Den rosa nallebjörnen

Den rosa nallebjörnen skildrar hur ett barn upplever den trauma som inträffar när familjen tvingas lämna sitt hem för att fly mot en okänd destination. Boken är skriven ur ett barns perspektiv på ett unikt sätt och med filosofiska inslag.Läs den sanna historian om hur ett litet barn kämpar för att få behålla hoppet i en mörk värld.Tack så mycket Lea Awring Bamroat för recensionsexemplar av din bok!Det är lätt att tro att barn inte förstår lika mycket som vuxna, eller att deras upplevelser suddas ut med tiden. Tyvärr är sanningen snarare att upplevelserna vi drabbas av som barn - goda såväl som tråkiga - stannar hos oss och formar oss livet ut. I Den Rosa Nallebjörnen får vi följa Lea som barn och hennes familjs kamp för att fly. Genom träffsäkra meningsuppbyggnader, hoppfullhet såväl som hopplöshet och fruktansvärda händelser som var hennes familjs vardag är denna lilla pärla på knappt 200...

Sarasbokhyllor

2020-01-01

Lea berättar om tiden på flykt. Hon är åtta år gammal när hon tvingas lämna sitt hem med sina föräldrar och storebröder. I början förstår hon inte vart de ska och varför men verkligheten hinner snart ifatt henne. De flyr först i bil och sedan till häst och till fots. De upplever hetta och kyla. De undkommer döden med nöd och näppe vid flera tillfällen. De träffar onda människor och en massa goda människor.
Historien i sig är nog för att få mig på fall men språket är också helt underbart. 📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖
Hade jag inte vetat att historien har ett bra slut hade det varit svårt att orka ta sig igenom den här. Mitt mammahjärta blöder när jag tänker på allt Lea och hennes familj får utstå. Jag tänker på hur ofta jag oroar mig för min åttaåriga flicka och hennes storebror trots att oron ofta är obefogad. Jag oroar mig för saker som inte ens har hänt. Jag kan inte föreställa mig hur Leas föräldrar hade det. 📖
Titeln är vacker. Leas rosa nallebjörn blir kvar i hemmet när de flyr och hon funderar ofta över hur den har det. Trots att jag hunnit flytta en del finns mina gosedjur kvar eftersom mina flyttar varit planerade och inte på flykt från något. De ligger dock nerpackade i en låda i källaren så de fick inte vara med på bild. 📖
Jag hoppas att den här boken når ut till många läsare, framförallt de som inte förstår varför människor tvingas fly från sina länder och hur en flykt kan påverka en. Vilken enorm risk flykten innebär men att man är beredd att göra den för chansen till ett bättre liv för sin familj. En risk jag tror att de flesta av oss skulle ta om det gällde oss och våra barn. @sarasbokhyllor

Evas Bokhylla

2019-10-20

En spännande, men framför allt hemsk berättelse. Fick påminna mig flera gånger om att den är verklig, då vissa händelser var så absurda.
Att följa en flyendes resa är något alla borde göra för att få kunskap om hur vissa människor har det i världen. Det blir en helt annan grej att t.ex. läsa om hela resan, jämfört med de korta snuttarna som man får se på reklam.
Man får ett helt annat perspektiv på det, även om man inte kan sätta sig in i situationen helt och hållet.
Jag beundrar också Lea Awring Bamroat för att hon plockat fram minnen och skrivit om dem. Kan bara föreställa mig en viss grad hur många obehagliga minnen som än idag dyker upp oväntat.

Eftersom perspektivet är så som Bamroat upplevde de två åren i sitt liv kan jag inte direkt påpeka handlingen. Med det menar jag att om detta varit en fiktiv berättelse hade jag kanske skrivit något i stil med, "djupare karaktärer, mer miljöbeskrivningar" etc. för att komma djupare. Men så var ju detta ingen fiktiv berättelse. Det som berättas är vad Lea själv såg, kände och uppfattade, och det gör berättelsen trovärdig i sig. Även om min hjärna hade svårt att greppa den verkligheten, som jag skrev tidigare.
Däremot tror jag att berättelsen hade nått ännu längre om hela boken var skriven i dåtid. Hoppandet mellan dåtid och nutid kunde ibland bli rörigt.

