Den sista vilan

Ahlstedt, Mats

Vem stryper och stympar prostituerade kvinnor? Flera tecken tyder på att Fatima Wallinder och hennes kollegor vid Göteborgspolisen har med en satanistsekt att göra. När Fatima och hennes spaningsgrupp nystar i fallet hittar de inte bara kopplingar till satanism utan också till något betydligt värre. Samtidigt sörjer Fatima sin vän fängelseprästen Johannes Brobeck som hastigt har avlidit. Kan hans dödsfall ha kopplingar till mordutredningen? Polisen jagar en eller flera gärningsmän, skoningslösa i sin ondska, som anser att vissa människor inte förtjänar att leva. En av dessa är Fatima själv ... I Den sista vilan återvänder Ahlstedts efterlängtade karaktär Fatima Wallinder, utredare vid Göteborgspolisen. Boken har tidigare varit utgiven som serien Fatima - I deckarprästens spår.

Anita H

2020-03-21

Helt ok.

Johanna Åberg

2020-03-15

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!!

Jan Banan

2020-02-07

En bra deckare och på samma nivå som övriga böcker av Mats Ahlstedt. Kan kanske tycka att böckerna om Ella Werner är snäppet vassare, men denna är ändå en stark 3:a.

2019-06-30

💜💜💜💜💜

Åsa Carlsson

2018-01-23

De ämnen som tas upp i den här psykologiska thrillern är högst aktuella och viktiga, samtida problem som är både hemska och oroväckande (t.ex. rasism och kvinnor som blir utsatta och far illa). Att det finns en verklighetsanknytning är förstås bra och samhällsengagerande, men samtidigt blir det så förfärligt otäckt. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/01/den-sista-vilan-av-mats-ahlstedt.html

2017-12-05

Någon stryper och stympar prostituerade kvinnor. Flera tecken tyder på att en satanistsekt kan ligga bakom dåden. När Fatima och hennes kollegor nystar i fallet, hittar de kopplingar till något betydligt värre.
Jag har läst i princip alla böcker författaren släppt innan. Jag gillar hans sätt att skriva. Den sista vilan börjar riktigt bra och det blir ruggigt spännande när Fatima och hennes familj utsätts även hemma för hot. Man slås av i boken hur jobbigt det måste vara att jobba som polis, ständigt utsatt för hot och förföljelser och hela familjen dras in i det. Även om det i boken är fiktivt, känns det så äkta och trovärdigt. Boken tappar dock något mot slutet, uppgörelsen känns lite i längsta laget. Den sista vilan känns väldigt idag med snacket om Migrationsverket, en hel del rasism och kvinnor som utsätts för sexuella trakasserier. Ämnen som är väldigt aktuella. Mats har återigen skrivit en bra och spännande deckare!

Spännande, fängslande och lättläst!