Den sanna historien om Pinocchios näsa

Persson, Leif GW

| 2013

"Den här romanen är en ond saga för vuxna barn och om det inte hade varit för den siste tsaren av Ryssland, Nikolaj II, Englands premiärminister Sir Winston Churchill, Rysslands president Vladimir Putin och kriminalkommissarie Evert Bäckström vid Västerortspolisen i Stockholm, skulle det som den handlar om aldrig ha hänt. I den meningen är det en berättelse om det samlade och slutliga resultatet av de handlingar som fyra män genomför över en period på mer än hundra år. Fyra män som aldrig träffade varandra, som förvisso levde sina liv i skilda världar, och där den äldste av dem blev mördad fyrtio år innan den yngste av dem ens var född. Och som så ofta förr, oavsett i vilket sällskap eller sammanhang som han nu har hamnat, är det också Evert Bäckström som kommer att sätta punkt för historien"

2017-07-25

För en professor som kan kriminologi och en av dem som vet mest om polisens arbete kan nervärdera sig till att skriva sådan otrolig smörja. Intrigen är bra men det är ju också allt. Karaktärs-, och miljöbeskrivningarna är rena skämtet och så verkar GW tro att läsarna ska uppskatta denna fokusering på en "supersalami"! Gör er alla tjänsten att läsa något annat.

PL *

2016-06-18

Läste inte klart. Hyste inga sympatier för huvudpersonen; blev snarare irriterad på honom. Och allt detta snack om supersalamin...herregud. Trodde GW kunde bättre än så här.

Johan CB

2015-12-03

Ulf Pettersson

2015-08-30

inte så bra, lite rörig med försök till att spåra föremål bakåt i tiden vilket för mig blev enbart jobbigt

Maritha .

2015-05-08

Det skulle ha kunnat vara så bra. Men Evert Bäckström klarar jag bara inte av, han och hans störda personlighet går mig på nerverna alltför mycket.

Johan Bengtsson

2015-03-28

Deckare från 2013 med Evert Bäckström i huvudrollen.
Intrigen och persongalleriet är väldigt bra, humoristiska inslag
saknas inte heller. Tyvärr saknas lite action och spänning, boken
blir lite småseg. Men intrigen är som sagt bra. En stark trea.

Malin Svensson

2015-03-27

Nja, han har skrivit bättre

Susanne Rydvald

2015-03-09

Denna bok är en energitjuv ... så varför inte byta till nästa redan nu ?!

Gorazde Slimovic

2014-12-28

Jag gillar GW i hans tv-framträdanden samt hans självbiografi. Detta var dock första deckarboken av honom och besvikelsen är stor. Hur kan karln över huvud taget kritisera andra författare? Det var de svagaste person- och miljöbeskrivningarna på länge.

2014-12-27

Lite för mycket av Bäckströms roliga otäckheter och alldeles för långa utvikningar.

Sarah Olsson

2014-10-19

Hur kommer det egentligen sig att precis alla karaktärer har exakt samma språkbruk?

Thommy Stenström

2014-07-09

Måste säga att GW skriver mycket bra böcker. Hans senaste är inget undantag.

Evert Bäckström må vara en oborstad kommissarie. Men en väldigt underhållande sådan.

Förhandlar det om konstverk av allehanda slag. Som dessutom är värda en smärre förmögenhet. Samt inte att förglömma ett mord på en känd advokat.

Ally Regins

2014-07-04

Sämsta bok jag läst i mitt liv. Ingen borde läsa sånt här och det borde absolut inte ges ut. Skit!

Y

Yngve Carlsson

2014-03-14

GW gör en sällan besviken, denna var dock lite tung med all rysk historia för att få ihop intrigen men man känner sig nöjd när man slår ihop boken.

2014-02-20

ÄNTLIGEN SLUT! Jag trodde aldrig att den skulle ta slut! Den börjar ganska lovande, men sen spårar den ur till jag vet knappt vad. Vad var det egentligen för någon mening med sidohistorian om Ryssland och tsar-familjen? Kanske att jag missade kopplingen, men tala om att vara omständlig! Och så den där förbaskade "supersalamin" och "Hästens säng" som författaren envisas med att hela tiden ta upp. Dessutom retar det mig hur den kära GW idiotförklarar praktiskt taget varenda kvinnlig karaktär i boken! Nej. Den här var inte särskilt bra, alldeles för lång för min smak. Jag lyssnade på ljudboken, och en av de få anledningarna till att jag inte gav upp på den- var den utomordentligt professionella uppläsningen av Peder Falk. 5 Stjärnor till honom! Men boken i sig är ingenting jag direkt kan rekommendera!

Per-Anders Tornås

2014-02-19

Inte lika bra som tidigare böcker

Theresa Gyllander

2014-02-17

Nä, den orkar jag inte läsa färdigt. Inte min typ av bok alls.

Anna Nyman

2014-02-02

Svag trea.Historien är lite för omständlig, men framför allt känner jag inte igen Bäckström längre.

Maria T

2014-01-21

Brottet i boken som grundhistoria är bra, men karaktärerna är likartade. Speciellt la jag märke till (läs: störde mig på) att de olika karaktärerna använde samma uttryck. Sen har vi ju Supersalamin....
Evert Bäckström - en sann antihjälte.

Kerstin Hellgren

2014-01-06

Inte i min smak. För mycket ovidkommande!

