Den skarpa eggen - Den mörka materian

Pullman, Philip

| 2005

Philip Pullman fick Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne år 2005 CD-bok Berättare: Lena Nyman Speltid ca 13 timmar DEN SKARPA EGGEN ? DEN MÖRKA MATERIAN 2 Universums gränser har öppnats och Lyras vän ligger död vid hennes fötter. Lyra vågar ta språnget in i en ny värld för att förfölja den som dödat hennes vän, för att få hämnd och få svar på sina frågor. Hon träffar Will och tillsammans kämpar de sig fram genom alla faror. Men med vart steg och varje ny fara kommer de närmare det största hotet av alla ? och den förödande sanningen om sina egna öden. br> Den skarpa eggen är den andra boken i trilogin Den mörka materian, en mörk och storslagen "allåldersberättelse" om den tidlösa kampen mellan gott och ont.

Johanna Söderberg

2020-04-13

Kunde inte vänta på nästa säsong av nya tv-serieversionen så jag blev tvungen att friska upp minnet kring den här historien direkt efter sista avsnittet av första säsongen. Toppbetyg!

Erik Horizon

2018-01-02

Inte alls lika bra som första boken

amanda hildur

2017-03-16

Precis som i förra boken så kommer den igång ordentligt först på slutet, och får med mig i både känslor och engagemang. Det är mer trögstartat i början, och jag har under lång tid i boken svårt att se vad huvudpersonernas egentliga mål är. De bara vandrar, planlöst, mot diffusa mål, för att så småningom kunna stöta ihop med personer eller tillfällen där historien kan ta ytterligare fart. Det känns som en typisk mellanbok på det sättet. Första boken hade sin tydliga strid och där hade Lyra något att försöka uppnå, nu är hon inkastad i en värld utan att veta vad eller hur hon ska ta sig vidare. Det är som en lång transportsträcka mot slutfighten som jag antar kommer att äga rum i nästa bok. Berättelsen hettar till och blir riktigt bra stundtals, men det håller inte för att vara intressant hela vägen in i mål. Jag antar att det som händer i den här boken kommer klargöras i sista, och då kanske den här makes more sense, men just nu kändes den lite "jaha". Bra, men inte i klass med första boken.

2012-03-08

Jag tycker att även andra delen i den här berättelsen är fascinerande och spännande och jag sträckläste boken. Även om boken inte går in på djupet av allt känns den inte ytlig. Ser fram emot att kasta mig över nästa del!

Kamali 

2011-10-23

Så fantastiskt bra är denna att jag tar risken att utse den till något bättre än samtliga Harry Potter- böcker. Och dom är ändå sjukt bra!

Iris Eriksson

2011-07-09

sämre än ettan, helt klart men bättre än trean.

Ida

2011-03-29

Tycker boken är aningen bättre än första. Mer karaktärer att följa, det blir mer spännande och man får en större förståelse för stoft och Lyras värld.

Bellan

2009-08-04

Den är mycket bättre än ettan och jag längtar till nästa