Den sista grisen

Engdahl, Horace

| 2016

"Å, att få svika sig själv! Att få göra allting fel en enda gång!"I Den sista grisen samlar Horace Engdahl återigen sådana aforismer, längre funderingar och plötsliga infall som han redan tidigare gjort till sin genre. Boken innehåller även ett teaterstycke: "Mannen på bryggan" är en längre monolog där en medelålders man gör bokslut över sitt liv och sina erfarenheter. Denna monolog kommer att sättas upp på Dramaten under vintern 2016/2017. Johan Rabaeus gör rollen och teaterchef Eirik Stubø regisserar.Horace Engdahls texter är många gånger provocerande, men också utlämnande och personliga. Det är tvära kast mellan det till synes banala och den känslomässiga avgrunden, skrivet med precision och skärpa.Omslaget är ett utsnitt av ett porträtt målat av Jan Håfström.

Kristina Carlsson

2022-04-23

Kanske inte helt i min smak, men den får ligga kvar på nattduksbordet så kan jag läsa en stycke då och då.

Jack Haking

2020-02-19

Läsvärd

Ingrid Bergenudd

2016-09-03

Ganska rolig och en del underfundigheter.

Anders Nilsson

2016-06-26

Tycker mycket bättre om att höra Horace tala än att läsa hans ord. Det är nåt med tonfallet och blicken som gör att det tar.

borene

2016-04-27

Det mest förbjudna som någon som kallar sig feminist kan göra våren 2016 är att tycka att Horaces bok var bättre än Ebbas...