Den röda grevinnan

Hirdman, Yvonne

| 1905

Nominerad till årets bästa ljudbok 2010 av Iris!Innehåller 15 Cd-skivor samt en Mp3."Min mamma är grevinna, sa jag i det snoriga Hökarängen, till de inflyttade ljushåriga ungarna från Norrlands skogar. Inte undra på att de gav sig på mig.Men hon var faktiskt grevinna, min mor. Fru Charlotte Hirdman hade ett hemligt, kringflackande liv bakom sig innan hon blev vår »utländska« mamma i Hökarängen.Länge visste jag inte mycket mer. Och så dog hon, hux flux innan hon kunde få bli människa för en, en människa man ville veta mer om.Min mor föddes i efterskalvet av den första ryska revolutionen i Estland, då Tsarryssland. Familjen flyttade till Österrike-Ungerns allra östligaste gränstrakter, där hon levde sin barndom under det första världskriget, med östfronten hotande nära. Hon gifte sig med en urfattig baltisk greve, Alexander Stenbock-Fermor och levde det vilda livet i Berlin under de sista åren...

Claes Svedlindh

2022-03-28

En fascinerande berättelse om en mor som samtidigt är en intressant beskrivning av människor mitt i Europa under de dramatiska decennierna före och under andra världskriget. Tyvärr tappar nog ljudboken lite av de sammanhang som uppstår med tillgången på de foton som finns i den tryckta boken - inser att jag missat en hel del av att bara lyssna. Dock fint inläst av författaren.

Elin O

2012-09-26

En helt fantastisk skildring av aningslösa människors sökande i ett aningslöst Europa. Och hur naiva är VI, NU?

Malin Strömberg

2012-09-17

Vilken historia! Vilken människa. Vilken ypperlig beskrivning av Europa.

Jag är tydligen inne i biografiåldern. Den här boken är mycket intressant, att ta del av Europas 1900-talshistoria och den röda grevinnans alla turer genom densamma. Och nu när våra kulturskribenter (kommunister och sossar) i DN träter om Stalin så satt Hirdmans bok bra. På tur att läsa står nu Simon Sebag Montefiores biografi över Stalin - jag måste förkovra mig för att hänga med i debatten. Men innan jag tar mig an denna tegelsten ska jag sticka emellan med Cora Sandels (ni vet hon med böckerna om Alberte) roman "Kranes konditori" från 1945.

Klinga

2012-01-30

Hade höga förväntningar, men famlade mellan en tvåa och en trea. Augustpriset förvånar mig. Texten är så skissartad. Jag får svårt att greppa någon i boken och kanske var källmaterialet för magert för den här längden? Det blir okoncentrerat och alltför många återvändsgränder som bara blivit till en möjlig tråd i brist på fakta. Men något i berättelsen tilltalar mig ändå. Att läsa om dessa intellektuella nomader i Europa på 30-talet är ovanligt. Att kommunisterna gav nazisterna utrymme genom att koncentrera sig på striden med socialdemokratin underbyggs. Mycket tidsfärg, men ändå: för tunt, för osäkert, för pratigt.

Anna Nyman

2012-01-07

Hirdman berättar sin mammas historia som blir Europas historia. Jag läser och häpnar över hur det var. Det här är något annat än historieböckerna, här träder vardagen fram. Jag gillar Hirdmans spekulerande sätt att skriva, att hon inte fabulerar.

AnnaMaria Dahlén

2011-12-30

Intressant, men lite väl romantiserat

Linda E

2011-09-01

Jag tycker det är en fantastiskt bra bok. Den är personligt skriven och mycket intressant och lärorik. Visst är det trevligt att läsa böcker om "vanliga" människor i st f bara kungar, presidenter och diktatorer. Den är inte pratig, den skildrar oss människor så som vi är. Lite naiva, vill tro det bästa. Jag rekommenderar alla jag träffar den här boken, en av de bästa jag läst på länge!

