Den rosa nallebjörnen

" Vid dörren möts vi av en vakt som släpper in oss och leder oss till vår våning via hissen. I hissen får jag syn på en liten flicka i spegeln. Ansiktet är blekt, det svarta håret är rufsigt och klänningen har blivit smutsig av att ha suttit på vägkanten. Ögonen är så sorgsna. Jag ser inte ett barn titta tillbaka från spegeln, det är en bruten själ som stirrar på mig. Det sticker till lite när jag ser tjejen i spegeln. Hon är så svag, så liten. Hon är ledsen, ögonen vädjar om att få hjälp. Jag ser hur hon vill fly långt härifrån.Runtomkring i spegeln syns flickans föräldrar, bröder och en vänlig själ som sträckt ut en hand. Ändå är hon hopplös, ensam och övergiven. Det är som om ingen annan är där och hon försöker hitta hem. Det gör ont att stå kvar, jag vill omfamna den här sorgsna människan som bär på så mycket sorg. " Den rosa nallebjörnen är Lea Bamroats gripande debutroman....

Hanna H

Boken skildrar författarens egna historia, om att vara en 8 årig liten flicka som börjar sin flykt till ett nytt liv tillsammans med sina föräldrar och sina två bröder, en flykt som kommer att forma denna familj för all framtid.
Författaren har verkligen skrivtalang och kan med sitt skrivsätt förmedla alla sorters känslor så att det berör, mitt hjärta vrids åt flera gånger och jag vill ta alla utsatta människor under mina vingar.

Vi får följa åttaåriga Lea och hennes familj när de abrupt tvingas lämna sitt trygga hem. De får bara med sig det allra nödvändigaste och måste ge sig ut på en livsfarlig flykt mot en osäker framtid och destination. Hennes berättelse ger en gripande och sorglig inblick i hur det är att vara flykting. Förfärliga omständigheter som är svåra att föreställa sig. Krig, våld, död, skräck, fattigdom och svält. Ingen människa ska behöva uppleva det. Ändå sker det hela tiden runt om i vår värld.
Boken är baserad på de dagböcker och brev som hon skrev under de två åren hon tillsammans med sin familj befann sig på flykt över de kurdiska bergen. Den är välskriven, gripande, sorglig och emellanåt även filosofisk.
Jag berörs starkt av Leas berättelse och har nära till tårar vid flera tillfällen. Jag kommer på mig själv med att hela tiden fundera över hur bortskämda vi här i Sverige är. Vi har under hundratals år varit förskonade från krig, och aldrig ens behövt fundera över att fly för våra liv. Vi kan bara fantisera om hur det skulle kännas. Lea och tusentals andra människor i vår värld har tvingats uppleva detta! Alla borde läsa Leas bok.

"En ny morgon har grytt och vi har fått njuta av en ny soluppgång i varandras sällskap. "

"Den rosa nallebjörnen" är en hjärtskärande och vacker bok som träffar på djupet.

Vi får följa författare Lea Awring Bamroats barndom på ett nära och känslosamt sätt som inte lämnar ett enda öga torrt. Från att gå från en säker tillvaro med sina föräldrar och sina två bröder, rycks Lea och hennes familj upp med rötterna och tvingas fly från sitt hem och det liv de känner till.

Krig, smärta, saknad, sorg, rädsla, hopp, tro och kärlek spelar stor roll under berättelsens gång då Awring Bamroat öppnar upp sig för läsaren och visar oss hur två år på flykt ser ut. Man får ta del av rädslan hon kände, samt de metoder hon tog till för att kunna handskas med det faktum att hon inte kunde göra något åt situationen hon var i. Vi får även ta del av det hoppet Lea och familjen håller sig fast vid och deras kärlek till varandra som finns där genom vått och torrt.

"Den rosa nallebjörnen" visar hur viktigt det är att vara tacksam och inte ta allt för givet. Att människor kan vara så grymma och känslokalla väcker stora känslor, hur kan man vilja göra någon annan så illa?

Jag kan inte med ord beskriva hur viktig denna boken är. Denna boken håller otroligt stor vikt och den borde läsas av alla . De som har gått igenom liknande händelser har här en utsträckt hand som visar att de inte är ensamma medan de som har haft turen att inte behöva fly kan finna information samt få en större förståelse för vilka hemskheter som sker runt om i världen.

