Den sorgsne busschauffören från Alster

Nesser, Håkan

Jag borde verkligen inte leva.Så skriver den före detta akademikern och busschauffören Albin Runge i sina anteckningar från 2012?13. Och när någon eller några tycks hota honom till livet har han full förståelse för detta. De bisarra hoten leder så småningom till att polisen i Kymlinge kopplas in.Hösten 2018 tillbringar kommissarierna Gunnar Barbarotti och Eva Backman av vissa skäl ett par tjänstlediga månader i Rute socken på norra Gotland, och fallet med den olycklige Runge får oväntat ny aktualitet. Någonting i utredningen från 2013 verkar ha gått fel. Käpprätt fel. Eller?Berättelsen om den egendomlige busschauffören från Alster är den sjätte boken om kriminalpolisen Gunnar Barbarotti, inte mindre egendomlig han.

2023-08-13

Drygt sex år har gått sedan jag läste en Håkan Nesser. Däremot så har jag fortsatt att köpa alla böcker han skriver. Nu tyckte jag att det var dags att återknyta bekantskapen och tog med serien om Gunnar Barbarotti i min Finish That Series-utmaning. Huruvida Den sorgsne busschauffören från Alster är den sjätte eller sjunde delen i serien är oklart, men jag räknar den som den sjätte.

Att läsa Håkan Nesser, för mig, är som att sakta gungas i favorithängmattan, lyssna till vinden i träden och fåglarnas kvitter. Det är helt enkelt lugnt och tryggt. Jag känner att hela jag saktar ner. Detta är så härligt Nesserskt (ja, det är faktiskt ett adjektiv), trots att jag inte minns något luguber. Nu, med facit i hand, så kan jag inte förstå varför jag inte läser honom oftare. Jag har ju ett helt gäng olästa.

Den sorgsne busschauffören från Alster är kanske inte så spännande, om man menar biter-på-naglarna-spännande, men det är otroligt intressant och finurligt. Det är helt enkelt en ren njutning att läsa. Och jag blir så sugen på ett höstigt Gotland.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/08/bok-den-sorgsne-busschaufforen-fran.html

Beas bokhylla

2022-11-10

Min första bok av Nesser och det blir absolut inte den sista. Otroligt välskriven och läsvärd roman som var spännande in i det sista.

Helena Rasmusson

2021-07-06

En härlig roman i Nesser klass! Finurligt & underfundigt! Älskar Nessers språk & Barbarottis filosofiska tankar!

Susanne Rydvald

2021-07-03

Berättelsen var så tråkig och personerna så osympathiska att jag minns inte om jag läste ut boken

Jan Svensson

2021-05-06

En fröjd att läsa Nesser. Även om inte denna är hans bästa så är den ändå väldigt läsvärd.

2021-01-17

Småtrevlig läsning, men Barbarottis vardagsfilosofi kan jag vara utan. Mordgåtan mindre övertygande.

2020-12-22

Betyg: 4 av 5.

Torbjörn Nilsson

2020-10-07

Den håller god Nesser- klass. Mysig och spännande. Extra plus för titel, omslag och att den delvis utspelas på Gotland.
Riktigt bra, således!

2020-09-19

Underhållande och finurlig och med ett härligt språk. En deckare utan vare sig blods- eller våldsdåd. Kanske ett lite för enkelt och snöpligt slut som drar ner lite.

Henrik Johansson

2020-08-08

Berättelsen rullar fram, gillar språket, men utan någon större gnista tycker jag.

2020-08-07

Först tyckte jag att det kändes lite blekt men sen tog det sig och kändes välbekant och bra!

A H

2020-08-06