Den sista adventskalendern

Fagerlund, Jenny

| 2022

En ny varm julroman av Jenny FagerlundMitt i en snöstorm anländer Petra och hennes elvaåriga systerdotter till Nyponvikenshandelsträdgård. En plats de aldrig besökt men som Petras syster berättade om innan hon dog och som hon bad Petra åka till om hon någonsin fick bekymmer.Viveka som äger handelsträdgården tar emot dem med öppna armar och erbjuder Petra anställning. Sakta börjar Petra och Charlie vänja sig vid sin nya tillvaro och lär känna resten av byborna, men deras ankomst rör upp blandade känslor.En morgon ligger en adventskalender utanför dörren. Den visar sig innehålla en berättelse om byns konstnär Lilly där varje lucka avslöjar en ny detalj om Lilly. Snart inser Petra att invånarna i byn döljer något och att adventskalendern är nyckeln till svaret.Den sista adventskalendern är en berättelse om starka familjeband och gemenskap. Om att hitta...

Kaffeläsaren

2023-01-04

Jag har följt Jenny Fagerlund ändå sen jag läste hennes bok Med hälsning från Båstad när den släpptes 2018 och hon är lite av en favorit inom genren feelgood sen dess. Den sista adventskalendern är en mysig julroman som dessutom utspelar sig i riktigt mysig miljö. På en handelsträdgård i det lilla samhället Nyponviken. Det är synd att inte orten finns på riktigt, för som Jenny beskriver den, låter det som ett underbart ställe att både besöka och bo i. Jag gillar att det inte är en vanlig kärleksrelation som står i fokus, utan här är det relationen mellan Petra och hennes systerdotter Charlie det handlar om. Det är fint att den typen av relation får ta plats i handlingen.
Det är många intressanta karaktärer som finns med i handlingen och det känns som att det finns utrymme att bygga vidare på dem. Jag skulle vilja veta mer om Holger och höra hans intressanta bakgrund, men också om Berit varför hon alltid är barsk och så är jag också nyfiken Majas bakgrund. Jag håller tummarna att Jenny har en liten plan för dem alla. Precis som Jennys tidigare böcker är också denna bok väldigt lätt- och snabbläst, sidorna rusar förbi i ett nafs och vips är boken slut. Den hade gärna fått varit 100 sidor till så hade jag kunnat fått hänga i Nyponviken ytterligare ett tag och myst. Den sista adventskalendern är en varm julroman som underhåller från början till slut!

Karoline Norheim

2022-12-27

Mysig julbok

Ännu en fullpoängare!
Alltså jag vet inte riktigt hur hon gör, den där Jenny, men hon lyckas skriva den ena fullpoängaren efter den andra. Det spelar ingen roll om det är jul, sommar, höst eller något annat, det blir bara väldigt bra.

"Den sista adventskalendern" är inget undantag. Jag känner direkt av värmen och gemenskapen i den lilla byn Nyponviken och skulle gärna tillbringa mer tid där. Karaktärerna känns så levande och problemen de brottas med skulle kunna drabba vem som helst av oss. Vissa bitar blev väldigt känslosamma och jag kände hur tårarna var på väg upp.

Miljöerna är så mysiga, Jenny Fagerlund har en speciell förmåga att fånga och förmedla det vackra och pittoreska i byn och även den magiska julstämningen som blir i handelsträdgården. Jag gillar upplägget med en adventskalender och hade jag kunnat hade jag läst ett kapitel om dagen. Men när jag väl hade börjat läsa gick det inte att sluta.

Mitt under en snöstorm anländer Petra och hennes systerdotter Charlie till Nyponvikens handelsträdgård. En plats de aldrig tidigare besökt, men innan Petras syster dog bad hon henne att åka dit om hon fick bekymmer någon gång. Petra och Charlie tas emot med öppna armar av Viveca. En morgon ligger en adventskalender utanför dörren som är till Petra, den visar sig innehålla en berättelse. För varje lucka som öppnas finner hon nyckeln till svar hon aldrig kunnat ana.

Wow vilken underbar bok, så hjärtevärmande. Jag har läst alla Jennys böcker, hon har kommit att bli en favoritförfattare för mig. I den här boken får jag allt som jag önskar, det är kärlek, sorg, glädje, familjeband, relationer och massa julmys. Det här är feelgood när den är som bäst, helt fantastisk. När sista sidan är läst uppstår den där varma ombonade känslan i hjärtat och jag vill bara ha mer. Läs och Njut!

En fin och mysig bok som hjälper julstämningen på traven.

”Den sista adventskalendern” är @jenny_fagerlund ’s sjätte roman, en feelgood-julbok om familjeband, gemenskap, att hitta hem och att våga börja om på nytt. Berättelsen kretsar kring en adventskalender som visar sig vara mycket mer än bara en kalender. Det här är en bladvändare man snabbt läser ut. Den innehåller kärlek, vänskap, julmys och en twist. Även om ämnena som tas upp är djupa - till exempel att förlora anhöriga i både sjukdom och olyckor - så blir jag inte så berörd som jag hade önskat. Jenny Fagerlund är alltid bra, men jag tycker ännu bättre om hennes tidigare böcker. Iallafall. Det är lagom lättsmält, mysig julläsning - eller varför inte läsa redan nu? Jag kunde iallafall inte hålla mig 🥰 Stort tack @norstedts_forlag för önskat recensionsexemplar!

Eva Pettersson

2022-11-04

Mysig och varm, som alla hennes böcker. Men lite rörig och inte så verklighetstrogen.