Att få följa en flickas tankar och känslor när hon får vara med om otäcka och livsförändrande händelser, blandat med stundvis glädje, är både rått och nyttigt. Det är som att få verkligheten slängd i ansiktet, vilket ibland kan behövas!
Den rosa nallebjörnen är baserad på de brev och dagböcker som Lea skrev under tiden på flykt, vilket gör att man inte kommer närmare verkligheten, såvida man inte är på plats och upplever det själv. Och det skulle jag inte önska ens min värsta fiende.
Ångesten över att inte veta om man kommer överleva nästkommande dag, antingen på grund av svält eller risken att bli ihjälskjuten, är stark och förmedlas på ett kraftfullt sätt.

Jag tycker att detta är en bok som alla borde läsa, den är såpass viktig! Den berör en på djupet och man får en tankeställare om hur livet kan se så olika ut från person till person. Jag tror också att man kan finna styrka i boken om man själv har det svårt, även om det inte alls handlar om samma sak. Något i stil med, "kan hon klara sig igenom två år av rent helvete (som jag uppfattade det) så kan jag ta mig igenom mitt".

Ninas bokhylla

2019-10-16

”Den rosa nallebjörnen” skriven av Lea Awring Bamroat berör!
Vi får följa Lea och hennes familj på deras flykt undan krig i Mellanöstern. På deras resa över de kurdiska bergen möts de av svårigheter som inget barn någonsin skall behöva uppleva.
Lea var bara åtta år när hon och familjen startade sin flykt mot okänt mål. Hon var en liten flicka som hemma tyckte om att leka med sin rosa teddybjörn, tyckte om att leka skolan, älskade sin mammas mat, såg upp till sin pappa och busade med sina bröder.
Istället för att fortsätta att leva tryggt och säkert i sitt hem, tvingades familjen ut på sin resa som kom att vara i två års tid. Under denna tid, kom Lea och hennes familj i kontakt med bland annat livsfara, våld, fattigdom och osäkerhet. Det enda de egentligen visste var att de var tvungna att lämna alla sina tillhörigheter och fly.
De flydde från något, men vad flydde de till? Osäkerheten kantade deras väg!
Lea fick som åttaåring, se sina bröder bli beskjutna, se föräldrarnas vänner bli skjutna till döds, människor bli misshandlade och hus plundrade.
INGET barn ska behöva uppleva det Lea och hennes bröder har upplevt!
Det gör ont i mitt hjärta att läsa om Leas resa!
Jag vill dock läsa en fortsättning. Hur gick det för familjen när de till slut nådde slutdestinationen. Även om de nu förhoppningsvis slapp oroa sig för våld, övergrepp, sjukdomar, brist på mat osv, förstår jag att det dök upp andra problem.
Jag hoppas att vi som läser Den rosa nallebjörnen får läsa en fortsättning! 💖
Boken berör på djupen!

Boktanten .

2019-10-08

Den osminkade sanningen om en familjs flykt från krig och förtryck.
Jag hänger i luften utan livlina. I fallet slår jag i huvudet och nacken dras nedåt. Stressad svingar jag med armarna så armbåge och armar dras längs de vassa stenarna. Medan jag faller ser jag blod från min kropp på bergets sida.Plötsligt känner jag ett hårt grepp om min nacke, håret hålls fast med tröjan. När jag darrande tittar upp ser jag pappa hålla min nacke i ett hårt grepp. Han har högerhanden på mig och använder den vänstra för att hålla i en sten på berget. Han har fallit av hästen tillsammans med mig. Vi måste ha hamnat flera meter ner från stigen på bergssidan för man kan skymta vår häst långt ovanför oss. Pappa lyckades få tag i mig genom att låta sig själv falla änn längre ner, och slutligen greppa min nacke.
♦️
Vi får följa Lea, 8 år, och hennes familj på flykt undan krig och förtryck. De tvingas ta sig över de kurdiska bergen in i Irak. Till sin hjälp har de tre opålitliga guider som försöker stjäla deras få tillhörigheter.
♦️
Detta är en bok som berör. Det är svårt att förstå att det är så här vardagen ser ut för många människor. Ingen ska behöva uppleva detta, speciellt inte barn. Författaren skriver väldigt ärligt och osminkat och jag gillar blandningen av händelser och tankar. Jag hoppas att det kommer en fortsättning om hur det är att bo i Sverige, hur man tar sig igenom ett trauma som detta.

