Den som överlever

Tilldelad Crimetime Award Årets deckardebut 2022 och nominerad till Deckarakademins Årets deckardebut 2022."Här är berättelsen som starkast, i en obehaglig bild av hur människor reagerar i kris." Lotta Olsson, gästskribent i Aftonbladet"Rasande rafflande - stoppa pressarna!" Femina"Det här är en riktigt, riktigt bra debut. /.../ Lysande vårläsning." Skånska Dagbladet"Språket är rappt, enkelt och dansar nästan fram, och jag får minnen från när jag läste Liza Marklunds Sprängaren för 23 år sedan." UNTLoa Bergman återvänder till journalistiken efter en lång sjukskrivning. När han letar efter vinklar inför den stundande tjugoårsdagen av en nationell katastrof ramlar han över ett spår som ligger närmre hans eget öde än vad han först vill erkänna.Samtidigt bedriver Danijela Mirkovic, Loas kollega på tidningen och tidigare vän, en egen utredning och...

2023-05-01

En debut som heter duga! Med ett rappt språk och ständigt nya förvecklingar får den här deckaren ett härligt driv. Tidningsatmosfären ger extra krydda och de båda något tilltufsade huvudkaraktärerna är väldigt tilltalande. Den enas bakgrund bjuder också på en cliffhanger, så man kan hoppas på en fortsättning av den här mycket lyckade seriestarten.

Monica Bäckelin

2022-09-05

Spännande, underhållande och välskriven. En bladvändare, fortsätter gärna följa karaktärerna.

2022-08-12

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Den här boken, Den som överlever, är författaren och journalisten Victor Pavic Lundbergs debutroman. Och det var en strålande debut, tycker jag. Mycket välskriven, spännande, och riktigt bra. Jag kommer definitivt att läsa flera eventuella böcker från författaren, och jag skulle gärna läsa en bok till med huvudpersonerna i den här boken, Danijela och Leo. Rekommenderar varmt boken.

2022-06-30

Det här var en bok som överraskade mig, på ett positivt sätt. Det var en bok jag började läsa och sen läste jag tills den var slut. Det är en fascinerande historia som greppar sig tag och inte vill släppa. Hur ska det gå? Vad är det egentligen som har hänt?

Välskriven bok med flera bottnar och en då- och en nutids historia som vävs ihop bra av författaren. Två grymt intressanta huvudkaraktärer, Leo och Danijela, som båda är lite trasiga och behöver hjälp för att komma tillrätta i livet. Den ena lite mer än den andra. Författaren skildrar dem så levande, deras relation, hur de pratar, reagerar och hur de är.

Den här boken rymmer så mycket! Spänning, skuld, skam, en vilja att ta sig vidare och en stor sorg. Och ett fantastiskt språk som ger ett bra flyt i läsningen.

Mycket bra debut, läser gärna mer om Leo och Danijela!

Fanny F

2022-06-05

Hade inga förväntningar och blev positivt överraskad! Väskriven med karaktärer som jag gärna skulle läsa mer om. Hoppas på en uppföljare!