Den som stannar, den som går. Bok 3, Åren i mitt liv

Ferrante, Elena

Den tredje delen i romansviten om barndomsvännerna Elena och Lila tar vid där del två slutar. Elena har under sin tid på elitskolan i Pisa skrivit en roman som väcker visst anseende och under ett av hennes författarframträdanden dyker Nino Sarratore upp, Lilas före detta älskare, som Elena i hemlighet varit förälskad i under hela sitt liv och hon känner att hon dras på nytt till honom. Lila har flyttat till en förstad till Neapel tillsammans med Enzo Scanno och sin son Gennaro och på kvällstid lär hon sig allt hon kan om datorer och programmering för att på så sätt skapa sig en ny och bättre tillvaro för sig och sonen. Lila och Elena försöker var och en på sitt sätt navigera genom det italienska 70-talet med all dess politiska oro, sexuella frigjordhet och sociala förändringar, Elena genom sitt ingifte i en milanesisk akademikerfamilj och Lila genom att tillägna sig datorernas banbrytande...

Bey

Bortkastad tid som jag aldrig någonsin får tillbaka. Vem som helst kan ju bli författare om man bara ska berätta händelser ur sin barndom och sitt liv. Läste alla tre böcker men inget händer! Vad vill författaren komma fram till? Finns det något budskap som jag har missat? Snälla berätta gärna, jag kanske bara är lite trög. Med tanke på allt som sagts om dessa böcker så hade jag förväntat mig så mycket mer.

Bok ett och två i serien är bättre men denna är fortfarande värd högsta betyg

Bojsan

Jag älskar denna bokserie! Ferrante får mig att känna dofter, smaker, blickar och miljöer på ett avslappnat sätt. Hon skriver lättsamt om intressant om vardagens bekymmer, stora som små. Här berörde kvinnornas utsatthet mig enormt mycket. Ferrante skildrar detta mycket bra och det känns som om vi i jämförelse med denna tid har lite att klaga på i dagens Sverige.

Sara Frimodig

2017-11-06

Tycker verkligen om den här serien. Trean var lite sämre än de två första, men ändå väldigt bra.

Å

ÅH

2017-09-17

Älskade de tre första. Den här blev lite tjatig. Ändå sugs man in och fortsätter och naturligtvis måste jag läsa fyran också!

2017-05-29

Av någon anledning fortsätter jag bara att läsa... Egentligen ganska tråkigt men något lockar vidare, sida för sida. Vad? Kan inte riktigt sätta fingret på det, men jag tycker bättre om denna tredje del. Ettan och tvåan är det nog nödvändigt att läsa först.

Emma Fägerlind

2017-04-30

Känner inte storheten. Det är okej bra, lite för mycket som någon slags såpa. Vänskapen som ska skildras, är det ens en vänskap?

MaPa

2017-04-16

Fantastisk läsning. Inte lika bra som de tidigare två med ändå en njutning att läsa.

Solveig Andersson

2017-01-24

En ren njutning för själen att läsa Ferrantes briljanta texter. Neapeltrilogin är bland det bästa jag läst. Har ni inte redan stiftat bekantskap med henne rekommenderar jag att ni gör det nu! Fem stjärnor. Läs den!

Jouni Gustafsson

2017-01-10

Nästan lika stark som del 2 i serien. En av de bästa klasskildringar jag läst, men har också så mycket mer.

Hilda Kraamer

2016-12-25

Zack Simone

2016-09-08

Inte alls lika bra som tvåan och lite sämre än ettan. Problemet är nog att det är lite för mycket omvärldsinformation, halvtrist fakta och introduktion av lite nya karaktärer. Eller så är det tråkigare att åldras? Ändå väldigt bra.