Den rosa nallebjörnen

" Vid dörren möts vi av en vakt som släpper in oss och leder oss till vår våning via hissen. I hissen får jag syn på en liten flicka i spegeln. Ansiktet är blekt, det svarta håret är rufsigt och klänningen har blivit smutsig av att ha suttit på vägkanten. Ögonen är så sorgsna. Jag ser inte ett barn titta tillbaka från spegeln, det är en bruten själ som stirrar på mig. Det sticker till lite när jag ser tjejen i spegeln. Hon är så svag, så liten. Hon är ledsen, ögonen vädjar om att få hjälp. Jag ser hur hon vill fly långt härifrån.Runtomkring i spegeln syns flickans föräldrar, bröder och en vänlig själ som sträckt ut en hand. Ändå är hon hopplös, ensam och övergiven. Det är som om ingen annan är där och hon försöker hitta hem. Det gör ont att stå kvar, jag vill omfamna den här sorgsna människan som bär på så mycket sorg. " Den rosa nallebjörnen är Lea Bamroats gripande debutroman....

Igår kväll satt jag uppe (lite för länge egentligen) och läste ut Den rosa nallebjörnen. 🐻
Boken handlar om den 8-åriga flickan i en kurdisk familj, som med knappa förberedelser flyr från Iran. En på många sätt farlig och skrämmande resa.
Det är omöjligt att inte bli berörd när man läser denna. En bok som alla borde läsa för att förstå hur det är att ge upp allt och resa mot en okänd framtid. Framför allt borde den läsas av de som tror att folk flyr till Sverige för att "få bidrag/fixa tänderna/få gratis glasögon" osv.
Mitt betyg blir 💙💙💙💙 av 5.

Jag grät mig igenom denna bok. Satt på ett flygplan påväg hem och snoret rann. Rödgråten gick jag igenom tullen. Det var en bok som verkligen grep tag i mig. Ingen ska behöva gå igenom vad Lea och hennes familj gick igenom. Det är en lättläst, välskriven bok som också är lite filosofisk emellanåt.

bok_ann

"Den rosa nallebjörnen" av Lea Awring Bamroat

Det här är en sann berättelse om när en åttaårig liten flicka tillsammans med sin familj ger sig iväg på flykt under fasansfulla omständigheter. De lämnar sitt trygga hem och alla sina ägodelar och kvar blir också flickans rosa nallebjörn.

En liten flicka som under flykten tappar bort sin barnasjäl och får uppleva saker som ett barn aldrig borde behöva göra, det är så smärtsamt att läsa.
Den smärta föräldrarna måste känt när de utsatte sina barn för så ofattbara faror i kampen om ett tryggare liv, det går inte ens att föreställa sig.

Känslorna har överöst mig när jag har läst. Det är så ofattbart att någon ska behöva utstå något sådant som Lea och hennes familj har gått igenom. Jag har fortfarande inte kunnat ta in allt, det är nog omöjligt att göra. Nu önskar jag att alla kunde läsa den här boken för att åtminstone få en liten inblick i hur det är att leva ett liv på flykt.

"Det är äkta styrka; att våga gå sin egen väg utan att bry sig om de begränsningar som sätts baserat på ens kön eller något annat."

Jag rekommenderar den varmt! 5/5🌟

Jag sträckläste boken och grät mig igenom hela historian. Vilket öde för ett litet barn

Fängslande, omskakande och gripande!