Den sista utvägen

När Julies mamma dör i en olycka får Julie flytta till moster Henrietta, en moster hon aldrig har hört talas om. Över huvud taget har Julies mamma undvikit att berätta om sitt förflutna i Vägsände. Men när Julie anländer är det som om alla har väntat på henne; klasskompisarna känner till hennes mamma och en gammal tant tar tag i en henne och utbrister "Äntligen är du här!" Tillvaron blir än mer obegriplig när mer än en kille i skolan vill bjuda ut henne - hon som var en grå mus förut. Förmodligen borde Julie bry sig lite mer om att en främmande röst ringer och varnar henne för byn och dess befolkning i stället för att oroa sig över vem av killarna hon ska välja. Hon borde troligtvis bli än mer orolig när hon hittar ett foto på sin mamma som ung tillsammans med en av dem. Svensk byskräck när den är som bäst! Dialog- och konfliktdrivet, en riktig bladvändare! Som en blandning av Stephen Kings...

Sandra Claar

2015-10-02

Jätte bra bok rekommenderar denna starkt

Denna bok var bra tycker jag så denna kan jag allt rekommendera till er andra =)

Anna-klara Akar

2013-02-04

Alltså det är nåt med omslaget som jag inte kan fatta. Jag tycker det ser billigt ut och jag skulle inte lockas av det. Julie (men Gud hette hon det) har förlorat sin mamma i en olycka och nu ska hon bo med sin moster i byn där mamman växt upp. Det är en idyllisk by med lite udda karaktärer och en krypande obehagsstämning. Det finns konstiga klasskompisar och tuffa tjejer som inte verkar vilja Julie väl.
Boken är helt ok. Och själva mysteriet rullas upp så att man blir lagom överraskad och skrämd men det är helt logiskt. Ett fort skräckförsök på svensk jord. MEN kanske är jag för gammal, jag har sett för många filmer, jag har läst för många böcker. För jag har ju hört det förut...... Och det är nånting med flytet- jämfr Jag väntar under mossan, och Skuggan, det rasslar inte till ordentligt. Det är inte riktigt riktigt helt hundra underhållningsflyt som Cirkeln eller Twilight.
Och det är inte heller originellt och klurigt. Jag förstår allt mer att det är svårt att skriva riktigt snygg skräck på svenska.
Men det är helt helt ok. Tycker ni ska rekommendera den till lässugna skräckkids.

Linn Göthlin

2012-09-18

Slutet var inte alls bra men handlingen funkade.