Den sjätte gudinnan

Alfredsson, Karin

| 2010

Kali drar sig fram genom att tigga. Hon är 17 år, våldtagen och kastlös, och kämpar för att hålla sitt nyfödda barn vid liv. Amrita har svårt att gå efter den svåra brännskada hon fick då hennes man kastade ett brinnande spritkök på henne. Men nu har Amrita jobb - och en mobiltelefon. På displayen skymtar Kali ibland MMS-bilder på stengudinnor, sådana som fanns i bytemplet där hemma, men hon frågar ingenting. Amrita ordnar saker åt folk med hjälp av mobilen, det förstår Kali. Kali och Amrita är två av de utsatta kvinnor som den svenska läkaren Ellen Elg träffar på sitt FN-uppdrag i Indien. Ellen samarbetar med Madhu, en advokat med mänskliga rättigheter som specialitet. Madhu vill driva de utsatta kvinnornas fall i rätten men Kali och Amrita bestämmer sig för att skipa rättvisa på egen hand. Lite hjälp på vägen får de också av den sjätte gudinnan, en ovärderlig antikvitet på väg ut på den...

2019-10-11

Intressant och tankeväckande om kvinnors utsatthet i Indien. Ur ett utbildningsperspektiv är det jättebra. Det är dock inget större författarskap och intrigen blir lite förutsägbar. Stark 2:a

Susanne Andersson

2018-07-29

Spännande inblick i indiska kvinnors situation

Izabela Horn

2018-01-11

2018-01-09 14:40
I den sjätte gudinnan är Ellen i Indien på ett uppdrag av Fn, . Kvinnorna i Indien lever i helt andra omständigheter än vad Ellen är van vid och hon har svårt att förstå den Indiska synen, komplicerade kast systemet, gudatron med 1 miljon olika gudar och gudinnor.
Ellen träffar på kvinnor i nöd och plötsligt är involverad i något som blir farligt för henne.
En bok med ett viktigt ämne och där läsaren får en inblick i kvinnornas situation i Indien.

Izabela Horn

2018-01-11

2018-01-09 14:40

Katarina Nord

2015-03-29

Karin Alfredssons fjärde bok är precis lika bra som de andra i serien. Men den här boken befinner Ellen i Indien, och kvinnoförhållandena är lika svåra här. Trådarna vävs samman mellan olika kvinnoöden och Katarina Ewerlöf gör en jättebra uppläsning. Jag har återigen fått en insikt om kvinnokulturen i världen.

Anna Jensen

2015-01-28

Ännu en toppenbok om Ellen Elg. Inte riktigt lika bra som de tidigare delarna, men en sann sträckläsningsbok ändå.

Karin Norlander

2013-10-01

Bra skriven, en handling som rör sig framåt hela tiden och ett mycket viktigt ämne.

Anki Vincent

2013-07-28

Alla böcker i serien är väl värda att läsa, så även denna.

2013-02-23

Som vanligt när det gäller de här böckerna om Ellen Elg blir jag arg, frusterad, ledsen... ja, i stort sett alla negativa känslor går jag igenom. Och som vanligt börjar boken med blänkaren att allt det viktiga är sant. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/02/den-sjatte-gudinnan-av-karin-alfredsson.html

Marita Ryen

2013-02-01

Bok nr 4 om läkaren Ellen Elg. Denna gång är hon i Indien. En spännande historia som som vanligt lägger fokus på kvinnornas levnadsvilkor. Mycket bra!

Carin Lundberg Papp

2012-11-19

Jag förfasas över situationen för kvinnor i Indien. Har efter att ha läst boken anmält intresse för fadderbarns flicka från Indien!

Eva Pettersson

2011-12-03

Herregud, vad bra Karin Alfredsson skriver! Jag blev genast uppslukad av alla tragiska men ändå på något vis hoppingivande kvinnoöden som beskrivs mot bakgrund av en spännande berättelse som för handlingen framåt i precis lagom takt. Jag ser fram emot att läsa alla hennes övriga böcker!

Cissi Rosenqvist

2011-11-12

Jag gillar serien om Ellen Elg. Intressant och väldigt lättläst.

Nettan Holmér

2011-10-29

Roligt att författaren hittat tillbaka och skriver engagerat och spännande igen. Den förra boken var ju platt fall.

Annelie S

2011-09-07

Den bästa i serien hittills om Ellen Elg. Mycket lättläst och belyser på ett bra sätt många kvinnors livsvillkor i en annan del av världen.

Elisabeth Andersson

2011-08-11

Den första boken i serien jag läser. Kan tänka mig att läsa flera! Irriterade mig på vissa detaljer gällande läkaren Ellen som egentligen inte verkade ha en aning om vad som förväntades av henne i Indien. Vad var egentligen hennes uppdrag? En tydligare beskrivning av det hade höjd betyget. Hursomhelst, en spännande och skrämmande historia där olika kvinnoöden vävs samman. Extra plus för fakta delen om vilka fruktansvärda saker en del kvinnor utsätts för...