Emmie Tiberg

2019-09-24

När jag sitter som fastklistrad vid en bok hela dagen och även läser ut boken under denna tidsperioden, då är det en bra bok!
Tårarna har runnit nerför kinderna regelbundet sen jag började läsa din historia, först på grund av sorg och senare på grund av lycka. Alla borde läsa denna bok då man får ett helt nytt perspektiv på hur krig påverkar familjer och många kan kanske då hålla sig från att bilda ogrundliga fördomar.
Det faktum att du har gått igenom detta, som barn dessutom, värker i hjärtat, ingen förtjänar att gå igenom det krig medför. Samtidigt håller jag med om att allt händer av en anledning och att hopp är en extremt viktig faktor.
Otroligt bra och viktig bok, rekommenderar till varenda människa som läser detta!

Linda Tiberg

2019-09-24

TACK @awring.books för att jag fick läsa just Din historia. 💞 Många tårar har fällts när jag har följt Lea och hennes familj under flykten från deras hem. Flera gånger har jag varit tvungen att lägga ifrån mig boken, så otroligt tung.
Jag har aldrig behövt fly och kan inte helt förstå det ni gått igenom, men genom denna bok fick man mer förståelse. Så ont i hjärtat, så ont i själen.
Det gör mig ont Lea att ni en gång var tvungna att lämna allt och genomlida detta. 💞 Mycket kärlek och kramar till Dig och Din familj. 💞
Fick du din kamera? 😍

Jag rekommenderar verkligen denna bok 🍁🍁🍁🍁🍁/5

Anna Nymark

2019-09-16

Den rosa nallebjörnen av Lea Awring Bamroat är Leas egna berättelse om hennes och familjens flykt från mellanöstern som efter två år (!!) slutade i Sverige. Historien är skriven i kronologisk ordning, där första kapitlet handlar om en bilresa som då 8-åriga Lea trodde skulle bli en kul utflykt... Boken har korta lättlästa kapitel som beskriver flykten ur barnets perspektiv. Det är en otroligt stark berättelse som visar hur ett barn kan uppfatta olika situationer och tvingas bli stor alldeles för tidigt. När jag läser boken känns det som mitt hjärta ska gå sönder av allt det hemska som beskrivs, samtidigt som den lilla Lea ger hopp genom sitt mod och sin övertygelse att det ska gå! Beskrivningarna av kärleken inom familjen är otroligt starka och bekräftar det som Lea tänker som barn, att vi alla är människor. Lea, ett stort tack för att jag fick läsa boken, för att du har kunnat sätta ord på dina/era upplevelser och så ärligt berätta om helvetet ni gick igenom för att överleva. Tack för att du ger barnet på flykt en röst!

Jennifer Johansson

2019-09-14

Tack så mycket Lea Awring Bamroat för recensionsexemplar av din bok!

"Det är lätt att tro att barn inte förstår lika mycket som vuxna, eller att deras upplevelser suddas ut med tiden. Tyvärr är sanningen snarare att upplevelserna vi drabbas av som barn - goda såväl som tråkiga - stannar hos oss och formar oss livet ut."

I Den Rosa Nallebjörnen får vi följa Lea som barn och hennes familjs kamp för att fly. Genom träffsäkra meningsuppbyggnader, hoppfullhet såväl som hopplöshet och fruktansvärda händelser som var hennes familjs vardag är denna lilla pärla på knappt 200 sidor en bok som verkligen träffar rakt i hjärtat. Den är tankeväckande, kraftfull och hjärtskärande.

