Den sovande spionen

Pulshöjande aktuell thriller! Grebe & Leander-Engström är tillbaka med en ny spionthriller, med Stockholm i händelsernas centrum. Tom Blixen har återvänt till Sverige efter många år i Ryssland. Han börjar arbeta på kraftbolaget Swekraft och efter ett märkligt möte med en högt uppsatt rysk tjänsteman insjuknar Swekrafts VD i vad som visar sig vara dödlig poloniumförgiftning. Misstankarna riktas omedelbart mot Ryssland. Det som först ser ut att vara ett lönnmord utvecklas snabbt till någonting helt annat, när ett av Sveriges största kärnkraftverk utsätts för ett sabotage. Tom Blixen och den före detta säkerhetspolisen Sonny Hellkvist tar upp jakten på förövaren för att avvärja en internationell konflikt mellan Sverige och Ryssland och stoppa en potentiell kärnkraftskatastrof. Sagt om Den sovande spionen: Min favorit just nu. I den här thrillern får vi några smakprov och författarna...

2017-02-19

Den sovande spionen är den tredje boken i serien om Tom Blixen. Den första boken heter Dirigenten från Sankt Petersburg, och den andra boken heter Handlaren från Omsk. (Länkar till mina recensioner av dom).

Till skillnad från dom två tidigare böckerna i serien, som utspelade sig i Moskva, så utspelar sig den här boken mest i Stockholm.

Och jag tyckte att även den här boken var bra. Den var spännande och välskriven. Och jag skulle gärna läsa fler böcker i serien om Tom Blixen.

John C

2017-01-26

Återigen träffar vi Tom Blixen, som nu bor i Stockholm med sin familj. Han jobbar på energibolaget Swekraft. Dessvärre visar det sig att Rebecka inte längre vill leva med honom. Kort därefter dör Swekrafts VD under ett utdraget lidande, ett lidande som orsakats av en poloniumförgiftning. Hans död kan spåras till Ryssland och trådarna leder tillbaka till händelser på 80- och 90-talen i forna Sovjet.
En mycket spännande historia som är minst lika bra som föregående "Handlaren från Omsk". Riktigt bra!

2017-01-16

Bra fortsättning i serien. Trovärdigt och mänskliga karaktärer. Jag vill ha mer.