Den skarpa eggen

Pullman, Philip

| 1998

Philip Pullman fick Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne år 2005 Universums gränser har öppnats och Lyras vän ligger död vid hennes fötter. Lyra vågar språnget in i en ny soldränkt värld för att förfölja den som dödat honom, för att få hämnd och svar på sina frågor. Men i stället hittar hon Will som just fyllt tolv och redan har ett mord på sitt samvete. Han är ute på en jakt lika ursinnigt angelägen som Lyras och tillsammans beger de sig ut i en värld som är totalt främmande för dem båda. Men Cittàgazze, den stad dit de kommer, är en egendomlig och hemsökt plats. Själsslukande vålnader drar fram på gatorna, medan man kan höra bruset av änglars väldiga vingar i skyn högt därovan. Och i det mystiska Torre degli Angeli döljer sig Cittàgazzes dödliga hemlighet ? ett föremål med högst märklig och förödande kraft. Lyra och Will kämpar sig gemensamt fram genom alla faror,...

Johanna Söderberg

2020-04-13

Kunde inte vänta på nästa säsong av nya tv-serieversionen så jag blev tvungen att friska upp minnet kring den här historien direkt efter sista avsnittet av första säsongen. Toppbetyg!

Erik Horizon

2018-01-02

Inte alls lika bra som första boken

amanda hildur

2017-03-16

Precis som i förra boken så kommer den igång ordentligt först på slutet, och får med mig i både känslor och engagemang. Det är mer trögstartat i början, och jag har under lång tid i boken svårt att se vad huvudpersonernas egentliga mål är. De bara vandrar, planlöst, mot diffusa mål, för att så småningom kunna stöta ihop med personer eller tillfällen där historien kan ta ytterligare fart. Det känns som en typisk mellanbok på det sättet. Första boken hade sin tydliga strid och där hade Lyra något att försöka uppnå, nu är hon inkastad i en värld utan att veta vad eller hur hon ska ta sig vidare. Det är som en lång transportsträcka mot slutfighten som jag antar kommer att äga rum i nästa bok. Berättelsen hettar till och blir riktigt bra stundtals, men det håller inte för att vara intressant hela vägen in i mål. Jag antar att det som händer i den här boken kommer klargöras i sista, och då kanske den här makes more sense, men just nu kändes den lite "jaha". Bra, men inte i klass med första boken.

2012-03-08

Jag tycker att även andra delen i den här berättelsen är fascinerande och spännande och jag sträckläste boken. Även om boken inte går in på djupet av allt känns den inte ytlig. Ser fram emot att kasta mig över nästa del!

Kamali 

2011-10-23

Så fantastiskt bra är denna att jag tar risken att utse den till något bättre än samtliga Harry Potter- böcker. Och dom är ändå sjukt bra!

Iris Eriksson

2011-07-09

sämre än ettan, helt klart men bättre än trean.

Ida

2011-03-29

Tycker boken är aningen bättre än första. Mer karaktärer att följa, det blir mer spännande och man får en större förståelse för stoft och Lyras värld.

Bellan

2009-08-04

Den är mycket bättre än ettan och jag längtar till nästa