Den skyldige

Baldacci, David

| 2015

Will Robie är den amerikanska regeringens skarpaste lönnmördare. Han skickas på uppdrag i politiskt otillgängliga, och framför allt farliga, länder. Tack vare honom når hoten aldrig USA:s gränser. Hemkommen efter ett uppdrag som skakat den annars så behärskade Robie i grunden, verkar hans färdigheter ha övergett honom. Utan förmågan att avfyra ett vapen är han vilse, i jobbet såväl som i livet. När hans far åklagas för mord återvänder han till sin hemstad, en stad där ingenting egentligen har förändrats sedan han lämnade den. Han har inte haft kontakt med sin far på tjugo år, men när bevisen alltmer pekar mot att han är skyldig, tvingas Robie reda ut inte bara vad som hänt hans far, utan även konfrontera saker han länge flytt: sitt eget förflutna. Ytterligare ett mordoffer påträffas och nätet av skyldiga verkar större än han först trott. Snart sätts alla hans färdigheter på prov. ...

Kim M. Kimselius

2018-03-24

Här kommer ännu en spännande bok av David Baldacci. Jag har fastnat lite i honom när det gäller ljudböcker. Har även lyssnat på andra böcker emellan, men de har inte varit tillräckligt bra för att berätta om. Men det är den här.

Det här är fjärde boken i Will Robie-serien. Den är annorlunda. Här får man känna huvudpersonen bättre, när han möter sin far som han inte har sett på 22 år. Han har tagit avstånd från sin far, men när han får höra att han står anklagad för mord reser han dit för att hjälpa sin pappa.

Det här var en annorlunda bok, inte så mycket mord, mer familjeskildringar och det tar ett tag innan jag kommer på vem det är som ligger bakom allt.

En bok jag varmt rekommenderar dig om du gillar spänning, fart och fläkt.

Ann Simonsson

2017-06-25

Reine Brynolfsson hjälper till att betyget blir en trea..

Jan Banan

2016-06-11

Baldacci ska inte försöka sig på att vara djup i sina böcker, utan fokusera på att göra det han är bäst på...att leverera actionthrillers.

Engelska Väninnan

2016-04-30

Baldacci kan konsten att uppehålla spänningen. Upplösningen på den här romanen är under all kritik. Därför en svag trea.