Den stora utställningen

Hermanson, Marie

Den 8 maj 1923 invigs Jubileumsutställningen i Göteborg. På plats finns den unga journalisten Ellen, men också polisen Nils. När ryktet sprids att Einstein ska hålla sin Nobelföreläsning på utställningen sätts plötsligt hotfulla antisemitiska krafter i rörelse.Med Den stora utställningen har Marie Hermanson skrivit en medryckande roman om några människor vars öden knyts samman på ett sätt de aldrig hade kunnat förutse. "Det är njutbart, välavvägt och så skickligt gjort att läsaren på en och samma gång blir upprymd och tankfull."Göteborgs-Posten

Stefan Wern

2018-06-24

En härlig skröna som tar avstamp i verkliga händelser. Feelgood, historiebeskrivning och deckare i ett. En liten pärla.

Solveig Andersson

2018-02-19

Riktigt bra roman, särskild de autentiska innehållen tilltalade mig som historieintresserad. 4 Stjärnor!

2018-01-27

Betyg: 3,5 av 5.

Det här är Marie Hermansons tolfte bok, och jag har läst dom alla. Jag har tyckt väldigt mycket om dom allihopa, och här är en länk till hennes senaste bok, före den här boken, Skymningslandet, som kom ut 2014.

(Här är även länkar till mina recensioner av alla hennes tidigare böcker, listade efter utgivningsåren: Det finns ett hål i verkligheten, Snövit, Tvillingsystrarna, Värddjuret, Musselstranden, Ett oskrivet blad, Hembiträdet, Mannen under trappan, Svampkungens son, Himmelsdalen, och Skymningslandet.)

Den här nya boken, Den stora utställningen, tyckte jag var lite annorlunda mot hennes tidigare böcker. Den var absolut bra och läsvärd. Men i mitt tycke så var den inte lika bra som hennes tidigare böcker. Tidigare böcker har varit lite mystiska och väldigt speciella, tycker jag. Men den här boken var mer vanlig.

Mycket av bokens innehåll är autentiskt, som utställningen och fakta kring Einstein. Men själva historien i boken är fiction.

Men som sagt, absolut läsvärd och bra, även lättläst och intressant, så jag kan ändå rekommendera den.