Den som dödade helvetets änglar

Guillou, Jan

| 2022

?Aldrig förut har Guillou använt sig av en så intressant berättarteknik. Han låter den fiktiva skrivakten, den eleganta bläckpennans avsiktsbefriade rörelse i skrivblocket, spegla berättelsens form.? Expressen Jan Guillou Den som dödade helvetets änglarDet är inte vilka pensionärer som helst som hamnar i kampen mot extrem och ytterst välorganiserad brottslighet. Den ene är journalistveteranen Erik Ponti, den andre hans gamle vän från förr, den forne underrättelseofficeren Carl Hamilton.Till synes ett mycket omaka par, som det dock vore oklokt att underskatta. De hamnar snart i ett mycket händelserikt äventyr där inte bara livet står på spel.Jan Guillou inleder en ny serie men med två välbekanta romanpersoner i huvudrollerna.

Teodor Hedin

2024-02-14

Black Jim

2023-06-27

Festlig mix av Hamilton och Lundells ”Vardagar”. Ni som klagar på spretighet verkar inte ha fattat att det är poängen. Inga problem att hänga med i hoppen IMO. Gillar särskilt delarna när Guillou via sitt alterego Ponti ondgör sig över sin samtid på ett elakt men träffsäkert sätt.

Katarina Strid

2023-04-18

Som flera säger, lite spretigt och inte lätt att få grepp på. Men helt klart annorlunda berättargrepp. Lite seg inledning men det tar sig mot slutet. Och man får även en typ resumé av en annan av Guillous böcker (Men inte om det vore din dotter).

Jan Svensson

2023-04-17

Har lite svårt att bestämma mig när JG blandar sin verklighet vi sitt alter ego Ponti med rena skrönor tillsammans med Hamilton. Pontis vardag som något skröplig författare med rena påhoppen på samtida personer följs av halsbrytande påhittade sk operationer när Ponti och Hamilton hjälper någon medmänniska i en nöd skapad av någon mäktig motståndare. Ibland blir det rena Biggles. Men på det hela är det underhållande.

Jens Nilsson

2023-02-11

Nja sisådär

Jan Banan

2022-11-23

Spretig historia som är svår att få grepp om, där operation "Stråltant" räddar boken från bottenbetyg.

Erik Freiholtz

2022-08-19

Erik Freiholtz

2022-08-19

2022-05-24

Tragglade mig igenom denna trista historia. En blandning av Hamilton, Ponti och Guillou själv. En slags memoarer utan egentlig tråd, mycket svammel. Och allt inklusive namndroppandet i Guillous ironiska och arroganta stil. Lite självcentrerat känns det, ointressant för mig.

Torbjörn Nilsson

2022-02-11

Skriven med mycket gott humör och riktigt nöjsam att lyssna till/läsa. Självdistans, godmodiga småelakheter, välriktade sparkar mot det kapitalistiska tjuvsamhället och samtiden, en småputtrig intrig med Carl Hamilton och Ponti/ Guillou på stappliga äventyr.
Bra inläst av Tomas Bolme.