Den sorgsne busschauffören från Alster

Nesser, Håkan

| 2020

Jag borde verkligen inte leva.Så skriver den före detta akademikern och busschauffören Albin Runge i sina anteckningar från 2012?13. Och när någon eller några tycks hota honom till livet har han full förståelse för detta. De bisarra hoten leder så småningom till att polisen i Kymlinge kopplas in.Hösten 2018 tillbringar kommissarierna Gunnar Barbarotti och Eva Backman av vissa skäl ett par tjänstlediga månader i Rute socken på norra Gotland, och fallet med den olycklige Runge får oväntat ny aktualitet. Någonting i utredningen från 2013 verkar ha gått fel. Käpprätt fel. Eller?Berättelsen om den egendomlige busschauffören från Alster är den sjätte (eller möjligen sjunde) boken om kriminalpolisen Gunnar Barbarotti, inte mindre egendomlig han.

Den håller god Nesser- klass. Mysig och spännande. Extra plus för titel, omslag och att den delvis utspelas på Gotland.
Riktigt bra, således!

Underhållande och finurlig och med ett härligt språk. En deckare utan vare sig blods- eller våldsdåd. Kanske ett lite för enkelt och snöpligt slut som drar ner lite.

Henrik Johansson

2020-08-08

Berättelsen rullar fram, gillar språket, men utan någon större gnista tycker jag.

emmakicki

2020-08-07

Först tyckte jag att det kändes lite blekt men sen tog det sig och kändes välbekant och bra!

Anita H

2020-08-06