Den store Gatsby

Fitzgerald, F. Scott

| 2013

En av 1900-talets mest inflytelserika amerikanska romaner - Den store Gatsby av F Scott Fitzgerald - nu i efterlängtad nyöversättning av Christian Ekvall. Enda nyöversättningen på nästan 70 år! Nick Carraway kommer till New York för att bli aktiemäklare. Han flyttar in i en villa på Long Island och börjar umgås med det flärdfulla paret Tom och Daisy Buchanan. Till granne får han en ytterligt gåtfull och kolossalt förmögen man som ger storslagna fester, oftast utan att själv visa sig. Grannens namn är Jay Gatsby.

T.N

3w

Mysig, välskriven och en touch av flärd

Love östlund

2023-05-24

Lars B.

2021-11-20

Fint tidsdokument, om än lite seg.

Annie

2021-02-16

Stor favorit

Emma H

2020-11-23

Fastnade verkligen för Gatsby. Varför vet jag inte. Den är långsam och fin. Jag läste den på svenska trots att jag brukar läsa på originalspråket, och jag tror att det hjälpte att hålla reda i den lite snåriga berättelsen. Sen är jag svag kärlekshistorier.

Elisabet Berg

2019-02-27

Ingen höjdarbok och inget jag skulle rekommendera till någon. Se hellre filmen. Tycker filmen var bättre. Skulle ge en stjärna men den får två för att författaren har ett så roligt namn.

Filippa Strömberg

2017-11-23

Bra bok men lite rörig.

Mikaelita Bovalius

2017-08-10

Boken som kommit på andra plats över listan av 1900-talets största romaner (Modern Library). Det är en fascinerande historia. En annorlunda kärleksberättelse om en annorlunda karaktär, Gatsby är inte som andra. Den är vackert, men inte komplext skriven; av F. Scott Fitzgerald. Likväl som detta är en skildring av 1920-talets pråliga glans, jazz, cigarettrökande och efter-krigs-glädje så är det en berättelse om ett människoöde kretsat kring pengar, hopp och beslutsam kärlek. Jag har sett filmen innan boken, men bara en del av den. Jag blev förbryllad och förvånad när jag läste boken. Om man inte kan historien om Gatsby (vilket jag inte kunde), då kommer den att kunna förvåna. Tyvärr är boken kort, så den går för snabbt att läsa.

Danje Förlag

2017-01-10

Medryckande poetiskt språk. Som att läsa musik.

Jouni Gustafsson

2017-01-07

Enkel och djup, en fantastisk roman.

Izabela Horn

2017-01-01

En jätte bra klasiker som tar oss till 20 talets amerika. En bok som man kan tolka på flera olika sätt, en storslagen bok i liten format.

Magnus Johansson

2016-10-13

Dansar lite på femmans lina men tippar, tack vare en ändå ganska rafflande och engagerande avslutning, över på rätt sida. När Gatsby börjat synliggöra sig tappar historien lite kraft, men lyckligtvis tar det sig igen. Och Fitzgerald excellerar verkligen berättartekniskt.

Fatima Suldan

2015-07-05

Välskriven bok med djupa miljöskildringar. Historien faller dock ganska platt. Kan vara bra att ha någon eller några att diskutera boken med för att kunna finna olika djup i den.

Petter Boman

2015-02-07

Att kalla The Great Gatsby för en historia är lite som att kalla Jesus för en vanlig kille. Gatsby är inte en historia, den är ett monument över hur den Stora Drömmen om framgång gång på gång driver Amerika framåt mot en ljusnande framtid, men hur fördärvet och det förflutna alltid lurar bakom och drar alla tillbaka till det de kommer ifrån. Dessutom lyckas den måla ett oerhört fascinerande personporträtt av en man som är så mystisk och kall, men samtidigt den varmaste och mest naiva litteraturhistorien någonsin presenterat. Att läsa om hur Jay Gatsby luras av staden och framgången är drabbande, att höra Nick Carraway berätta om hur hans fascination för mannen blir starkare för att till slut dö ut i en flod av svek från människor han trodde hade hjärtan är en upplevelse som alla borde få del av.

