Den siste tempelriddaren

Khoury, Raymond

| 2006

När Raymond Khoury för fem år sedan erbjöds 350 000 dollar av ett av de största amerikanska förlagen för rättigheterna till denna bok var deras enda villkor att allt som handlade om religion skulle tas bort. Khoury vägrade. Sedan kom Dan Browns Da Vinci-koden ut och plötsligt var religiösa mysterier inte längre så kontroversiella. Akko, år 1291. Medan staden brinner efter angreppet av sultanens trupper, sätter Tempelfalken segel och för bort en liten skara riddare, åt vilka ordens stormästare anförtrott ett mystiskt skrin. Skeppet försvinner spårlöst. New York City, nutid. Fyra ryttare, utklädda till tempelriddare, anfaller Metropolitanmuseet under det högtidliga öppnandet av en utställning med skatter från Vatikanen och stjäl en medeltida chiffermaskin. Därmed kastas FBI-agenten Sean Reilly och arkeologen Tess Chaykin in i en livsfarlig katt-och-råttalek...

Anna Jensen

2015-03-31

Helt otroligt bra! Jättespännande och ett mycket intressant faktabaserat ämne. Väcker frågor och tankar, vilket är kul. Måste läsa fler av hans böcker!

Frank Thorén Hall

2011-03-15

Besviken.
En såpass bra ié boken hade men allt slutade i klischéer.
Svår pojke möter vacker flicka bla bla bla..
Långa utdragna beskrivningar om slagmål, och andra händelser som inte tillförde handlingen något.

Som sagt, jag blev mycket besviken.

2010-07-28

Ojojojoj, så himla bra!!! Bra uppläsare också.

William Andersson

2010-07-24

alltså, jag läste ett halvt kapitel. högst

Sofia Åkerberg

2009-12-29

En sämre version av DaVincikoden. Säga vad man vill men Brown kunde i alla fall skriva ihop en bra historia medan Khoury blir alldeles för seg. De personliga religiösa betraktelserna och övervägandena fungerar inte alls i vad som i övrigt ska vara ett snabbt actionmysterium. Man fick intrycket av att Brown verkligen hade kul när han skrev medan Khoury är alldeles för allvarsam.

Johanna Galenpanna

2009-10-03

Spänningsroman, konspirationsteorier om tempelriddare och Jesus, lite action och en smula "oväntad" kärlek. Har vi hört den förut? Den här boken var totalt överflödig, och jag blev inte ett dugg förvånad när jag läste på baksidan att filmrättigheterna sålts till Hollywood. Det är verkligen en bok anpassad för den stora anonyma massan; det var inget som stack ut eller var särskilt intressant överhuvudtaget. Slöseri med tid.

Nenne N

2009-09-26

Samma stil som Dan Brown. Gillar det skarp!

PerOla Axelsson

2009-09-13

vill varna för denna bok. Obs att jag nu avslöjar något viktigt om handlingen....
de hittar ett evangelium av Jesus ....som de FÖRSTÖR av hänsyn till att kristna skulle må dåligt av att få sin världsbild rubbad

Samuel Karlsson

2009-09-02

Ännu en bok om tempelriddarnas hemlighet...funderar över vad de hittade under templet i Jerusalem egentligen. Lika bra vi inte vet för då dör en hel genere med historisk spännings litteratur..

Linn Lagerström

2009-08-26

Storyn var otroligt nördig. Blev bara värre och värre.

Martin Englund

2009-08-09

Läste bara en tredjedel... förmodligen den sämsta bok jag läst!

Henrik Olsson

2009-08-08

håller till stora delar med Peter. Men riktigt så dålig var den inte..,.

Tove Skarstedt

2009-07-11

Läste halva, gillade handlingen men den var uselt skriven, tappade intresset i nån källare nånstans :-(

Början av boken är som att läsa DaVincikoden. Sen blir den en egen historia. Synd, det gör att boken inte är lika bra som den kunde ha varit.