Den som haver barnen kär

Höglund, Viktoria

Det är en imponerande debut, och den slutar dessutom på ett sätt som gör att man otåligt väntar på nästa bok i serien. Lotta Olsson, Dagens NyheterNär barnen på Kullens förskola ska räknas in under en vinterutflykt i Lill-Jansskogen i Stockholm saknas Simon. Men en tvååring kan väl inte bara försvinna? Inte mitt på dagen, inte från förskolan. Kanske har han följt efter ett papper som fladdrade i vinden, en boll i rullning, en hund på rastning? Eller gömt sig. På skoj, som barn gör. Timmarna går utan att Simon hittas. Paniken växer hos pojkens anhöriga och polisen saknar konkreta spår. Är Simon ens kvar i området? Eller är han bortförd? Av vem i så fall och varför? Psykologen Malin Dahl kopplas in för att hålla krissamtal och stötta förskolepersonalen. Snart engagerar hon sig långt mer än någon hade förväntat sig, allra minst hon själv, och när fler barn försvinner...

Jenny Jansson

2020-07-29

Spänning rakt igenom!

Anneli Johansson

2020-02-08

Intressant handling men saknar driv.

Den som haver barnen kär är Vikorias första bok - en riktigt bra debutroman. Redan från första sidan griper boken tag i mig och jag fastnar direkt i storyn. Bokens handling är ju verkligen en skräckupplevelse, både som förälder och utbildad pedagog, att ett barn ska försvinna mitt på dagen under en utflykt från förskolan - en mardröm. Boken är välskriven, spännande, nervkittlande och är lättläst, väldigt bra miljöbeskrivningar. Jag gillar att psykologen Malin har en stor roll i boken och att jag får följa henne i arbetet lika så i hennes privatliv. I boken får man inte bara en djupare relation till Malin utan även till polisen Stefan och personal från förskolan och det gillar jag. En spännande, otäck, psykologisk roman som lurade mig ett flertal gånger när jag trodde att jag hade allt klart för mig, underbart med oväntade vändningar.

2019-12-31

Bra, spännande och trovärdig. Hur sorg och olika livsöden fortsätter drabba människor. Fortsätter gärna läsa mer om Malin Dahl och kanske lite mer, djupare.

2019-12-22

Klassisk dussindeckare som inte ens underhåller mig för stunden. Jag håller inte med de fantastiska recensioner som jag läst om den här boken. Den skulle däremot kunna bli riktigt bra och ruggig. Nästan så att jag ryser när jag tänker på vad t.ex. Inger Frimansson eller Karin Fossum hade kunnat göra med en och samma berättelse. Men den här tilltalar mig inte alls och jag upplever den heller inte som särskilt spännande. Snarare förutsägbar och karaktärerna tråkar ut mig totalt. Nej tyvärr, det här var en besvikelse för mig. Men som tur är så är ju smaken som baken, och av de recensioner jag läst så är det många som tycks uppskatta den här boken. Dock inte jag.
Okej uppläsare, men långt ifrån den bästa.
Slutbetyg, en svag 2:a!

Stark, spännande & välskriven!

2019-10-22

Boken Den som haver barnen är skriven av den debuterande författaren Viktoria Höglund. Och jag tycker att det är en mycket bra debut.

Välskriven, spännande, gripande, bra, och oförutsägbar, dom orden tycker jag att man kan beskriva boken med. Väldigt berörande när det handlar om små barn som försvinner.

Rekommenderar boken varmt, och jag ser fram emot fler böcker av författaren så småningom.

Spännande bitvis en
💅bitare jag hade svårt att sluta läsa💜💜💜💜💜