Jan Svensson

2014-12-13

Läste den gamla översättningen. Bra skriven men tunn historia. Väntar hela tiden på att det ska hända något men det gör det inte. Läste den första gången på 80-talet utan att imponeras och läste om den nu då jag trodde jag missat något men det hade jag inte. Undrar varför den räknas till klassikerna? Är det för att man inte glömmer den utan fortsätter att fundera på vad den egentligen handlade om.

John Simonsson

2014-12-12

Välskrivet, men ointressant story med några av de mest ointresanta och förglömliga karaktärer jag stött på i mitt vuxna liv.

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag förstår varför den har blivit en klassiker! Väldigt välskriven och full med "dolda" symboler och meningar. En bok jag gärna skulle läsa om i lugn och ro.

Erika O

2013-09-20

Såg den nya filmen och blev sugen på att läsa boken. Filmen var riktigt bra, mycket bättre än jag förväntat mig, men boken... vilket mästerverk!

Malin Mireille

2013-09-12

Oerhört svårt att känna sympati för karaktärerna, i ordets rätta bemärkelse en patetisk skara individer. Ändå har boken en charm och intrig som får mig att vända blad.

Emma Hortlund

2013-08-20

Vem är den där Gatsby!? Är han inblandad i skumma affärer eller har han fått sina pengar på ärlig väg? Går det att lita på det han säger eller tänjer han på sanningen? Är han en romantiker eller fanatiker? Har han många vänner eller inga alls? Har han stora planer för framtiden eller bara en enda önskan? Är bokens jag Nicks porträtt av Gatsby objektivt eller färgat av Nicks egna åsikter? Är karaktären Gatsby en av de största ikonerna inom litteraturen?

Jag hade inte alls hört talas om Gatsby innan jag läste boken, och jag fastnade egentligen inte särskilt mycket för boken medan jag läste den. Men det är något med Gatsby som gör att jag fortsätter att fundera på historien nu när jag har läst klart. Först tyckte jag att boken innehöll en ganska enkel historia, sedan en oerhört tragisk, och ju mer jag funderar på den så tycker jag att historien var väldigt smart.

Trots det så tycker jag att boken faller platt och var ganska ointressant.

Bernhard H

2013-08-13

Första ljudbok jag lyssnat igenom !!

Olof Bergvall

2013-07-31

Inspirerande dialog, svår engelska dock

Claes Nilsson

2013-07-29

Har lite svårt att se att denna bok är så fantastisk som många vill påskina...

Natalie Nordström

2013-07-15

En sorglig berättelse om olycklig kärlek, det är min slutsats till denna bok. Trög att ta sig igenom. Med det menar jag att språket gör boken ganska segsliten.

Moa Thorsell

2013-07-09

Hannes Skarin

2013-07-08

Bortsett från en fantastisk inledning och en bra avtoning var den jæmnbra. Vare sig handlingen eller språket ær særskilt imponerande. Førstår inte på vilka grunder någon skulle kunna ge boken 5/5

Sofia Johnsson

2013-07-01

Ett mästerverk som tål att läsas om och om igen.

Erika Wiman Snäll

2013-06-16

Underhållande och lite vemodigt om ett USA i förändring.

Sara Åman

2013-05-28

Detaljerad, spännande med ett djup om man så vill.

Anette Tunius

2013-05-28

Bättre än jag väntat mig. Sorglig och ödslig mot slutet.

Ida

2013-05-16

Man får aldrig riktigt lära känna karaktärerna, de är alla lite okända för mig som läsare. Historien är även den väldigt enkel. Trots detta så tycker jag om boken, den är bra skriven och har vackert språk på många ställen. Gatsby är en underlig prick, det känns som om han endast har byggt upp sin förmögenhet av en enda anledning,att komma nära sin kärlek.

Jelena Vasiljev

2013-05-09

Han är en underlig karl den där gatsby!

Johan L

2013-02-24

Så vackert berättat. Så samtidigt skört. En upplevelse från första till sista ord.

Tobbe Fransson

2013-02-13

Härligt 20 tal. Helt annan värld!

Lotta Berling

2013-01-29

Väldigt fint flyt i språket.

