Den som blinkar är rädd för döden

Romer, Knud

| 2007

Nykøbing är en stad som är så liten att den tar slut innan den börjar. När du är där inne kan du inte komma ut - och när du är utanför kan du inte komma in. Så länge jag kan minnas har jag sökt efter en väg ut ur Nykøbing och en väg ut ur huset där jag växte upp. Knud Romers debutroman väckte enorm uppmärksamhet i Danmark när den gavs ut 2005 och beskrevs bland annat som "en hämndaktion och släkthistoria, en spöksonat och en kulturell kampskrift". Pojken Knud Romer växer upp med en vodkapimplande och deprimerad tysk mor och en tvångsneurotisk far i det lilla samhället Nykøbing Falster under 1960-talet. Tyskhatet är en iskall realitet och familjen blir systematiskt utfrusen ur bygemenskapen på grund av moderns bakgrund. Dråpliga iakttagelser, galna familjeskörnor och ett stråk av magisk realism gör Den som blinkar är rädd för döden till en läsfest, trots att man...

Ulla Englund

2013-02-26

Mycket bra och sorglig barndomsskildring om den mobbade sonen till en tysk mor och en dansk far. Små danska samhällen kan helt sakna gemytlighet.

Josefine Ejebjörk

2012-10-20

Läses nog bäst på orginal språk (jag läste den på engelska) men läsvärd ändå. Om en dansk/tysk familjs liv i Danmark efter kriget.

Annelie S

2011-05-05

En självbiografisk berättelse som är läsvärd och sorglig. Samtidigt är den lite komisk, med alla udda personligheter. Det berättas i rask takt, inte i kronologisk ordning, och tråkigt får man aldrig som läsare.