
Svenska läkare träffar fortfarande minst antal patienter i hela västvärlden. De rent medicinska framstegen är stora, men alltjämt finns långa köer, framförallt till sjukhusens specialister. Orsaken är en ålderdomlig och föga patientorienterad organisation där 85 procent av alla läkare fortfarande jobbar på sjukhus, där otidsenliga jourläkaravtal får som effekt att för få läkare är närvarande dagtid, och där bristande ledning och ineffektiva it-system gör att läkare bara ägnar 28 procent av sin tid till direkt patientarbete, och över 70 procent ägnas annat. I många andra länder är tidsanvändningen den omvända. De svenska patienterna tillhör också dem som är mest missnöjda med bemötande och delaktighet. Ingen tycks ha totalansvar för patienten och det sker betydligt fler feldiagnoser än vad som är allmänt känt. Parallellt pågår en patientrevolution, understödd av den kraftiga it-utvecklingen...
Visa mer
Recensioner
Bli först med att recensera denna bok