Den stora matchen

Sommaren 1972 och Reykjavik är en orolig stad. Schackmästerskapet skall hållas i stadens sportcenter och det kryllar av utländska gäster och korrespondenter. Det kalla kriget pågår för fullt och representanter från öst och väst eskorterar sina män, Spasskij och Fischer, till matcherna. När förberedelserna når sin klimax blir en ung man grovt miss­handlad på en biograf. Polisen har redan fullt upp men Marion Briem, som ansvarar för ärendet, är fast besluten att ta reda på vad som ligger bakom attacken. Arnaldur Indridason är islänningen som har tagit världen med storm genom sina kriminalromaner om den komplexe polismannen Erlendur Sveinsson. I Den stora matchen använder han en dramatisk tidsperiod som bakgrund till en gripande redogörelse om mänskliga offer.

2021-04-12

Typisk Indridason. Lugnt tempo med bra intrig. Dialogen känns lite tjatig men klart läsvärt.

2017-02-01

Av någon okänd anledning så har jag haft ett långt uppehåll i den här serien. Det beror definitivt inte på att böckerna är dåliga, för det är de inte. Jag uppskattar verkligen det lugna och lite dystra. Arnaldurs böcker kommer för alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta, eftersom de alltid får mig att tänka tillbaka på resan till Island. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2017/02/den-stora-matchen-av-arnaldur-indriason.html

Gunnel Lindström

2016-05-02

Inte så spännande, men ändå läsvärd. Stundtals rörande beskrivning av människoöden.

D

David H

2016-04-09

Intressant berättelse som får mig att vilja läsa mer av denne Isländske författare.

2015-12-09

Indridasons deckare är bra, kanske lite sävliga i tempot.

Ulf Pettersson

2015-08-30

en bok med historia - Bobby Fischer vs Spasskij, utmärkt skildring av tbc-barnens utsatthet på sanatorierna

Björn Math

2014-07-25

Acceptabel.

FranZone c”,)

2014-01-22

För lite om "matchen"...

Marianne L

2014-01-04

Arnaldur skriver som vanligt mycket bra. En spännande historia om hur lilla Island hamnar i världens centrum under några dagar. Ett mord naturligtvis. Saknar Elandur som huvudperson, men gillar hans mentor som är bokens huvudperson.

Jan Banan

2013-11-08

Kittlande intrig med mord på en bio, samt det mycket spända världspolitiska läget som rådde under 1972 när denna berömda schackmatch spelades. Indridason gör det hela bra men är och förblir en av de segaste så kallade deckarförfattarna. Absolut ingen spänning i boken delvis på grund av det mycket slöa tempot i huvudstoryn, men framför allt för den olidliga återblicken till huvudpersonens barndom ....betygs 3:an är mycket svag!

Eva Silverlind

2013-10-26

Inte lika spännande som tidigare böcker av denna författare