Den sista striden

Lewis, C S

| 1979

Just som tget krde in p stationen och Eustace och Jill tittade ut genom fnstret hrdes ett fasansfullt brak - och s var de i Narnia igen. Aslan ordnade det p sitt eget stt. Det r till ett Narnia fyllt av frvirring barnen kommer den hr gngen. Den unge kungen, Tirian, fr en ojmn kamp mot fienden calormenerna och mot den listiga och grymma tyrann som upptrder i Aslans namn. Landet r skvlat och folket vet inte lngre vem de skall stta sin lit till. Tillsammans utkmpar Tirian, barnen och ngra trogna vapendragare en sista strid. Berttelserna om Narnia omfattar sju bcker 1. Min morbror trollkarlen 2. Hxan och lejonet 3. Hsten och hans pojke 4. Caspian, prins av Narnia 5. Kung Caspian och skeppet Gryningen 6. Silvertronen 7. Den sista striden

4A, IES stersund

2021-10-13

Trkig

Sanna Carlborg

2016-07-23

Sensmoralen i boken vill jag ge en etta. Budskapet r konservativ, iq-befriad kristendom som str fr blodtrstig tyranni och hetsande mot andra religioner och folkslag. Med mera. Berttelsen r inte heller ngot vidare spnnande. r dock s pass svag fr den vackra utgvan av serien jag har att jag inte riktigt frmr att ge boken en etta, ven om den frtjnat det.

Elisabeth E

2012-10-21

Ett bra slut p en bra serie!

Mattias Lnnebo

2012-06-04

En bra, mycket vlskriven, men lite gammaldags bok med fljdriktigt slut. Tydliga paralleller med biblisk mytologi.