniskor tvingas leva under sdana villkor.

Elias Chougui

2012-04-29

Mycket bra. En speciell strory. Dock s kan jag knna att det kanske blev lite vl mycket upprepningar ibland.

Nils Thor

2012-01-25

Den lyckades inte fnga mitt intresse. Det r en alltfr frmmande vrld. En mngordig, trkig och rrig berttelse. Skulle egentligen f betyget 2, om det inte var fr det starka slutet.

Anne M

2011-02-12

Helt klart lsvrd. Den lyckades inte riktigt fnga mitt intresse. Tyckte att man inte riktigt fick grepp om karaktrerna och att den blev lite babblig och mngordig p sina stllen. Jag skulle vilja tycka mer om den n jag faktiskt gjorde. Den kanske mste sjunka in? Ibland var den en fyra p skalan, ibland en trea.

Gunvi Lundqvist

2010-07-25

Frfattarinnan r mera intressant n romanen. Mste bara lsa den klar till bokmssan kpte boken av Nawal El Saadawi p en kvinnokonferans i Gteborg , och nu kommer hon till Bokmssan synd och skam om den var olst. Kairo beskrivs inte lika bra som "Sinue" gjorde och lngtan till Egypten fr man inte. Rekomenderar dock boken t alla som r intresserad av hur det kunde vara att bo i Kairo som fattig eller som rik, eftersom jag tror att boken r mycket trovrdig.