Den som vandrar om natten

En mycket spännande berättelse om romaren Marcus och kaldéern Anjalis och samtidigt en storslagen vision om den sökande människan. Huvudpersonernas livsöden är insatta i en universell helhet, där den mycket träffsäkert skildrade romerska tiden och de lockande, solmättade, larmande, doftande, färg- och folkrika antika miljöerna i Rom, Aten och Jerusalem tillför handlingen äkthet och understryker berättelsens närhet till myten. Boken växer ut över tid och rum till en saga med stor allmängiltighet. Den handlar om onskans livskraft i en värld utan medkänsla och om kärlekens kraft och helande förmåga. Marianne Fredriksson är en våra allra mest lästa och älskade författare. Hennes böcker har sålt i miljonupplagor bara i Sverige. Internationellt är hennes framgångar om möjligt ännu större. Hennes böcker är översatta till 38 språk och läses i mer än 150 länder. Vid slutet av 1990-talet...

Patrik Johansson

2023-12-14

Ett måste ha läst bok

Helen Billinger

2020-12-27

Helt fantastisk

2020-08-23

Inte riktigt min cup of cake. Barabbas som handlar om samma historia fängslar så mycket mer men visst kan hon skriva Marianne Fredriksson.

Jonas Elgh

2018-06-05

Minnesvärd

Susie Ellman

2014-09-15

En bok att läsa flera gånger. Vacker

rojo Z

2013-10-10

Mycket bra bok!

greger andersson

2012-12-20

välskriven roman där författaren visar stor kunnighet i den historiska-religiösa kontexten. Fredrikssons tes: "Jesus gjorde under" blir dock störande tydlig. Vill ni läsa en roman som mer förustättningslöst behandlar frågan om Jesus vara eller icke vara läs istället Lagerkvist Barabbas. Mer spännande, förutsättningslös och öppen för tolkningar.

2012-07-22

Det kändes till att börja med ganska högtravande. Hade nog varit bra om man kunde sin historia och kristendom lite bättre. Ändå intressant. Andra halvan var bättre och mer lättläst. Tyckte det var en väldigt vacker berättelse.

Marie Hvall

2012-01-07

Min allra första bok av Fredriksson. Jag tyckte mycket om den trots att den inte "passar in" bland de böcker jag normalt läser. En positiv överraskning!

Kaleida Läslus

2011-12-25

Den här boken är underbart välskriven.

Rose-Marie Orward

2011-11-06

En kille blir förväxlad med Jesus under Romartiden.Tyckte den var mycket bra

Victoria Antonsson

2011-09-10

Pretantiös, högtravande och ointressant, klarar inte av att läsa klart den.

Jessica Nilsson

2011-08-04

Bra bok. skapar många tankar.

Rasmusmatte .

2011-07-24

Den i särklass bästa Marianne Fredriksson-boken. Jag har nog läst den 10 gånger. Lika bra varenda gång

Anna Dybeck

2010-04-20

Lite ojämn, tyckte jag. Ibland kändes dialogen lite väl högtravande och anakronistisk (vad jag menar är att vissa uttryck, tankesätt etc kändes alltför moderna för att kännas helt trovärdiga). Men på det stora hela en gripande och intressant bok, en svag 4:a får den av mig.

2010-02-17

Ja, en fängslande historisk roman. En bok man inte glömmer.

Jenny Forslund

2009-12-03

Åh, så vackert. Kan med fördel läsas igen och igen och igen. En gång per årtionde kanske är lagom.

Pia W

2009-12-01

Helt underbar. Min första av Marianne Fredriksson. Ger anledning till att reflektera över de stora existentiella frågorna. På att-läsa-om-listan.

Sophie Almlöf

2009-11-14

Så otroligt genomtänkt bok. Intressant från första till sista sidan. Sista delen var nog absolut bäst! Förstår min mamma som vill läsa om boken bara för att slutet är så bra!!! Hon är otroligt skicklig Marianne Fredriksson.