Lea Awring Bamroat har en förmåga i sitt skrivande att få en att känna som personerna i boken, uppleva händelserna tillsammans med dem och medryckande så du inte kan lägga ifrån dig boken. Jag hoppas hoppas att hon fortsätter skriva böcker och att jag får möjlighet att läsa dem, för jag tror att en ny författarstjärna är här.

Bokläsaren

2019-08-12

Boken skildrar författarens egna historia, om att vara en 8 årig liten flicka som börjar sin flykt till ett nytt liv tillsammans med sina föräldrar och sina två bröder, en flykt som kommer att forma denna familj för all framtid.
Författaren har verkligen skrivtalang och kan med sitt skrivsätt förmedla alla sorters känslor så att det berör, mitt hjärta vrids åt flera gånger och jag vill ta alla utsatta människor under mina vingar.

Andie Lindskog

2019-08-10

Vi får följa åttaåriga Lea och hennes familj när de abrupt tvingas lämna sitt trygga hem. De får bara med sig det allra nödvändigaste och måste ge sig ut på en livsfarlig flykt mot en osäker framtid och destination. Hennes berättelse ger en gripande och sorglig inblick i hur det är att vara flykting. Förfärliga omständigheter som är svåra att föreställa sig. Krig, våld, död, skräck, fattigdom och svält. Ingen människa ska behöva uppleva det. Ändå sker det hela tiden runt om i vår värld.
Boken är baserad på de dagböcker och brev som hon skrev under de två åren hon tillsammans med sin familj befann sig på flykt över de kurdiska bergen. Den är välskriven, gripande, sorglig och emellanåt även filosofisk.
Jag berörs starkt av Leas berättelse och har nära till tårar vid flera tillfällen. Jag kommer på mig själv med att hela tiden fundera över hur bortskämda vi här i Sverige är. Vi har under hundratals år varit förskonade från krig, och aldrig ens behövt fundera över att fly för våra liv. Vi kan bara fantisera om hur det skulle kännas. Lea och tusentals andra människor i vår värld har tvingats uppleva detta! Alla borde läsa Leas bok.

sannareads

2019-07-19

"En ny morgon har grytt och vi har fått njuta av en ny soluppgång i varandras sällskap. "

"Den rosa nallebjörnen" är en hjärtskärande och vacker bok som träffar på djupet.

Vi får följa författare Lea Awring Bamroats barndom på ett nära och känslosamt sätt som inte lämnar ett enda öga torrt. Från att gå från en säker tillvaro med sina föräldrar och sina två bröder, rycks Lea och hennes familj upp med rötterna och tvingas fly från sitt hem och det liv de känner till.

Krig, smärta, saknad, sorg, rädsla, hopp, tro och kärlek spelar stor roll under berättelsens gång då Awring Bamroat öppnar upp sig för läsaren och visar oss hur två år på flykt ser ut. Man får ta del av rädslan hon kände, samt de metoder hon tog till för att kunna handskas med det faktum att hon inte kunde göra något åt situationen hon var i. Vi får även ta del av det hoppet Lea och familjen håller sig fast vid och deras kärlek till varandra som finns där genom vått och torrt.

"Den rosa nallebjörnen" visar hur viktigt det är att vara tacksam och inte ta allt för givet. Att människor kan vara så grymma och känslokalla väcker stora känslor, hur kan man vilja göra någon annan så illa?

Jag kan inte med ord beskriva hur viktig denna boken är. Denna boken håller otroligt stor vikt och den borde läsas av alla . De som har gått igenom liknande händelser har här en utsträckt hand som visar att de inte är ensamma medan de som har haft turen att inte behöva fly kan finna information samt få en större förståelse för vilka hemskheter som sker runt om i världen.

Ingen ska behöva fly från sitt hem och ingen ska behöva känna sig rädd.

Tack underbara Lea Awring Bamroat för att jag fick läsa din bok, den kommer för alltid ha en plats hos mig.

⭐️ "Den rosa nallebjörnen" får av mig 5/5 stjärnor!

