Den som illa gör

Andersson, Mikael

| 2021

En vacker majdag slits drömmen om en ljusnande framtid itu för eleverna på Dragonskolan i Umeå. En skolskjutning. Här i Sverige. Bland tonåringarna som dör hittas en pojke med ett automatvapen i händerna. Kriminalkommissarie Roland Fransson inser snart att omständigheterna kring morden är mer komplexa än de först verkat vara. Motvilligt får han god hjälp av sin nyfikna dotter Anna som inte kan låta bli att lägga sig i ? och dessutom vet var hon ska hitta den rätta informationen. Så småningom visas tecken på fler ouppklarade händelser i härvan. Men vad har egentligen en förskingring i mångmiljonklassen inom Region Västerbotten med skolskjutningen att göra? Sökandet efter gåtans lösning leder Roland Fransson och polisassistenten Lisa Bengtsson ut på en resa genom Norrlands inland. Någonstans där ute lurar en person som är beredd att stoppa dem ? till vilket pris som helst.Den som illa gör...

Under nationella provet utbryter panik på Dragonskolan när en beväpnad man börjar skjuta omkring sig. Många elever dör, och bland dem hittas en ung man med ett automatvapen i händerna. Han får direkt skulden. Men en elev har tagit sig ut, och tycker inte att det känns rätt. Men kan han verkligen säga något? Samtidigt har den anklagade gärningsmannens pappa problem med skuldkänslor, för han har kommit på något som gör att han kan vara en måltavla. Han har upptäckt att det pågått en förskingring länge på Region Västerbotten, men varför skulle det ha något att göra med en skolskjutning? Det blir mycket för polisen att nysta i. Tur för kriminalkommissarie Roland Fransson att han både har kollegorna men också dottern Anna till hjälp, oavsett om han vill eller inte.

Den som illa far är första delen i Morden i Västerbotten-serien av Mikael Andersson och är en spänningsserie som utspelar sig i Västerbotten, både i Umeå och i andra mindre samhällen.

Det är verkligen spännande och jag dras in från början. Efter ungefär första tredjedelen börjar det bli lite många olika personer för mig att hålla reda på, och det känns mer och mer otroligt det som händer, men det är fortfarande spännande. Och om vi säger att den sista fjärdedelen, när allt börjar falla på plats och nysta upp sig ordentligt, är riktigt spännande och bjuder in till fortsättning, så hoppas jag att den som fastnar efter ett tag håller i och ut. Det är många vändningar och oavsett hur mycket jag tror att jag har fattat hur det ligger till, har jag inte räknat ut alltihop när det väl kommer till kritan.

Jag tycker om grundidén och tror att Mikael Andersson kan knyta ihop det ännu lite bättre i kommande böcker. För det är en lovande start på en serie. Språkligt är den naturligt drivande framåt och sidorna vänder sig i stort sett av sig själv.

Rebecka Nyman

2022-02-13

En spännande bok där Mikael Andersson lyckas få ihop allt på ett väldigt bra sätt. Han utmanar kriminalromanen som genre genom att ta in flera olika typer av karaktärer där dottern Anna är lite som en ung Lisbeth Salander. Det är något jag både gillar och inte. Det jag inte gillar är att berättelsen för mig tappar något i trovärdighet. Å andra sidan kanske jag inte riktigt förstår hur duktiga dagens unga är gällande internet och allt det tekniska i livet. Det jag gillar med det är att berättelsen får lite fart från olika perspektiv. Historien håller mig intresserad genom hela boken. Jag vet att det ligger mer bakom det vi får veta, men jag behöver ändå fortsätta läsa för att få hela bilden klar för mig. Det är en bra debut och jag ser fram emot att läsa mer om morden i Västerbotten!