Den sista fristaden

Chevalier, Tracy

| 2013

År 1850 flyr kväkaren Honor Bright från en hjärtesorg mot ett nytt liv i Amerika tillsammans med sin syster som ska gifta sig i Ohio. Men de hinner knappt sätta foten på den nya kontinenten förrän systern tragiskt dör i gula febern. Ensam och utsatt tvingas hon klara sig på egen hand och får förlita sig på okända människors goda vilja. En färgstark berättelse om udda vänskaper, mod, lust, frihet, främlingskap och lapptäcken.

Moonie

2020-01-07

Spännande och mysig tant feelgod

Anna Hedenstedt

2017-12-28

Skrapade mest på ytan kändes det som. Rätt så sentimental. Ingen författare jag kommer att läsa igen, men ok historia.

Marita Ryen

2015-12-05

Betyg 2+. Lättläst men ganska tråkig.

2015-04-06

Starka kvinnor, vänskap och rätten att få följa sitt eget samvete dit det tar en.

Katarina Strid

2015-01-04

Jag tycker mycket om Tracy Chevaliers böcker! Den här är välskriven och när jag väl kom in i den var det svårt att lägga bort den. Till synes händer det inte så mycket, men ändå är det spännande. Det är också en fin skildring av människorna och av vardagliga ting och inte minst lapptäcken!
Författaren har lagt mycket tid på research, som alltid.

Maria Nordström

2014-12-12

Jag älskar Tracy Chevaliers böcker men med denna vill det sig inte riktigt. Jag ska ge den en andra chans, kanske blir det till sommaren.

Kristina Blom

2014-08-22

Tycker om alla chevalereskt böcker, så även denna.

Josefine Ejebjörk

2014-04-03

Chevalier är en stor favorit, alltid välskrivna, väl reserachade böcker och The last runaway håller klart måttet.

Linda Jönsson

2014-03-10

Det är inget speciellt men den boken men den är välskriven och lapptäcken, hattar, skogar och djur exploderar av färger. http://nakit.webblogg.se/2014/march/den-sista-fristaden.html

Erika Lindblom

2014-02-24

En välskriven och intressant bok, om än lite kort. Jag hade gärna sett ett annat slut.

2013-10-11

En annan tid, en annan plats och en kvinna som huvudperson. Mina favoritingredienser för en bra romanläsning. Inte starkt gripande men intressant.