Den som dödar draken

Persson, Leif GW

| 2008

En såsfläckad slips, ett grytlock i järn och en hammare med avbrutet träskaft. Det var de tre mest påtagliga fynden som Solnapolisens tekniker hittade på brottsplatsen. Att detta med största sannolikhet var de vapen som använts för att mörda offret behövdes ingen kriminaltekniker för att förstå. Det räckte med ett par ögon och en mage som var stark nog för att orka titta efter.Evert Bäckström har ett nytt mordfall att lösa.Den som dödar draken ingår i Evert Bäckström-serien och utkom för första gången 2008.

Mats Brandberg

2021-10-17

Gillar verkligen gw

2018-03-12

Tyckte att den generellt var bättre än de tidigare böcker av GW som jag läst. Var nog en bra blandning av Bäckström och andra spännande karaktärer som väger upp hans osympatiska sidor. Jag tycker ju mycket om tv-serien Backstrom och det känns som att denna bok legat till grund för mycket i serien. Eventuellt även andra böcker jag inte läst men känner igen karaktärer och bekymmer som återkommer i serien. Synd att det bara verkat bli en säsong. Nåja, boken var i alla fall över förväntan även om jag ibland nästan rent fysiskt vrider mig av äckel gällande Bäckströms sätt att vara och uttrycka sig på. Sen tyckte jag dock att slutet var riktigt dåligt. Var kom det ifrån?!

Johan CB

2015-12-03

Anders Olsson

2014-03-02

Lyssnade på den här boken som ljudbok, vilket vanligtvis brukar betyda ett evigt letande efter "på vilken sida" jag somnade. Men inte med den här boken. Det börjar med ett vanligt mord på en "fyllskalle", eller? En Evert Bäckström i högform tar sig an utredningen. Undrar vem som ska gestalta denna underbara antihjälte på bioduken.

Björn Math

2013-11-08

Bäckström levererar!

Johan Bengtsson

2013-07-24

Bäckström-deckare från 2008. Den gamle Bäckström skall utreda vad han tror är ett helt vanligt
"fyllskalle-mord", men det visar sig förstås vara mer komplicerat än så.
Detta är en ganska typisk GW Persson bok
som är bra mycket bättre än den genomsnittligt usla deckaren. Men den är inte ett lika
ambitiöst upplagt roman-bygge som t.ex. "Mellan sommarens längtan och vinterns köld".
Dessutom finns några språkfel och berättartekniska klumpigheter som en bra redaktör
borde ha fixat.
Alltså en helt OK bok om man inte har för höga förväntningar.

Lina Josefsson

2012-06-29

Ibland önskar jag att jag aldrig hade läst dessa böcker om lar Johansson, Anna Holt och Bäckström, för då hade jag haft allting kvar att läsa nu.

Sonja Nordberg

2012-02-10

Kanske inte så spännande men jätterolig! Även om jag inte gillar Evert Bäckström, som är en skitstövel som det till råge på allt går bra för.

Ulf Pettersson

2012-01-14

lite sämre än hans tidigare böcker, lite för mycket förutsägbar

2012-01-10

Inte rolig. Infantila typer med tröttsam sexjargong.

Lars Hindgren

2011-11-21

Evert Bäckström!!!

Jan Banan

2011-09-19

GW i högform, för att inte tala om hans antihjälte Bäckström. Inte mycket till story och inte heller mycket till mordgåta men grymt underhållande. Make my day!

Nils Thor

2011-07-24

Evert Bäckström är rolig, men det blev tjatigt med alla upprepningar.

Mycket bra deckare! Högt tempo och intressant handling.
Bäckström är en karaktär som man antingen älskar eller hatar.

den är bra

Merete Madsen

2010-09-17

Faktiskt en riktig fars!

Agneta Hultin

2010-09-06

Evert Bäckström - en lysande beskrivning på allt en polis inte ska vara - slug, korrupt, rasist, lat och med en kvinnosyn som saknar motstycke. Och han tänker dessutom mycket! Hoppas ingen idiot får för sig att göra film med Bäckström. Han ska inte ses - han ska läsas!

Anna Dybeck

2009-11-26

Bitvis roande men många gånger klichéartade ordvändningar. Varför måste varenda människa från tonåringar till pensionärer säga "om du frågar mig" hela tiden? Och "vart är det här landet/poliskåren etc på väg"...
Lite mer redigering kan behövas men på det stora hela roande och kunnigt, som vanligt.

Jonatan GW Persson

2009-10-21

Jag tycker tvärtemot D.Bengtsson här under att språkbruket och skrivtekniken är alldeles fenomenal. Skrattar högt flera gånger och ofta enbart tack vare sjukt roliga formuleringar, jag hör Leifs röst i mitt huvud när jag läser.

Daniel Bengtsson

2009-10-20

Något överskattad. Spenderar mycket tid under läsningen på att vara irriterad över språkbruk och skrivteknik.

O

Ola Schubert

2009-05-24

GW Persson lyckas genom denna bok roa och stimulera på precis samma sätt som en riktigt bra film, med en massa härliga twister, som innehåller underbart politiskt inkorrekta personer som karaktären Evert Bäckström, och som dessutom är beskt kritisk emot polisen. Definitivt en bok du kommer att sträckläsa, om du har möjlighet!