Den sista cigarretten

stergren, Klas

| 2009

Ett ovntat mte p La Bohme, en operafrestllning verfrd digitalt frn Metropolitan i New York till en liten landsortsbio i Sydsverige, r ouvertyren till Klas stergrens nya stora roman. Och likt en opera rymmer den de mest skilda knslolgen och uttryck, frn ren slapstick till verklig tragedi. Den sista cigarretten r en roman om ttiotalet, d en gammal symbol fr exklusivt snille och exceptionell smak fick nytt liv: dandyn, dd som levande. Nils von Dardels tavla r ett trvrt byte, och spelar en mycket mrklig biroll i historien. Den sista cigarretten r en bde lekfull och genomskdande roman om mnskliga tillkortakommanden, om minnen som gr igen och om konsten, den dda och den levande. Men lika mycket r det en roman om krlek och hngivenhet, om svrtolkade leenden och frhllanden som hela tiden vntar p att bli av.Den sista cigarretten r en roman som lever...

Ulla Englund

2022-04-10

2022-02-05

stergren har ett lysande sprk och en hrlig berttargldje. Betyg 3,5

Zack Simone

2016-05-30

Mrkligt oengagerande. S mycket frfattartrick fr att bibehlla uppmrksamheten att jag blir irriterad, nstan sur. Cliffhanging, bitterhet, alkohol, machos och sekundanalyser. Smartness utan orginalitet. Tillkmpad handling.

Robert Johansson

2012-04-10

Vilken underbar prla av Klas stergren. Ls den!
Frsta gngen jag skrattat hgt fr mig sjlv, lsandes n sknlitterr bok.
Ibland lite utsvvande, men vad gr det. Tack Klas!!
Fr denna gva.

Daniel Hugosson

2012-01-13

Det r alltid lttare att dissa, snarare n att hissa. Men skit samma, s jvla mnga bcker har jag inte lst; och med det i tanke: Klas stergren mste ta mig fan vara svensk samtids bsta frfattare - tminstone r han den som skriver bst.

stergrens alster lyckas bli ngon lyckad hybrid mellan verpretentis smrja och Kalle Anka & Co. Ovanstende r menat som positivt, utifall nu ngon undrar.

Men. I rlighetens namn, som det populistiska och ryggradslsa as jag r, har jag bara lst Gentlemen och Gangsters sedan tidigare, varfr mitt omdme om honom m vara lite frhastat.

Den sista cigarretten kvalar hur som helst in i samma liga, fr er som lst de bda. Oavsett detta, Den sista cigarretten r en sdan dr (ovanlig) sknlitterr roman som lyckas med kan-inte-sluta-lsa-mste-vnda-blad-kanske-ta-en-valium-syndromet. Ngot som egentligen r frbehllet deckare (med alla dess fr- och otjnster) i min vrld. Inte fr att huvudpersonen (stergren) sjlv r s intressant, inte heller hans lady friends - men karaktren Jrgen r ju fenomenal. Jrgen liksom.

Vill ni ha en utfrligare beskrivning av boken, ls baksidan eller n hellre; ls boken.

Frsta boken jag lste av honom och blev faktiskt lite besviken. Den var okej, inte dlig eller s, men jag saknade bde bra story och lslust. Hans sprk r bra, visst, men mer? Jag antar att jag fr frska mig p Gangsters eller Gentlemen istllet.

janne lindh

2011-04-23

En snobbigt skriven historia, med snobbiga karaktrer som inte engagerar mig.

Elin Mllerstedt

2011-01-24

Skulle gett ett halvt pong till om jag hade kunnat. Gillar stergrens hantering av sprket och boken blir aldrig trkig.

Christer Bergstrm

2010-08-30

Storslagen. Ett epos i liten skala, men nd av jttelika proportioner. Vardaglig och verjordisk p samma gng. I klass med Gentlemen.

Erik Zetterqvist

2010-01-19

Lite fr flummigt fr min smak, men nd var det nt som drev mig framt genom boken. Drfr gick den fort att lsa, troligen fr att sprket gr att jag "skummar" vissa partier.

Magnus Hoem

2010-01-11

Antingen r den fr svr fr mig, eller s r den bara dlig. Hur som helst s tilltalade den tyvrr inte mig.

2009-12-30

Jod, det r lovande. Men den fr vara kvar i Surstrmmingslistan en stund till.

Christian Rydberg

2009-12-05

De tryggt stergrenska hrnstenarna ligger dr de ska; igenknningen och de kantsttta relationerna, omjliga och svidande trvrda, som s ofta i plural. Utver detta frsta och liksom grundlggande skikt r konsten tema i lager nummer tv. Samtidskonsten som perverterat verktyg eller slagkraftigare n ngonsin? Kippas det efter andan? Centralt str passande nog Nils von Dardels msterverk Den dende dandyn, lskat som bespottat, p vg att fr evigt mlas ver, rggrnt, oljigt - en offerget fr nya marknadskrafter, 80-tal, brackighet och moralfrfall. Ett intg av det system som skulle bli sjlvklarhet och inte riktigt ifrgasttas frrn lngt senare. Som vanligt r destinationen i stergrens verk till hlften belagt i mrker. Och ngon sanning ska man inte heller frvnta sig. I en recension, kan ha varit i Vi, beklagade sig den tyckande ver ett dtt parti av existentiellt ltande i bokens mitt. Mjligen r antalet trdar att begrunda p grnsen till fr mnga, men det kan ocks anses vara upp till lsaren att filtrera och ta till sig vad som bjuds och jag vntade i ondan p detta psttt sega parti. Jag mttes snarare av helt ndvndiga frtydliganden och stmningsfrstrkare. Detta talar mhnda fr min bild av stergrens skiktade teknik. Vi tar till oss olika delar; kronologiskt, tematiskt, existentiellt. Hur som helst skulle en sanning, det svarta p det vita, vara verfldigt. Frgen rcker lngt mer i en s rik skildring av en epok - en vergngstid, ett paradigmskifte och kraftmtning. 80-tal javisst, men ack s mycket finanskrisens och Anna Odells 2009.