Den stora skrivboken/Beviset/Den tredje lögnen

Kristof, Agota

Två tvillingbröder kommer till sin mormor långt ute på landet där de ska inackorderas eftersom deras mamma inte längre kan skaffa mat till dem i staden. Det är krig. Pojkarnas pappa är vid fronten. Ingen vet om han fortfarande lever. Ett icke namngivet krig, ett icke namngivet land, en mormor som kallas för Häxan av byns invånare, och som är alkoholiserad och elak. För att överleva i den absurda och inhumana vuxenvärlden för Lucas och Claus krigsdagbok över allt de upplever.Agota Kristofs trilogi är en brutal, vacker och angelägen roman om vad krig och exil gör med människor. På ett avskalat och kristallklart språk rasar berättelsen fram över sidorna.

Avskalat, på gränsen till staccato. Lite för mycket mellan raderna för min del.

I Agota Krisofs romantrilogi om två tvillingpojkars bistra villkor i krigsdrabbat land blandas fiktion och verklighet, lögn och sanning. Läsaren sätts på prov, överraskas och försöker få pusslet att gå ihop. Ett gott råd är att släppa kravet på trovärdighet och realism i alla detaljer och acceptera denna moderna saga om vad otrygghet och separation gör med oss människor.

Sagans anonyma krig bär spår av både nazisternas judeförföljelser och Sovjets ockupation av Ungern, författarens hemland, 1956. Individernas sammanflätade är långt viktigare än historisk autenticitet

Boken är en hyllning till skrivandet i sig. Genom att fästa ord på papper försöker de bortlämnade tvillingarna hantera sorg och kärlek, svek och brustna drömmar om återförening.

Bra

Bra

Briljant, mörk & vackert skriven!