Merja A

2013-01-22

Verkligen "den perfekta romanen". Jag njöt hela tiden! Skulle egentligen vilja ge den här boken en halv stjärna till. Längtar efter filmen.

Ulla Englund

2012-10-23

En av de mest lättlästa böcker jag läst på länge, trots mina fördomar om klassiker. Men romanen är ingen lättviktare för det.

Kenneth Olausson

2012-10-23

En uppkomling slår sig för kärleks skull in i de kretsar där överdåd och tomhet fyller tillvaron. När valet till slut står mellan ansvar för egna handlingar och lögnen, så offras uppkomlingen. Men den krossade drömmen tycks leva vidare.

Jessica Bengtsson

2012-09-17

Jag tyckte tyvärr att boken var rätt seg, det tog sig efter halva boken men ändå var storyn inte fängslande för mig. Rekommenderar hellre Artighetsreglerna om man vill läsa en härlig bok om 20-talets New York.

Anonym Användare

2012-08-11

Har lite svårt att fatta varför det här är "en av 1900-talets mest inflytelserika amerikanska romaner". Till att börja med är den ju bara drygt 200 sidor, hur inflytelserik hinner man bli på det? Och för det andra är den faktiskt ganska långsam och oengagerande. Jag kan inte uttala mig om språket i originalversionen, men i min översättning från 1974 var det inget märkvärdigt. Boken har vissa miljöer och situationer som är bra och roligt beskrivna, och huvudkaraktären är ganska intressant, men något särskilt var det inte. Svag trea.

Tobias Wahlberg

2012-06-08

Hade svårt att bli engagerad av denna.

Pernilla Lindholm

2011-11-10

Andra gången gillt tror jag minsann! Första gången förstod jag nog inte storheten, men det finns så mycket som är riktigt bra i den här boken. Den rekommenderas!

Ally Regins

2011-07-20

Har många fina formulerigar och snyggt bildspråk men är nog grund och botten inte riktigt min grej.

Heidi Karlsson

2011-04-16

Nice enough, but it didn't really catch me. Maybe upper class America in the 1920s is just to far away from me.

Felicia Dahlqvist

2011-04-05

Svårbedömd bok. Å ena sidan bra, å andra sidan ganska seg och menlös. Men ändå hade den stunder då jag riktigt tyckte om att läsa den. Hade väldigt höga förväntingar, så visst blev det lite av en besvikelse.

Jasmine S

2011-01-08

Matilda Palmqvist

2010-12-06

Det är ju varken särskilt engagerande eller spännande, men den har absolut ett värde utöver det. Särskilt svår är den inte att ta sig igenom heller, det handlar väl bara om dryga hundra sidor, så visst är det värt det.

Ketutar Jensen

2010-06-23

Jag är inte speciellt förtjust i den här boken. Jag tycker den är splittrad, märklig och tråkig, totalt otillfredsställande.

Annika P

2010-05-27

Great Gatsby är känd som en "Great American novel" och visst, emellanåt kunde jag bli något konfunderad och undra varför. Främst blev jag tveksam då handlingen är extremt banal, åtminstone för min smak. Lite för lättsamt och koncentrerat händelseförlopp, med både glädje, fest och död på så kort tid. Å andra sidan, med de fullkomligt magnifika miljöbeskrivningarna i bakhuvudet, förstår jag varför Great Gatsby fått mycket beröm. Det är amerikansk glorifiering mellan varven - och jag älskar det. Något annat jag tyckte om var den passiva karaktären Nick, som å ena sidan utgör en stor del av boken, samtidigt som han inte är delaktig i intrigerna utan snarare blir en figur som verkar i det dolda. Hans funktion är intressant, särskilt eftersom han utan ett särskilt kritiskt synsätt upphöjer Gatsbys överkonsumtion och nonchalanta levnadssätt - och att inte ta ställning är bara det en handling..

2010-02-15

Författaren hade sin trettioårsdag framför sig när han skrev den här stämningsfyllda romanen om "gamla" trettioåringar. Han var redan alkis. En samling personer, utan intressen och tro på någonting meningsfyllt, går på fester och driver omkring. Visst finns dom ännu i dag i vår meningslösa kändisvärld. Let?s dance!