Therese's Boklåda

2019-07-01

Den rosa nallebjörnen är en självbiografisk bok som baseras på Leas dagböcker och brev från när familjen tvingades på flykt ifrån sitt hem och sin trygghet. Det är helt fruktansvärt att läsa om deras flykt, samtidigt som den ger ett gott hopp inför deras framtid som sen startar där boken slutar. Även om det förmodligen finns en hel del historier kvar fram tills det att familjen känner att de är på en trygg hemmaplats igen.
Det är en hemsk bok och samtidigt väldigt fint skriven. Mammahjärtat blöder och jag önskar så att ingen skulle behöva uppleva detta.

Bettan_bokprataren

2019-06-03

Tack Lea och @awringbooks för att du gav mig möjligheten att läsa din skildring på hur det är att vara på flykt från sin trygghet i Iran, från allt man har och från alla man känner, och från den lilla rosa nallebjörnen.

Din fantastiska berättelse berör mig på djupet och du ger mig som läsare en obeskrivlig insikt på HUR det faktiskt kan vara att vara på flykt.
Du fängslar mig med dina beskrivningar på hur din familj under lång tid fått lida, känna skräck och dödsångest men även en del goda minnen, då ni träffat en del goda människor under er strävan att få finna ro och frid.
Sammanfattning: Bok som berör och upprör, som jag gråter till när jag läser men som jag inte kan lägga ifrån mig. Välskriven debutroman som alla borde läsa för att få förståelse för hur livet kan vara när man är på flykt.
Läs gärna mer om boken på bloggen, länk i bion 🙏

Igår kväll satt jag uppe (lite för länge egentligen) och läste ut Den rosa nallebjörnen. 🐻
Boken handlar om den 8-åriga flickan i en kurdisk familj, som med knappa förberedelser flyr från Iran. En på många sätt farlig och skrämmande resa.
Det är omöjligt att inte bli berörd när man läser denna. En bok som alla borde läsa för att förstå hur det är att ge upp allt och resa mot en okänd framtid. Framför allt borde den läsas av de som tror att folk flyr till Sverige för att "få bidrag/fixa tänderna/få gratis glasögon" osv.
Mitt betyg blir 💙💙💙💙 av 5.

ACS Bokhylla

2019-05-13

Jag grät mig igenom denna bok. Satt på ett flygplan påväg hem och snoret rann. Rödgråten gick jag igenom tullen. Det var en bok som verkligen grep tag i mig. Ingen ska behöva gå igenom vad Lea och hennes familj gick igenom. Det är en lättläst, välskriven bok som också är lite filosofisk emellanåt.

bok_ann

2019-05-05

"Den rosa nallebjörnen" av Lea Awring Bamroat

Det här är en sann berättelse om när en åttaårig liten flicka tillsammans med sin familj ger sig iväg på flykt under fasansfulla omständigheter. De lämnar sitt trygga hem och alla sina ägodelar och kvar blir också flickans rosa nallebjörn.

En liten flicka som under flykten tappar bort sin barnasjäl och får uppleva saker som ett barn aldrig borde behöva göra, det är så smärtsamt att läsa.
Den smärta föräldrarna måste känt när de utsatte sina barn för så ofattbara faror i kampen om ett tryggare liv, det går inte ens att föreställa sig.

Känslorna har överöst mig när jag har läst. Det är så ofattbart att någon ska behöva utstå något sådant som Lea och hennes familj har gått igenom. Jag har fortfarande inte kunnat ta in allt, det är nog omöjligt att göra. Nu önskar jag att alla kunde läsa den här boken för att åtminstone få en liten inblick i hur det är att leva ett liv på flykt.

"Det är äkta styrka; att våga gå sin egen väg utan att bry sig om de begränsningar som sätts baserat på ens kön eller något annat."

Jag rekommenderar den varmt! 5/5🌟

Sandra Bengtsson

2019-04-03

Jag sträckläste boken och grät mig igenom hela historian. Vilket öde för ett litet barn

Fängslande, omskakande och gripande!