Den stulna romanen

El Saadawi, Nawal

| 2010

Nawal El Saadawi skriver med kraft och känsla och tvekar inte att avslöja det förakt som den arabiska kvinnan ännu ibland behandlas med. I Den stulna romanen möter vi den faderlösa Zina som överges vid födseln av sin mor, Bodour. Hon växer upp som gatubarn, trots det blir hon tack vare sin begåvning och charm en sångerska som avgudas av alla. Men när Ahmad, ledare för en extremistgrupp, blir förälskad i Zina, vänder hennes lycka.Bodour å sin sida har aldrig hämtat sig från det hon gjorde. Efter att ha upplevt sitt livs kärlekshistoria med Zinas far, som dödades i fängelset, valde hon att ställa in sig i ledet, överge sin dotter och gifta sig med en man hon inte älskade.Att skriva på en roman är Bodours enda andningshål. Dessvärre misstänker hon att hennes man har stulit hennes roman eller är det bara inbillning? Hon får allt svårare att skilja verklighet från dröm.Med ett slagkraftigt poetiskt...

2017-09-10

Vacker språk men självaste handlingen var snurrig med för mycket utdrag från bibel, koranen. Svårt att hänga med då handlingen var hoppig.

Nike Fritz

2017-05-24

Åh, vilken stark och känslomässigt jobbig bok. Skriven med underbar poetisk, flödande prosa. Men den gör ont, alltför ont. Kvinnorförtrycket genomsyrar allt. Kylan, cynismen som gör gatubarn till lovliga bytesdjur. Korruptionen och förljugenheten. Så mycken fulhet i så vacker språkdräkt. En bok som kommer att stanna inom mig länge, länge.

Ulla Englund

2013-05-27

Jag blev besviken när jag läste romanen. Alla män - utom en död, idealiserad ungdomskärlek - beskrivs som stereotyper, muslimska monster. Inte heller imponeras jag av författarens återupprepningar. Men samhällskritiken och kulturen är mycket intressanta. Därför ger jag boken en 3:a istället för en 2:a.

Charlotte Malm

2012-09-13

Inte den bästa bok jag läst men den modigaste. Författaren verkade ha bråttom att skriva boken för den hade vunnit på att vara mindre rörig och med färre upprepningar, men å andra sidan känns den trovärdig och rak. Man upprörs över att människor tvingas leva under sådana villkor.

Elias Chougui

2012-04-29

Mycket bra. En speciell strory. Dock så kan jag känna att det kanske blev lite väl mycket upprepningar ibland.

Nils Thor

2012-01-25

Den lyckades inte fånga mitt intresse. Det är en alltför främmande värld. En mångordig, tråkig och rörig berättelse. Skulle egentligen få betyget 2, om det inte var för det starka slutet.

Anne M

2011-02-12

Helt klart läsvärd. Den lyckades inte riktigt fånga mitt intresse. Tyckte att man inte riktigt fick grepp om karaktärerna och att den blev lite babblig och mångordig på sina ställen. Jag skulle vilja tycka mer om den än jag faktiskt gjorde. Den kanske måste sjunka in? Ibland var den en fyra på skalan, ibland en trea.

Gunvi Lundqvist

2010-07-25

Författarinnan är mera intressant än romanen. Måste bara läsa den klar till bokmässan köpte boken av Nawal El Saadawi på en kvinnokonferans i Göteborg , och nu kommer hon till Bokmässan synd och skam om den var oläst. Kairo beskrivs inte lika bra som "Sinue" gjorde och längtan till Egypten får man inte. Rekomenderar dock boken åt alla som är intresserad av hur det kunde vara att bo i Kairo som fattig eller som rik, eftersom jag tror att boken är mycket trovärdig.