Mathilda Flood

2013-12-26

Första GW boken för min del. Inte jätteimponerad, men han lyckades ju göra mig irriterad på karaktärerna iaf..

Jan Svensson

2013-11-21

Rolig, men tar precis som "Linda, som i Linda mordet" slut lite hastigt och platt. Efter över 600 sidor borde slutet kunna bli bättre. Men väldigt underhållande läsning.

Glada Gunvor

2013-11-16

En fantastisk bok. Mycket välskriven av G.W. Både intressant och humoristisk. Uppläsaren Peder Falk är helt perfekt. Både tydlig och lagom snabb. Jag ger boken och uppläsaren en 5:a i betyg.

Ewa Liljeroth

2013-11-11

Inte så dum men inte så spännande och den kändes lång. Ganska underhållande efter ett tag. Tycker GW ska skriva mer åt det politiska hållet som han gjorde förr. Varför inte en ny Palmethriller?

Christer Fasth

2013-10-23

Efter 200 sidors läsning funderar jag på att lägga boken åt sidan. Det händer inget, utom ett mord förstås. Men skam den som ger sig. De följande 400 sidorna är fantastiska. En riktig skröna. Jag lyssnade på Leif GW på årets Bokmässa. Han medgav att boken blev för lång. Ja - men det gjorde inget.

Jan Banan

2013-10-22

Smart och väl genomtänkt berättelse kryddad med Evert Bäckströms alla sedan tidigare kända manér. Tycker nog att detta är GWs bästa bok hittills.

Björn Math

2013-10-21

Så här ska det se ut. Har skrattat gott mest hela tiden. Bra intrig, bra vändningar.
Hoppas På fler böcker med Bäckström.

Rejkelie T

2013-10-20

(En svag 3:a)

Den här boken skiljer sig från föregående böcker där Kommisarie Bäckström endast varit en sidekick. Här tar kommisarien steget fullt ut och blir bokens huvudperson. Däri ligger också bokens största problem.

Som läsare får vi stifta bekantskap med Bäckströms själsliv som med en heliumfylld självbild och fullsändigt förakt för alla andra människor (och en kvinnosyn som hör hemma för i tidernas begynnelse) blir väldigt endimensionell. Boken är på sina håll rolig och underhållande men i längden blir det tröttsamt att läsa om ”supersalamins” äventyr. LG använder Bäckströms namn på sin favoritkroppsdel så många gånger i boken att det blir lite parodiskt och får läsaren att nästan börja föra bok över antalet (och man kan inte undgå att undra hur professorns eget själsliv ser ut)

Karaktären Bäckström är alltför en-dimensionell för att på egen hand
bära upp en hel historia. Det blir en karikatyr som känns serieartad
och hela historien är svår att verkligen engagera sig. De karaktärer som LG målat upp i tidigare böcker passerar endast förbi som bi-roller vilket är synd. En tätare interaktion mellan dessa och Bäckström hade skapat en bättre och mer intressant dynamik. Boken är helt utan den i tidigare böcker lätt dolda samhälls- och myndighetskritik, det blir bara en beskrivning av en lat och inkompetent tjänsteman. Vilket kanske är en kritk i sig!

Genom sin ofattbara inkompetens så snubblar också Bäckström bokstavligen på sanningen gång på gång så att man till slut (till sin egen irritation) inte kan undgå att börja fatta viss sympati för denna i grunden vedervärdiga människa och samtidigt undra hur många riktiga Bäckströmmar det finns inom den svenska myndigheten.

Historien är enkelt och rakt berättad, några större litterära ambitioner har inte författaren haft – och det ska han ha heder av! Detta är en enkel historia med tyvärr vissa lite för långa transportsträckor in i det ryska hovlivet som författaren uppenbart finner nöje i att beskriva. Historien puttrar på utan stora toppar eller försök att bygga upp en riktig förväntan. Det här är en bok som är lätta att lägga ifrån sig.

Jag får känslan av att den är skriven av slentrian och upplösning blir mer som blöt tändstiska som till slut fattar eld efter många försök och lika snabbt slockar igen. Tveksamt om några av de stora förlagen ens skulle vågat sig på att ge ut boken om det varit en okänd författare. Med LGs namn kommer dock boken utan tvekan att sälja (begränsade litterära kvaliteter till trots)

Tyvärr ger detta sammantaget att detta är en av de svagare romanerna av polisprofessorn och är en tillredning som kokar soppa på en spik med bara lite salt som kryddning. Hoppas vi slipper dylika upprepningar i fortsättningen.

Kristina Wiklundh

2013-10-19

Brukar gilla GW men den här boken är så seg så seg. Gubbig faktiskt

Kenneth Olausson

2013-10-02

När man läser hans senaste bok Den sanna historien om Pinocchios näsa är det ganska tydligt att hans författarskap skulle må bra av om han kunde styra in på lite nya vägar. Boken är inte alls dålig, men GW verkar här lite inlåst i deckarformen och framförallt till sin gamle kämpe Evert Bäckströms manér. Det blir, i en jämförelse med hans senaste böcker, samma sak en gång till. Men alltså bra. Intressant story. Sammanhängande. Ganska trovärdigt. Rapp. Riktigt kul ibland. Lite gliringar till personer jag tycker mig känna igen. Och en liten krok i slutet. Men snälle, rare, söte GW - inte en till av samma nästa gång.