Den som stannar, den som gr

Ferrante, Elena

Elena stter under ett frfattarframtrdande p Nino Sarratore som hon i hemlighet varit frlskad i under hela sitt liv. Lila har efter sitt misslyckade ktenskap brjat ett nytt liv med Enzo Scanno och bor med honom och sin son Gennaro i en frstad till Neapel. P kvllstid lr sig Lila allt hon kan om datorer och programmering fr att p s stt skapa sig en ny och bttre tillvaro. Lila och Elena frsker var och en p sitt stt navigera genom det italienska 70-talet med all dess politiska oro, sexuella frigjordhet och sociala frndringar. Bda knner sig vilsna i den moderna vrlden och sker sig till varandra. Elena befinner sig i ett vgskl i sitt ktenskap och Lila blir p nytt hennes frtrogna.

Knner inte storheten. Det r okej bra, lite fr mycket som ngon slags spa. Vnskapen som ska skildras, r det ens en vnskap?

MaPa

Fantastisk lsning. Inte lika bra som de tidigare tv med nd en njutning att lsa.

Solveig Andersson

2017-01-24

En ren njutning fr sjlen att lsa Ferrantes briljanta texter. Neapeltrilogin r bland det bsta jag lst. Har ni inte redan stiftat bekantskap med henne rekommenderar jag att ni gr det nu! Fem stjrnor. Ls den!

Jouni Gustafsson

2017-01-10

Nstan lika stark som del 2 i serien. En av de bsta klasskildringar jag lst, men har ocks s mycket mer.

Hilda Kraamer

2016-12-25

Zack Simone

2016-09-08

Inte alls lika bra som tvan och lite smre n ettan. Problemet r nog att det r lite fr mycket omvrldsinformation, halvtrist fakta och introduktion av lite nya karaktrer. Eller s r det trkigare att ldras? nd vldigt bra.