Jag gillar normalt böcker som handlar om världskrigen, men här slutade jag vi kapitel 5.
Hennes sätt att skriva tilltalar mig inte, det är som hon sitter på arbetsrummet och spekulerar.
Och så en massa namn på personer och orter, rena virrvarret till slut.
Varför hon dessutom ska läsa upp den själv, hon har en sövande röst

Christina Larsson

2011-04-25

Skulle kunna bli en mycket bra bok om inte författaren varit så noga med källorna. Hon kunde ha låtit fantasi och verklighet samspela, då hade det blivit en spännande roman om mammans liv.

Kerstin Uhlén

2011-01-22

En underbar släktkrönika.

Thony Glans

2010-12-19

En mycket värdig vinnare av Augustpriset i facklitteratur klassen. Läs den!

Elisabeth Karlberg

2010-12-14

En mycket intressant resa som var svårt att släppa. Ett fascinerade kvinnoöde som tog oss kors och tvärs genom Europa. Jag förvånades dock över hur mycket naivism som trots allt fanns under denna epok. Är vi fortfarande lika naiva??? Jag hoppas att det inte är så men ändå - genom att inte vara det går vi kanske miste om mycket för trygghetens skull??

Brita Lodén

2010-10-22

En biografi som inte liknar någon annan jag har läst. Huvudpersonen förblir en flyende skugga men de historiska vingslagen känns så mycket starkare.

2010-10-15

För mycket historia, för mycket Yvonne. Pladdrig och okoncentrerad.

Pia Stendahl

2010-08-28

Det tilltalar mig att vi får historien skildrad ur en stark kvinnas perspektiv. Oftast är det männens historia som vi får läsa och det känns bra att få se den historia man läst mycket om i ett nytt perspektiv.

Den röda grevinnan är en bok som berör. Vid sidan av det historiska perspektivet, med världskrig, det glada 20-talet och depressionen, så skildrar boken det privata med förälskelse, kärlek, skilsmässor och dominanta män. Det finns även plats för det politiska perspektivet i boken.

Jag gillar hur Yvonne har dialoger med personerna i boken. Hon ställer frågor till dom, hon kommenterar deras val och hur de lever sitt liv.Ibland gör hon rena spekulationer vilket är helt okej eftersom det framgår att det just är spekulationer det är frågan om.

Den röda grevinnan är i min mening en superb bok som är välskriven, personlig, väl underbyggd och mycket intressant.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Norman Aina

2010-08-15

Här får man följa en ovanlig kvinna under en hård tid i Europas historia. Den historia som oftast beskrivs genom männens handlingar. Hirdman beskriver kvinnornas liv i en poilitiskt medveten miljö

Maria Nordström

2010-08-07

Jag tycker mycket om boken. Charlotte Hirdman har ett otroligt spännade livsöde under en omvälvande tid i Eurpoa. Yvonne Hirdman skriver personligt om sin mamma. Ibland blir det lite pladdrigt men det gör inget. Jag är glad att jag hade läst Montefiores "Stalin" innan jag gav mig på denna.

Maria Eriksson

2010-05-13

Om min mamma, som också dog i förtid, haft en sådan intressant och spännande historia skulle jag ha gjort precis som Yvonne Hirdman - skrivit en bok om henne. Hon har en del brev och dagböcker som källmaterial och hittar mer på internet. Vi får följa hennes resa tillbaka i tiden och på vägen får vi Europas tragiska 1900-tals historia på köpet. Och visst funderar hon över mammans val och spekulerar utifrån det hon hittar och allt är inte smickrande. Genom berättelsen om mamman kommer vi nära de frågor som präglade den tid hon skildrar - klasskamp inspirerad av de nya ideologierna kommunism och fascism. Jag upplever att drivkraften i boken är att förstå vem mamman egentligen var, eftersom det inte blev tid för att tala om det medan hon levde. Att komma henne och sin egen historia nära. Boken är intressant, men ibland blir det lite för spretiga historiska utvikningar med alltför många namn som nämns vilken gör att man lätt tappar tråden. Ändå är det en bok som berör och ger mig många funderingar.