Ingen ska behöva fly från sitt hem och ingen ska behöva känna sig rädd.

Tack underbara Lea Awring Bamroat för att jag fick läsa din bok, den kommer för alltid ha en plats hos mig.

⭐️ "Den rosa nallebjörnen" får av mig 5/5 stjärnor!

Den rosa nallebjörnen är en självbiografisk bok som baseras på Leas dagböcker och brev från när familjen tvingades på flykt ifrån sitt hem och sin trygghet. Det är helt fruktansvärt att läsa om deras flykt, samtidigt som den ger ett gott hopp inför deras framtid som sen startar där boken slutar. Även om det förmodligen finns en hel del historier kvar fram tills det att familjen känner att de är på en trygg hemmaplats igen.
Det är en hemsk bok och samtidigt väldigt fint skriven. Mammahjärtat blöder och jag önskar så att ingen skulle behöva uppleva detta.

Elisabeth Berglöf

2019-06-03

Tack Lea och @awringbooks för att du gav mig möjligheten att läsa din skildring på hur det är att vara på flykt från sin trygghet i Iran, från allt man har och från alla man känner, och från den lilla rosa nallebjörnen.

Din fantastiska berättelse berör mig på djupet och du ger mig som läsare en obeskrivlig insikt på HUR det faktiskt kan vara att vara på flykt.
Du fängslar mig med dina beskrivningar på hur din familj under lång tid fått lida, känna skräck och dödsångest men även en del goda minnen, då ni träffat en del goda människor under er strävan att få finna ro och frid.
Sammanfattning: Bok som berör och upprör, som jag gråter till när jag läser men som jag inte kan lägga ifrån mig. Välskriven debutroman som alla borde läsa för att få förståelse för hur livet kan vara när man är på flykt.
Läs gärna mer om boken på bloggen, länk i bion 🙏

Igår kväll satt jag uppe (lite för länge egentligen) och läste ut Den rosa nallebjörnen. 🐻
Boken handlar om den 8-åriga flickan i en kurdisk familj, som med knappa förberedelser flyr från Iran. En på många sätt farlig och skrämmande resa.
Det är omöjligt att inte bli berörd när man läser denna. En bok som alla borde läsa för att förstå hur det är att ge upp allt och resa mot en okänd framtid. Framför allt borde den läsas av de som tror att folk flyr till Sverige för att "få bidrag/fixa tänderna/få gratis glasögon" osv.
Mitt betyg blir 💙💙💙💙 av 5.

ACS Bokhylla

2019-05-13

Jag grät mig igenom denna bok. Satt på ett flygplan påväg hem och snoret rann. Rödgråten gick jag igenom tullen. Det var en bok som verkligen grep tag i mig. Ingen ska behöva gå igenom vad Lea och hennes familj gick igenom. Det är en lättläst, välskriven bok som också är lite filosofisk emellanåt.

bok_ann

2019-05-05

"Den rosa nallebjörnen" av Lea Awring Bamroat

Det här är en sann berättelse om när en åttaårig liten flicka tillsammans med sin familj ger sig iväg på flykt under fasansfulla omständigheter. De lämnar sitt trygga hem och alla sina ägodelar och kvar blir också flickans rosa nallebjörn.

En liten flicka som under flykten tappar bort sin barnasjäl och får uppleva saker som ett barn aldrig borde behöva göra, det är så smärtsamt att läsa.
Den smärta föräldrarna måste känt när de utsatte sina barn för så ofattbara faror i kampen om ett tryggare liv, det går inte ens att föreställa sig.

Känslorna har överöst mig när jag har läst. Det är så ofattbart att någon ska behöva utstå något sådant som Lea och hennes familj har gått igenom. Jag har fortfarande inte kunnat ta in allt, det är nog omöjligt att göra. Nu önskar jag att alla kunde läsa den här boken för att åtminstone få en liten inblick i hur det är att leva ett liv på flykt.

"Det är äkta styrka; att våga gå sin egen väg utan att bry sig om de begränsningar som sätts baserat på ens kön eller något annat."

Jag rekommenderar den varmt! 5/5🌟

Sandra Bengtsson

2019-04-03

Jag sträckläste boken och grät mig igenom hela historian. Vilket öde för ett litet barn

Fängslande, omskakande och gripande!