Den skrattande polisen

I den rda tvvningsbussen som trafikerade linje 47 halvlg ke Stenstrm, en av Martin Becks yngsta medarbetare, i sitt ste. Han var dd. Det var kvinnan bredvid honom och chauffren och de vriga passagerarna ocks. I hger hand hll Stenstrm sitt tjnstevapen. Den fjrde delen

Jag lste de hr bckerna som barn och har lst dem, men vrderar dem olika frn gng till gng. gen massor av gngerEn mer genomtnkt komentar kommer nr jag lst boken ?

PL *

2015-04-08

Ganska bra men tappar p slutet.

Jan Svensson

2015-03-10

Detta ska vara den bsta svenska deckaren ngonsin enligt Svenska deckarakademin. Men jag tycker att "Brandbilen som frsvann" var snppet batter. Men visst r denna bra ocks nr de, med idogt polisarbete kopplat med lite tur, lyckas lsa fallet tv gnger.

2014-08-16

Denna bok var bra

Niklas Jakobsson

2014-03-02

nnu en msterlig bok i serien. Jag gillar verkligen hur historien nystas upp lngsamt och systematiskt, vilket gr det hela spnnande frn frsta till sista sidan.

Lars Martinsson

2014-01-29

Urtypen fr det svenska deckarundret. Har en ovntad frschr n i dag, och slr i frga om gestaltning och tempo fingrarna av de flesta nutida utvare. S&W uppehller sig en hel del vid den kvinnliga kroppen och kvinnlig sexualitet, med lite grumliga motiv, men uppstet verkar i huvudsak vara att illustrera hur kvinnokroppen r rov fr det kapitalistiska systemet (det litterra kretsloppet r tydligen inget undantag). Upplsningen r ngot av en besvikelse, men visar mjligen p kriminalitetens inneboende slumpmssighet och brist p sammanhang och mening.

Johan Bengtsson

2013-09-01

Sjwall Wahls fjrde deckare. Handlingen kretsar kring ett gtfullt massmord p en buss.
Humor, satir och en ganska bra deckarintrig blandas hr med
suvern tids och personskildring. Av de jag har lst (om) i serien r detta den hittills bsta.

Maria T

2012-05-18

Underbart med det tidstypiska som finns i boken; politik, design mm.

Marita Ryen

2012-04-24

Betyg 3,5. Den bsta av de 4 frsta i serien. En spnnande historia som hller n. Kul att lsa om brott p 60-talet, denna utspelar sig -67.

Per Ahlin

2011-07-13

Det hr r, enligt min mening, den starkaste romanen i denna "serie"