Den sjätte passageraren

En vacker augustisöndag störtar ett litet propellerplan på väg mot Bromma flygplats i sjön Getaren. Sju kroppar dras upp ur vraket, bland dem en mörkhyad pojke i 12-årsåldern. Vem var han? Vem reste han med? Vem väntade på honom? Det blir 33-åriga kriminalkommissarien Kristina Vendel och hennes medarbetare på Huddingepolisens rotel 6 som ska lösa fallet. Mörka, gåtfulla skeenden och strömningar i ett föränderligt Sverige blottläggs under oavbrutet stigande spänning. En ny kriminalroman av Theodor Kallifatides, skriven med intelligens, känslighet och humor.

Hade bara läst en bok av Kallifatides tidigare (Med sina läppars svalka) och tyckte den var "sådär" men att språket var väldigt bra så jag ville prova fler böcker av honom. Hittade den här på loppis och den beskrivs som "kriminalroman" vilket lät som en spännande kombination. Men nej. Spännande var den aldrig. Språket var, frånsett några fina formuleringar, stötigt och man kände sig aldrig inne i historien. Kanske gör jag ytterligare ett försök, frågan är bara vilken bok av Kallifatides jag ska välja?

Anna

2012-11-21

Tycker inte det var värt att köpa denna bok. Vilket jag tyvärr gjort.
Det var väldigt rörigt att hänga med vem som var vem eftersom det i olika kapitel var olika "första personer". Man lärde inte riktigt känna någon djupare, även om Kallifatides försökte att trycka in så mycket information om personerna, deras liv, intressen, sorger osv på så få sidor som möjligt.
Tyckte även att det var lite för mycket sexinriktat. Det kändes lite som en av dessa hollywoodfilmer med de har långa heta sexscener som inte har någon som helst betydelse för historien, förutom att man får se någon kändis nakna rumpa.
Den är bara 210 sidor lång. Kanske är det därför översättningsrättigheterna är sålda till 7 länder... blir det billigare ju färre sidor man behöver översätta?