Den sista konkubinen

Downer, Lesley

| 2009

Actionfyllda Shogun möter romantiska Borta med vinden! Hur kan man älska någon när det inte finns något ord som beskriver vad du känner på ditt språk? Det här är berättelsen om en shogun, en prinsessa, 3 000 kvinnor i ett palats och om ett inbördeskrig som innebar slutet på en livsstil. När Sachi är 11 år reser en prinsessa genom hennes by. Och innan hon vet riktigt vad som hände befinner sig Sachi i kvinnornas palats i Edo, långt ifrån sina föräldrar och sin hemby. Palatset är fyllt av intriger och maktspel - 3 000 kvinnor och bara en man: shogun. Sachi väljs till den unge shoguns konkubin och blir en av de mäktigaste kvinnorna i Japan. Men tiderna förändras, skepp från Europa anländer och ett inbördeskrig bryter ut. Sachi tvingas fly för sitt liv och får hjälp av en samuraj, en ung man som väcker känslor till liv, trots att Sachi vet att hon lovat bort sig till en annan. Lesley Downer...

Izabela Horn

2016-02-13

En historisk roman som utspelar sig på 1800 talets Japan och visar hur kvinnor levde undangömda i palats och där känslor var något fullt.

Anne Hansson

2015-02-25

Trodde att det här skulle vara något romatiskt och roligt att läsa, men ack, det var inget för mig, mycket att läsa innan det hände något, efterknappt 1/4 stängde jag igen boken och var inte intresserad av hur den sluta

Malin.mitt.i.boken

2014-08-26

Läste ungefär 100 sidor men kände att jag inte var nåt lockad att läsa vidare. Seg.

Kajsa E

2012-10-06

Om man är intresserad av Japan/historiska romaner om Japan är det här en ganska bra bok. Mycket detaljer om miljö och utseenden.

2012-10-06

Den började så bra, men så helt plötsligt upptäcker jag att jag inte alls är intresserad av att veta hur det går. Läste ungefär halva.

Amelie Adrielsson

2012-03-06

Så sjukt tråkig! Alldeles för många likartade namn att hålla reda på och en väldig segdragen historia. Besviken!

Elisabeth E

2011-03-09

Jag ville verkligen gilla den här boken eftersom den verkade vara riktigt bra men nej. Historien som ligger till grund är jätteintressant och jag vill verkligen läsa mer om Japan. Dock är karaktärerna en aning för ytliga och alldeles för snabba att acceptera olika situationer - vilket jag inte tror att de gjorde i verkligheten. Edwards beskrivs så positivt för att vara en utlänning som kommer till Japan på 1860-talet och jag tror inte att de flesta var så positiva mot dem egentligen. Var det inte USA som hotade dem om Japan inte gick med på att öppna handel? Jag kom aldrig riktigt att bry mig om karaktärerna, speciellt Sachi som var lite för mycket och det var underligt att alla accepterade det hon gjorde hela tiden.

Josefine Ejebjörk

2010-04-12

Boken är en bra beskrivning av Japans historia, Downer kan mycket om ämnet.

Annika Carlson

2009-06-30

Boken berättar på ett bra sätt hur kvinnorna i Japan hade det i slutet på 1800-talet. Även hur det Japanska samhället fungerade. Att det i det förtryckta landet fanns starka personer som vågade trotsa samhällets regler.