Lotta Strandberg

2011-07-10

Första boken jag läser om EllenElg. Mja, både och känner jag. För ytliga beskrivningar av kvinnornas liv samtidigt bra att få upp ögonen för kvinnornas situation i Indien. Bra faktasidor i slutet av boken.

Catarina Danielsson

2011-02-19

En stor besvikelse eftersom Karin Alfredssons tidigare böcker varit mycket bra och läsvärda.

Karin D

2010-11-13

Riktigt riktigt bra och spännande utan att vara sentimental eller spekulativ. Njuter av Katarina Everlöfs uppläsning också. Synd att boken redan är slut!

eva lundgren

2010-11-04

En av de bästa i sviten om Ellen Elg! Kanonbra beskrivningar av det indiska samhället och sedan gillade jag upplösningen stenhårt!

Pia Stendahl

2010-10-01

Boken, precis som tidare böcker, skildrar kvinnoförtryck och kvinnors situation i olika länder. Denna gång är det indiska kvinnors livssituation som läsaren får en närmare inblick i. Ämnet, och boken, är gripande och jag blir periodvis rätt arg på hur kvinnor behandlas och att kvinnoförtryck kan vara så accepterat.

Jag känner verkligen för de indiska kvinnorna jag får läsa om i Den sjätte gudinnan.Trots deras extremt olika förutsättningar är de alla förtryckta på ett eller annat sätt. Det är skrämmande hur tradition och religion används för att förtrycka kvinnorna och i boken förstår man hur svårt det kan vara att bryta mot dessa starka traditioner.

Miljöskildringarna är fantastiska. Det är som att själv stå där i gatumyllret och irra med blicken eftersom det finns så mycket nytt att insupa. Man kan nästan känna alla dofterna och hur solen steker mot ryggen.

Sjätte gudinnan är en gripande, trovärdig bok och det är omöjligt att som läsare värja sig mot de utsatta kvinnornas öden.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Tarja Ahlgrén

2010-09-18

Karin Alfredsson skriver lite smidigare för var gång, Den sjätte gudinnan var jag tvungen att sträckläsa. Hon har ett föredömligt kunnigt sätt att sprida kunskap om världens orättvisor i en skönlitterär dräkt.

Den sjätte gudinnan är den fjärde boken med läkaren Ellen Elg. Denna gång reser hon till Indien för studera ett FN-program på plats, har den verkligen ändrat kvinnornas villkor. För den här boken, precis som de tre förra, handlar just om kvinnors situation.

Alfredsson är ju något av en missionär i just den här frågan, kvinnors situation i världen. I Kvinnorna på tionde våningen var det kvinnor i sexindustrins klor i Vietnam, och i Klockan 21:37 kvinnorna i det katolska Polen, bara några sjömil från den svenska kusten.

Och nu är det alltså Indiens tur. Ett land som fortfarande styrs av kastsystemet som de nya lagarna inte förmått rubba, ett land där kvinnan lyder under mannen och där det feodala systemet med stormarkägare ännu lever kvar på landsbygden.

Karin Alfredsson bygger som vanligt sin berättelse på ovedersägliga faktauppgifter från dagens Indien. Som den journalist hon är låter hon också bli att överdriva för effektens skull. Och det behövs inte heller.

Sanningen är tillräckligt horribel.

Som kvinna i Indien är du inte mycket värd. Som en kvinna av lägre kast ännu mindre, kanske ingenting alls.

En kvinnas uppgift är att föda en son. Flickebarn är allmänt oönskade och många aborteras bort redan som foster eller dödas efter födseln med hjälp av giftiga växter eller opium etc. Det finns uppgifter om att 500 000 flickfoster aborteras varje år i Indien. Hur många som dödas efter födseln är svårt att veta.

Den snedvridna könsfördelningen har resulterat i att det på vissa ställen i Indien går 800 kvinnor på 1 000 män, ett klart underskott med andra ord.

En av Alfredssons romankaraktärer menar att det är bara bra att slippa bli född som kvinna. Att slippa livet som kvinna i Indien.

Kan mycket väl ligga något i det.

Även om änkebränningen förbjudits i lag förekommer det fortfarande att kvinnor känner så stor press från omgivningen att de delar makens dödsbål och bränner sig till döds. Unga kvinnor som inte lyckats producera en son riskerar att mördas av sina nya familjer. Små bränder i hemmet, en ung kvinna som sägs ha snavat in i lågor i köket, är fortfarande vanliga.

En undersökning från 2001 visade att fler än 100 000 kvinnor dött i bränder i hemmet. Bara det året.

Indien är också ett slående exempel på ett land där politiker och lagstiftning har kommit mycket längre än människorna själva. En av de viktigaste punkterna är rättssystemet. Lagar tillämpas inte, mutor krävs överallt och den utan kontanter eller kontakter kan inte självklart förvänta sig bli hjälpt av polisen.

En kvinna som kontaktar polisen för att anmäla en våldtäkt kan bli våldtagen igen. Denna gång av polisen.

I min värld gör Karin Alfredsson och hennes likar en god gärning när de får oss läsare att ta till oss besvärliga fakta. Alfredsson kan dessutom linda in dem i en bra berättelse.

Tarja Ahlgrén

2010-09-18