Den skrattande polisen

I den röda tvåvåningsbussen som trafikerade linje 47 halvlåg Åke Stenström, en av Martin Becks yngsta medarbetare, i sitt säte. Han var död. Det var kvinnan bredvid honom och chauffören och de övriga passagerarna också. I höger hand höll Stenström sitt tjänstevapen. Den fjärde delen

Lars B.

2023-07-14

En av de svagare i sviten. Rörigt och gubbsjukt.

Mats Brandberg

2021-10-17

Är ju förebilder för många, inte förvånande

Martin Johansson

2020-05-15

Spännande

Jag läste de här böckerna som barn och har läst dem, men värderar dem olika från gång till gång. gen massor av gångerEn mer genomtänkt komentar kommer när jag läst boken ?

PL *

2015-04-08

Ganska bra men tappar på slutet.

Jan Svensson

2015-03-10

Detta ska vara den bästa svenska deckaren någonsin enligt Svenska deckarakademin. Men jag tycker att "Brandbilen som försvann" var snäppet batter. Men visst är denna bra också när de, med idogt polisarbete kopplat med lite tur, lyckas lösa fallet två gånger.

Denna bok var bra

Niklas Jakobsson

2014-03-02

Ännu en mästerlig bok i serien. Jag gillar verkligen hur historien nystas upp långsamt och systematiskt, vilket gör det hela spännande från första till sista sidan.

Lars Willfors

2014-01-29

Urtypen för det svenska deckarundret. Har en oväntad fräschör än i dag, och slår i fråga om gestaltning och tempo fingrarna av de flesta nutida utövare. S&W uppehåller sig en hel del vid den kvinnliga kroppen och kvinnlig sexualitet, med lite grumliga motiv, men uppsåtet verkar i huvudsak vara att illustrera hur kvinnokroppen är rov för det kapitalistiska systemet (det litterära kretsloppet är tydligen inget undantag). Upplösningen är något av en besvikelse, men visar möjligen på kriminalitetens inneboende slumpmässighet och brist på sammanhang och mening.

Johan Bengtsson

2013-09-01

Sjöwall Wahlöös fjärde deckare. Handlingen kretsar kring ett gåtfullt massmord på en buss.
Humor, satir och en ganska bra deckarintrig blandas här med
suverän tids och personskildring. Av de jag har läst (om) i serien är detta den hittills bästa.

Maria T

2012-05-18

Underbart med det tidstypiska som finns i boken; politik, design mm.

Marita Ryen

2012-04-24

Betyg 3,5. Den bästa av de 4 första i serien. En spännande historia som håller än. Kul att läsa om brott på 60-talet, denna utspelar sig -67.

Per Ahlin

2011-07-13

Det här är, enligt min mening, den starkaste romanen i denna "serie"