Den sjunde kretsen

Fischier, Tony

| 2023

Niklas Ragnvik, del 3. En man försöker ta sitt liv, men räddas i sista stund av förbipasserande. En högt uppsatt polisman hittas mördad. En tredje man dör under fasansfulla former i centrala Göteborg. Och det är bara början ? Niklas Ragnvik och hans kollegor hinner knappt börja utreda ett mordfall förrän nästa påträffas. Vad är det som pågår och vad är det för ett märkligt ordenssällskap som dyker upp i flera av vittnesmålen? Ragnviks flickvän, privatdetektiven Maxine Adlerkrantz får ett fall av mer personlig karaktär när hennes egen pappa blir utsatt för ett brott. Maxine och pappan har tidigare haft en skakig relation, kan detta vara vägen mot försoning? ?Den sjunde kretsen? är den tredje boken i serien om kriminalkommissarie Niklas Ragnvik vid Göteborgspolisen.

Spännande bladvändare
Det här med serier är alltid ett litet dilemma. För att få ut maximal behållning brukar jag vilja läsa böckerna i ordning, även om det står att det är fristående. Men när man då, som jag, får en massa böcker kommer det ibland en bok mitt i en serie och då får man läsa den och hålla tummarna för att man hänger med ändå.

Så var fallet med "Den sjunde kretsen" som är den tredje boken om kriminalkommissarie Niklas Ragnvik vid Göteborgspolisen. Trots att jag inte läst de två tidigare böckerna hade jag aldrig några problem med att följa med i intrigen. På tal om intrigen så är den såväl spännande som rafflande och halsbrytande och håller ett ganska högt tempo hela vägen för att sen öka ytterligare mot slutet. Det är många pusselbitar som ska läggas och vissa får man snurra på flera gånger innan de hamnar rätt.

Boken är en liten tegelsten på sina 560 sidor men jag bara läser sida upp och sida ner och rätt som det är har jag läst ut den. Man hade eventuellt kunnat korta ned den, det är en del historiska tillbakablickar och förklaringar på olika händelser, men jag tror den hade tappat i kvalité då, jag hade inte blivit lika engagerad. Tony Fischiers språk fascinerar mig, han är vältalig och har vävt in en lagom dos humor som kontrast till de grymma morden. Personporträtten är skickligt gjorda, även om jag hade lite svårt att hålla isär dem i början.

2023-04-07

Så bra, så spännande! Fischier lyckas med ett oerhört komplicerat skeende utan att det blir svårt att följa. Det är mycket välskrivet med bra tempo och alla aktörerna är så bra skildrade. Läser gärna mer om Ragnvik och hans polismedarbetare, Maxine, hans lite vilda flickvän och alla deras närstående. Den här deckaren sträckläser man gärna trots, eller tack vare, att det är över 500 sidor.

2023-03-28

Det här är den tredje boken i serien om kriminalkommissarie Niklas Ragnvik vid Göteborgspolisen.

Jag älskar den här serien! Tony skriver deckare som är svårsläppta och grymt spännande. Denna del är precis lika bra som de två föregående böckerna ”Mannen som försvann” och ”I mästarnas skugga”.

Det finns ett bra driv i boken, ett pussel som måste läggas med händelser och personer som vävs ihop. Trots att denna bok är över 500 sidor så känns den inte för lång.

Jag tycker om att få följa Niklas och hans kollegors polisarbete. Tony väver ihop polisarbete med det vardagliga. Hur Niklas har en trasslig relation med sin dotters mamma. Här finns även Niklas flickvän Maxine och pappa som är väldigt intressanta karaktärer. Gillar att man som läsare även får följa Maxine i hennes arbete som privatdetektiv.

Tycker det pratas för lite om Tonys böcker och författarskap. Han och hans böcker är värda mer uppmärksamt.

Don’t miss!!

Kerstin Kolm

2023-03-22

En spännande bok som förhöjs genom en fantastisk inläsning av Jonas Malmsjö. Bra språk, både allvar och humor. Gillar personporträtten.
Fast många personer att hålla reda på.

Monica Bäckelin

2023-02-12

Spännande, välskriven, intressanta karaktärer och många mord.