Den som stannar, den som går

Ferrante, Elena

Elena stöter under ett författarframträdande på Nino Sarratore som hon i hemlighet varit förälskad i under hela sitt liv. Lila har efter sitt misslyckade äktenskap börjat ett nytt liv med Enzo Scanno och bor med honom och sin son Gennaro i en förstad till Neapel. På kvällstid lär sig Lila allt hon kan om datorer och programmering för att på så sätt skapa sig en ny och bättre tillvaro. Lila och Elena försöker var och en på sitt sätt navigera genom det italienska 70-talet med all dess politiska oro, sexuella frigjordhet och sociala förändringar. Båda känner sig vilsna i den moderna världen och söker sig till varandra. Elena befinner sig i ett vägskäl i sitt äktenskap och Lila blir på nytt hennes förtrogna.

Alla böckerna är bra.

Bey

2018-01-09

Bortkastad tid som jag aldrig någonsin får tillbaka. Vem som helst kan ju bli författare om man bara ska berätta händelser ur sin barndom och sitt liv. Läste alla tre böcker men inget händer! Vad vill författaren komma fram till? Finns det något budskap som jag har missat? Snälla berätta gärna, jag kanske bara är lite trög. Med tanke på allt som sagts om dessa böcker så hade jag förväntat mig så mycket mer.

Johanna Skott

2017-12-23

Bok ett och två i serien är bättre men denna är fortfarande värd högsta betyg

Bojsan

2017-12-17

Jag älskar denna bokserie! Ferrante får mig att känna dofter, smaker, blickar och miljöer på ett avslappnat sätt. Hon skriver lättsamt om intressant om vardagens bekymmer, stora som små. Här berörde kvinnornas utsatthet mig enormt mycket. Ferrante skildrar detta mycket bra och det känns som om vi i jämförelse med denna tid har lite att klaga på i dagens Sverige.

Sara Frimodig

2017-11-06

Tycker verkligen om den här serien. Trean var lite sämre än de två första, men ändå väldigt bra.

Å

ÅH

2017-09-17

Älskade de tre första. Den här blev lite tjatig. Ändå sugs man in och fortsätter och naturligtvis måste jag läsa fyran också!

2017-05-29

Av någon anledning fortsätter jag bara att läsa... Egentligen ganska tråkigt men något lockar vidare, sida för sida. Vad? Kan inte riktigt sätta fingret på det, men jag tycker bättre om denna tredje del. Ettan och tvåan är det nog nödvändigt att läsa först.

Emma Fägerlind

2017-04-30

Känner inte storheten. Det är okej bra, lite för mycket som någon slags såpa. Vänskapen som ska skildras, är det ens en vänskap?

MaPa

2017-04-16

Fantastisk läsning. Inte lika bra som de tidigare två med ändå en njutning att läsa.

Solveig Andersson

2017-01-24

En ren njutning för själen att läsa Ferrantes briljanta texter. Neapeltrilogin är bland det bästa jag läst. Har ni inte redan stiftat bekantskap med henne rekommenderar jag att ni gör det nu! Fem stjärnor. Läs den!

Jouni Gustafsson

2017-01-10

Nästan lika stark som del 2 i serien. En av de bästa klasskildringar jag läst, men har också så mycket mer.

Hilda Kraamer

2016-12-25

Zack Simone

2016-09-08

Inte alls lika bra som tvåan och lite sämre än ettan. Problemet är nog att det är lite för mycket omvärldsinformation, halvtrist fakta och introduktion av lite nya karaktärer. Eller så är det tråkigare att åldras? Ändå väldigt bra.